Регионални профили
Български English
  • Български English
  • Новини
  • Начало
  • Новини
  • Анализи
    • Анализи 2025
    • Анализи 2024
    • Анализи 2023
    • Анализи 2022
    • Анализи 2021
    • Анализи 2020
    • Анализи 2019
    • Анализи 2018
    • Анализи 2017
    • Анализи 2016
    • Анализи 2015
    • Анализи 2014
    • Анализи 2013
    • Анализи 2012
    • Невронни мрежи
  • Области
  • Икономически центрове
    • Икономически центрове - 2023
    • Икономически центрове - 2017
  • Общински анализ
  • Данни
    • Данни за регионите
    • Методология
    • Карти
  • За нас
    • За ИПИ
    • Контакти
    • Позовавания
    • FAQ
    • Събития
    • Работни срещи
RSS

Новини

08.10.2021Пет модела на миграция към областите в годината на Covid-19

Годината на пандемията доведе до резки промени в много от икономическите и социалните показатели на България. Една от по-големите изненади беше обръщането на тенденцията в механичния прираст - всички области без четири отбелязаха прираст на населението в резултат на миграционните процеси през 2020 г. Причина за това беше най-вече връщането на много българи от чужбина в началото на пандемията от Covid-19. Същевременно се наблюдава и тенденция към разместване вътре в самите области – от областните центрове и големите градове към по-малки и по-рядко населени периферни общини.

Годината на пандемията доведе до резки промени в много от икономическите и социалните показатели на България. Една от по-големите изненади беше обръщането на тенденцията в механичния прираст - всички области без четири отбелязаха прираст на населението в резултат на миграционните процеси през 2020 г. Причина за това беше най-вече връщането на много българи от чужбина в началото на пандемията от Covid-19. Същевременно се наблюдава и тенденция към разместване вътре в самите области – от областните центрове и големите градове към по-малки и по-рядко населени периферни общини.

Това обаче в никакъв случай не означава, че моделите на миграция в отделните области са еднакви. По тази причина в настоящия текст се спираме на няколко примера които илюстрират тези разлики и опитваме да обясним кои са факторите на икономическите и социални условия на областите, които предопределят различните модели.

Въпреки че нетно губи население в резултат на миграционните процеси през 2020 г. София продължава да е лидер по брой привлечени заселници. Характерно за столицата е относително равномерното разпределение на областите, от които се преселват хора – големият пазар на труда и добре платените работни места са привлекателни както за хора както от близки области (Благоевград, Враца), така и за преселници от други водещи центрове (Пловдив, Бургас, Варна). В предишни години силната столична икономика привличаше повече хора от цялата страна, а през 2020 г. губи население най-вече към периферията си.

Област София, която включва широката периферия на столицата е напълно обратен пример – при нея големият град е почти единственият източник на мигранти през 2020 г. Практически всички общини в състава на областта отбелязват положителен механичен прираст, като при някои  - Божурище, Горна Малина, Костинброд - той надхвърля 10‰. Движещите фактори тук са повишаването на доходите, които позволяват на работещите в столицата да търсят второ, или по-голямо жилище извън града, както и подобренията в инфраструктурата, които позволяват ежедневна трудова миграция от по-голямо разстояние. Сходно, впрочем, е и разпределението в област Перник, където от 5,5 хиляди новозаселили се през 2020 г. души 3,6 хиляди идват от столицата, по същите причини.

 

През последните пет години Кърджали е сред областите, които систематично отбелязват положителна миграция. Особено при нея е и че за разлика от останалите, пикът на механичния прираст към нея беше през 2019 г., когато достигна 37‰, а не през годината на пандемията. Подобно на София (област) Кърджали има само един основен източник на имигранти, но тук това е не друга област, а чужбина, най-вероятно съседна Турция. Значително по-малката област е привлякла 4,4 хиляди души от чужбина в рамките на годината – съпоставимо с 6,5 хиляди в цялата столица, да речем. Интересно ще е да се проследи дали повишаването на инвестиционната активност и откриването на нови работни места през последните години ще направи областта по-привлекателна за работници от други области на България, но на този етап такъв интерес отсъства.

 

Варна от своя страна е пример за област, където основният източник на имигранти е самата област, а движението е между общините в състава ѝ. Също както в периферията на столицата, през 2020 г. областният център Варна губи население, за сметка на малки околни общини – Аксаково, Суворово, Аврен, Бяла, Ветрино, като механичният им прираст варира в обхвата 5-10‰ през годината. Варна се е позиционирала и като регионален лидер, като сред основните източници на имигранти за областта са съседните Добрич, Шумен, Бургас и Силистра.

 

Пловдив е пример за още по-голяма концентрация на миграцията в рамките на областта, като над половината движение на населението през 2020 г. остава в границите ѝ. И тук близките до областния център общини – Куклен, Марица, Родопи, Брезово, Калояново, Съединение – увеличават населението си в резултат на миграционните процеси, докато самата община Пловдив се свива. Подобно на Варна, област Пловдив е регионален магнит за население, като сред основните източници на миграция към нея са от съседните Пазарджик, Смолян, Стара Загора, Хасково, Кърджалии. Географската близост със София поставя столицата на трето място като източник на нови заселници.

Представените тук примери не изчерпват различните видове миграция между областите, но дават няколко модела за сравнение. Докато столицата е относително универсална притегателна точка за население от цялата страна, то има области като Перник и София (област), където заселниците са предимно от близките големи градове. Варна и Пловдив пък са се позиционирали като магнити за географски близките си области, а Кърджали е единственият пример за област, където миграцията от чужбина надхвърля в пъти всички останали. 

 




Към началото Прочети повече

05.10.2021Пет тренда за икономиката на област Русе

Област Русе е сред по-силните икономики на Северна България, най-вече благодарение на добре развитата преработваща промишленост в областния център и околните общини. През последните години обаче тя изостава в развитието си, особено в сравнение с водещите икономически центрове в южната част на страната.

Област Русе е сред по-силните икономики на Северна България, най-вече благодарение на добре развитата преработваща промишленост в областния център и околните общини. През последните години обаче тя изостава в развитието си, особено в сравнение с водещите икономически центрове в южната част на страната.

  • ВОДЕЩАТА ИКОНОМИКА НА ЦЕНТРАЛНИЯ СЕВЕР

Северният централен район за планиране е доминиран от икономиките на областите Велико Търново и Русе, като през 2019 г. Велико Търново генерира малко повече БВП от Русе – съответно 2,8 и 2,6 милиарда лева. Претеглен спрямо населението обаче, БВП на дунавската област е малко по-висок - 12,7 спрямо 11,1 хиляди лева на човек от населението годишно, но това отчасти отразява и по-негативните демографски процеси в Русе през последните години. Темпът на растеж на икономиката на областта е сравним със средното за страната, като в рамките на десетилетието между 2009 и 2019 г. БВП на човек от населението се е увеличил от 7,5 на 12,7 хиляди лева. В периода между 2015 и 2019 г. ръстът на русенската икономика остава зад ускореното развитие на водещите икономически центове и особено столицата. Въпреки че в състава на брутната добавена стойност на икономиката на Русе доминират услугите, с 59% от общата БДС, областта има висок дял на индустрията, с 35%. Това се обяснява до голяма степен с профила на водещите компании в Русе. Лидер е групата „Булмаркет“, която обединява трите най-големи компании по приходи в областта - „Астра Биоплант“, „Оберьостерайхише Биодизел България“ и „Булмаркет ДМ“. „Астра Биоплант“ е и в топ 10 на страната с приходи от близо 2 млрд. лв. през 2019 г. (и приблизително 1/5 от приходите на всички фирми в областта).  Автомобилният сектор също играе ключова роля, като се открояват „Витте Аутомотив България“ и „Линамар Лайт Металс Русе“. Сред водещите в услугите е една от най-големите фирми в куриерския бизнес в България, „Еконт Експрес“.

  • РОЛЯТА НА ОБЛАСТНИЯ ЦЕНТЪР

Подобно на повечето области в Северна България (тук Варна и Габрово са изключение), икономиката на Русе е съсредоточена почти изключително в областния център. През 2019 г. в община Русе са генерирани 83% от общата добавена стойност по факторни разходи за цялата област, или 1,46 милиарда лева. За сравнение, във втората по добавена стойност община Сливо поле стойността на индикатора е едва 83 милиона лева, в третата Ветово – 70 милиона, а Ценово и Борово едва надминават 10 милиона лева. Претеглена спрямо населението, добавената стойност е най-висока в община Русе (9,3 хиляди лева/човек) и Сливо поле (8,7 хиляди лева/човек), а най-ниска в Борово и Ценово, по 2,1 хиляди лева на човек. Още по-съсредоточено в центъра е разпределението на чуждестранните инвестиции, като община Русе привлича над 99% от всички ПЧИ с натрупване в областта, или 328 милиона евро към края на 2019 г. В сравнителен план, чуждестранните инвестиции в Русе са чувствително под средните за страната – 2,6 хиляди евро на човек за 2019 г., спрямо 3,7 хиляди евро на човек. Сходно разпределение наблюдаваме и при наетите по трудово и служебно правоотношение – в община Русе работят 56,4 хиляди души, но в нито една от останалите броят на наетите не надхвърля 3 хиляди души, а в Борово и Ценово не надминава хиляда. Трябва да се има предвид обаче, че тези данни не вземат предвид ежедневната трудова миграция към околните общини от областния център, която играе важна роля за реалната им работна сила, особено на индустриалната община Сливо поле.

  • УДВОЯВАНЕТО НА ЗАПЛАТИТЕ

В рамките на десетилетието средните брутни заплати в област Русе са се удвоили, от 6,1 хиляди лева до 12,3 хиляди лева годишно. Въпреки този относително бърз ръст обаче те остават значително зад средните за страната стойности, а в рамките на Северния централен район отстъпват и на индустриалния център Габрово. Положителната динамика на заплатите в Русе обаче има относително малък ефект върху бедността и материалните лишения в областта, като през 2019 г. под линията на бедността за страната остават 22,2% от населението ѝ, а в материални лишения – 25,2%, а и при двата индикатора се наблюдава значителен тренд към ръст, съответно с 6,1 и 4,4 процентни пункта в рамките на годината (тук, обаче, част от обяснението може да се търси както в подобрението на качеството на данните, така и в бързото покачване на линията на бедност). За разлика от големите разлики между общините в Русе в икономическото развитие обаче, при средните заплати няма чак толкова голямо разслоение – най-високи са те във Ветово (13,2 хиляди лева/годишно), най-ниски – в Ценово (8,6 хиляди лева/годишно), но в останалите общини с разполагат в диапазона 10-12 хиляди лева годишно. Това най-вероятно е отражение на доминантната роля на водещите индустриални предприятия в областта, които привличат работна ръка от всички общини в нея. Местният пазар на труда обаче е сред по-активните в страната, като дори през кризисната 2020 г. се наблюдава спад в коефициента на безработица, до 2,6% за населението на възраст 15-64 г. Същевременно ръст има в заетостта на същата възрастова група, до 71,4%, въпреки противоположната динамика в повечето области, което навежда на мисълта, че Ковид-19 и ограничителните мерки не са се отразили особено негативно на пазара на труда в Русе.

  • ДОБРОТО ОБРАЗОВАНИЕ

Доброто представяне на Русе при индикаторите на пазара на труда се обяснява отчасти с благоприятната образователна структура на работната сила. Областта е с един от най-ниските дялове на населението на 25-64 годишна възраст с основно образование – едва 11,7%, при 17% средно за страната, при това с тенденция към бързото свиване на дела им. Висок е делът на висшистите - 31% от работната сила на областта, благодарение и на влиянието на Русенския университет, който позволява местна подготовка без преместване в друга област. Делът на среднистите е57%, което отговаря на индустриалния профил на областта. Русе се справя относително добре и в училищното образование, като на последното издание на зрелостните изпити постига резултати по Български език и литература много сходни със средните за страната (4,19 срещу 4,21). През последните години – отчасти благодарение на повишението на заплатите – постепенно се решава и проблемът с недостига на преподаватели в училище в областта.

  • ДЕМОГРАФСКИТЕ ПРОБЛЕМИ

Заедно с останалите северни области, Русе е изправена пред значителни демографски проблеми и свиване на населението. В периода 2010-2020 г. естественият прираст на областта е намалял два пъти, до -13,5 промила, което означава значително по-висока смъртност от раждаемост. Пандемичната година обаче маркира интересен процес, на прехвърляне на население от водещите икономически центрове към по-малките градове, и от големите към малките общини. Въпреки че механичният прираст на Русе също е положителен (+0,7 промила), той не може да се сравнява с други области – близката Габрово, да речем – има положителен миграционен баланс от +10 промила за 2020 г. В рамките на самата Русе също се наблюдава преместване на населението към от областния център към по-малките населени места около него, като община Русе губи малко над 2 хиляди души в рамките на годината, а същевременно Иваново нараства с почти хиляда, Сливо поле – с над шестстотин. Възможно е, разбира се, отчетеното от статистиката да отразява формализиране на предишна миграция в резултат на ограничителните мерки.  

Към началото Прочети повече

04.10.2021Регионални награди 2021: коя област в какво е добра

За десета поредна година Институтът за пазарна икономика ще представи изданието „Регионални профили: показатели за развитие” – единственият по рода си алманах на регионалното развитие в България.Публикуването на изследването, включващо подробните профили на всички области и пълната база данни предстои след броени месеци, но обработката на данните в дванадесетте изследвани категории на регионалното икономическо и социално развитие вече е готова. И в тазгодишното издание най-високите оценки както за икономическото, така и за социалното развитие са за столицата. Проследяването на представянето на отделните регионални данни в различните категории обаче показва, че редица други области заслужават признание за напредъка в една или друга сфера от икономическия и социален живот. Вижте по-долу кои области се открояват като добър пример в отделните категории и защо.

За десета поредна година Институтът за пазарна икономика ще представи изданието „Регионални профили: показатели за развитие” – единственият по рода си алманах на регионалното развитие в България.

Публикуването на изследването, включващо подробните профили на всички области и пълната база данни предстои след броени месеци, но обработката на данните в дванадесетте изследвани категории на регионалното икономическо и социално развитие вече е готова. И в тазгодишното издание най-високите оценки както за икономическото, така и за социалното развитие са за столицата. Проследяването на представянето на отделните регионални данни в различните категории обаче показва, че редица други области заслужават признание за напредъка в една или друга сфера от икономическия и социален живот. Вижте по-долу кои области се открояват като добър пример в отделните категории и защо.

РЕГИОНАЛНИ НАГРАДИ 2021

ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ

Доходи и стандарт на живот: ГАБРОВО. В тази категория представянето на Габрово традиционно е много добро и нарежда областта веднага след столицата. И през 2019 г. брутният вътрешен продукт, заплатите и доходите продължават да нарастват, като средногодишният доход на лице от домакинството е вторият най-висок след този в столицата. Тези показатели предопределят сравнително ниското ниво на бедност в областта.

Пазар на труда: ВЕЛИКО ТЪРНОВО, РУСЕ. Показателите за пазарите на труда през 2020 г. в областите Велико Търново и Русе им отреждат съответно второто и третото място, веднага след столицата. Икономическата активност на работната сила във Велико Търново намалява, но остава сред най-високите в страната. По-висока от средната е и тази в област Русе. Заетостта в двете области е сравнително висока, а безработицата – ниска. Велико Търново и Русе са сред областите с най-високообразована работна сила.

Инвестиции: БУРГАС. Бургас остава сред областите с най-високо ниво на бизнес и инвестиционна активност в страната. Броят на нефинансовите предприятия достига 76 на хиляда души от населението в областта през 2019 г. (61 в страната). Относителните обеми на чуждестранните преки инвестиции и на произведената продукция спрямо населението продължават да нарастват стабилно и са значително над средните за другите области нива.

Инфраструктура: ШУМЕН. Гъстотата на пътната и железопътната мрежи в област Шумен е по-висока от средната за страната. Шумен е и областта с най-висок дял на автомагистралите и първокласните пътища в пътната мрежа – 36% (при 19% средно в страната). Този показател предопределя сравнително високото качество на пътищата в областта. Достъпът на домакинствата до интернет се повишава значително и през 2020 г. е сред най-високите в страната.

Данъци и такси: ВИДИН, МОНТАНА. Усредненото ниво на местните данъци и такси в общините на областите Видин и Монтана е значително по-ниско от средното в страната и през 2021 г., което е типично за догонващите области. Особено големи разлики между средните нива за страната и общините в двете области се наблюдават по отношение на данъчни ставки върху търговията на дребно, превозните средства, недвижимите имоти на юридическите лица.

Администрация: ВАРНА, ДОБРИЧ, ТЪРГОВИЩЕ. Общините в трите области получават високи оценки едновременно при оценката за прозрачността на тяхната работа на фондация „Програма Достъп до информация” и при самооценката си за развитието на електронното правителство и услугите на „едно гише” през 2021 година. Положително развитие в тях се наблюдава и по отношение на включването на териториите им в кадастралната карта.

 

СОЦИАЛНО РАЗВИТИЕ

Демография: ВАРНА, СЛИВЕН. Демографската картина в областите Варна и Сливен остава една от най-благоприятните в страната и през 2020 г. основно благодарение на сравнително високата раждаемост. Коефициентът на естествен прираст са сред най-високите в страната, въпреки че и те са отрицателни. Област Варна продължава и да привлича население като коефициентът на механичен прираст е положителен от години. Застаряването в двете области е сравнително ниско.

Образование: СМОЛЯН. Област Смолян продължава да е отличник в сферата на образованието заради високите оценки на учениците на матурите и задържането на ученици и учители в образователната система. Смолян остава и сред областите с най-нисък дял на второгодниците и отпадналите от основното и средното образование и с най-висок относителен брой на предавателите в основното и средното образование.

Здравеопазване: ПЛЕВЕН. Осигуреността на областта с лекари е значително по-висока от средната за страната както по отношение на общопрактикуващите лекари, така и що се отнася до лекарите от водещите специалности. Плевен остава и областта с най-висок -двойно по-висок от средния - относителен брой на леглата в многопрофилните болници. Относителният брой на преминалите на лечение болни е сред най-високите в страната, което само подсказва, че и хора от други области търсят здравни грижи в област Плевен. 

Сигурност и правосъдие: КЪРДЖАЛИ, ТЪРГОВИЩЕ. Често по-малките и икономически догонващи области се представят по-добре в тази категория. Кърджали е областта с най-нисък - двойно по-малък от средния - относителен брой на регистрираните престъпления срещу личността и собствеността през 2020 година. Търговище пък е сред областите с най-висока разкриваемост на престъпленията. И в двете области местните наказателни съдии са сравнително слабонатоварени, а правораздаването – относително бързо.

Околна среда: КЮСТЕНДИЛ, ХАСКОВО. Кюстендил и Хасково се отличават и с нисък обем на образуваните битови отпадъци спрямо населението и изключително висок дял на предадените за третиране и рециклиране отпадъци – над 95%. Емисиите на въглероден диоксид в атмосферата на Хасково са относително ниски. Делът на населението с достъп до обществена канализация и до такава свързана в пречиствателни станции за отпадъчни води в двете области обаче изостава, макар и с малко, от средните стойности за страната.

Култура: ГАБРОВО, ВЕЛИКО ТЪРНОВО. Богатото историческо и културно наследство за поредна година поставя Велико Търново и Габрово сред областите с най-интензивен културен живот. През 2020 г. Габрово отново е първенец по относителен брой (спрямо населението) на посещенията на музеите. Велико Търново пък е на първо място по посещения на библиотеките. 

 




Към началото Прочети повече

24.09.20212% в твоята община – кметовете с ясно послание за промяна

През изминалата седмица екип на ИПИ участва активно в традиционната Годишна среща на местните власти. Форумът събира на едно място всички кметове в страната и дава посока на местното самоуправление за следващата година.

През изминалата седмица екип на ИПИ участва активно в традиционната Годишна среща на местните власти. Форумът събира на едно място всички кметове в страната и дава посока на местното самоуправление за следващата година. Въпреки множеството проблеми и предизвикателства пред общините, в това число и тези, породени от пандемията, на преден план бяха изведени две теми, които показват желанието за структурна промяна в местните власти – с фокус върху икономиката и собствените ресурси, а не върху зависимостите от държавата. Форумът започна с дискусия за икономика, инвестиции и развитие на индустриални зони, което само по себе си е показателно за еволюцията в мисленето по места. Голямата тема на срещата обаче беше финансовата децентрализация и конкретно идеята за преотстъпване на 1/5 от приходите от облагането на доходите.

Темата за финансовата децентрализация и увеличаването на собствените ресурси на общините е актуална от години. Въпреки наглед широката политическа подкрепа за подобна промяна, вече над 10 години идеята бива предъвкана и отлагана във времето. През 2018 г. разписахме пътя към фискална децентрализация в доклад, който посочва в дълбочина аргументите за подобна промяна. В края на 2019 г. написахме и отворено писмо до премиера на страната относно необходимостта от преотстъпване на част от приходите от облагането на доходите на физическите лица към общините. Пандемията и политическите неразбории отложиха темата във времето, но днес изглежда, че ледът започва да се пропуква. Първо, защото кметовете все по-категорично застават зад тази идея и второ, защото шареното политическо представителство трудно би удържало модела на трансфери с постановления на Министерски съвет и „ръчно управление“ на инвестициите по места.

На срещата ИПИ представи актуални разчети за ефекта от преотстъпването на 1/5 от подоходното облагане по общини. Изчисленията на ИПИ са на база брой работещи и нива на възнагражденията във всяка община и показват, че този ресурс би се равнявал на близо 850 млн. лв. през 2021 г. Към момента няма предоставени официални данни от държавните институции за генерираните приходи от облагането на доходите по общини и съответно няма ясен публичен разчет за ефекта от подобна реформа по места. Приложеното изчисление на ИПИ за ефекта по общини остава единственото налично към момента.

Общият извод е, че всички общини биха спечелили от реформата, като тези, които концентрират икономическа активност – повече работни места и по-високи заплати, ще получат сериозен ресурс, който би ги направил независими от централната власт. ИПИ счита, че преотстъпването на 1/5 от приходите от подоходното облагане към общините трябва да бъде придружено от изравнителни механизми, в т.ч. насочване на изравнителната субсидия към по-бедните общини и потенциално използване на част от новия ресурс в тази посока. Именно тази тема беше дискутирана в детайли на срещата с кметовете и на форума за фискална децентрализация.

През следващите седмици ИПИ ще представи различни варианти за изравняване, които да позволят и на по-бедните общини да спечелят от реформата. На този етап публикуваме новите изчисления за ефекта по общини във вида, в който бяха раздадени на всички участници във форума.

Виж приложението „2% в твоята община“

 




Към началото Прочети повече

24.09.2021Пет тренда за икономиката на област Бургас

Бургас е област с много особен икономически профил – от една страна, летният туризъм е определящ за много от общините в състава ѝ, от друга преработващата промишленост, и особено рафинерията край областния център остава сред големите генератори на заетост. Това е и причината, поради която траекторията на развитие на Бургас беше засегната по-сериозно от коронавируса и ограничителните мерки – от една страна свиването на международните туристическите потоци неизбежно удари най-големите курорти в страната, но от друга голямата индустрия успя да задържи свободното падане на пазара на труда след масовото затваряне на хотелите и ресторантите. Въпреки това, в средносрочен план областта ще трябва да търси път към диверсификация на икономиката си, особено на крайбрежните общини.

Бургас е област с много особен икономически профил – от една страна, летният туризъм е определящ за много от общините в състава ѝ, от друга преработващата промишленост, и особено рафинерията край областния център остава сред големите генератори на заетост. Това е и причината, поради която траекторията на развитие на Бургас беше засегната по-сериозно от коронавируса и ограничителните мерки – от една страна свиването на международните туристическите потоци неизбежно удари най-големите курорти в страната, но от друга голямата индустрия успя да задържи свободното падане на пазара на труда след масовото затваряне на хотелите и ресторантите. Въпреки това, в средносрочен план областта ще трябва да търси път към диверсификация на икономиката си, особено на крайбрежните общини.

  • Свиването на туризма

Масовото ограничаване на международните пътувания, страховете и свиването на доходите на мнозина нанесоха тежък удар върху туристическата икономика на Бургас през 2020 г. Докато в пиковите летни месеци през 2019 г. областта е била посещавана от 5-600 хиляди туристи месечно, то през лятото на 2020 г. този брой е намалял почти наполовина. Основното свиване идва по линия на намаляване на чуждестранните туристи, при които спадът е от порядъка на 4-5 пъти, в зависимост от месеца. До известна степен външното търсене на туристическите услуги в Бургас беше заместено от българи, ограничени в своите възможности да пътуват в чужбина. Те обаче в никакъв случай не са достатъчни, за да заместят свитите приходи от чужденците. Трябва да се има предвид и обстоятелството, че влиянието на спада на туризма не е разпределено равномерно върху цялата територия на областта – отрасълът играе ключова роля най-вече в крайбрежните общини, като в няколко от тях (Несебър, Созопол, Приморско) хотелите и ресторантите пряко отговарят за повече от половината заетост, а почти цялата останала икономика е свързана с тях. Доколкото повечето прогнози сочат нормализиране на международния туризъм и връщане до пред кризисните равнища чак към средата на десетилетието, икономическите проблеми на бургаските туристически общини най-вероятно ще продължат чувствително по-дълго, отколкото в останалите части на страната.

  • Влошаването на пазара на труда

Кризата неизбежно се отрази и върху местния пазар на труда в Бургас. Интересна тук е динамиката на ниво община, тъй като влиянието на ограниченията и икономическата несигурност далеч не е равномерно между тях. Спираме се на годишната динамика на безработицата между август 2019 и август 2020 г. според данните на Агенция по заетостта – месецът на традиционно най-висока заетост както в курортните общини, така и в околните които осигуряват работна ръка за хотелите и ресторантите. Няма община, която да остане незасегната в рамките на кризисната година, но при отдалечената и икономически по-слаба Малко Търново се наблюдава най-малкият ръст, от едва 0,8 пункта. Най-големият ръст пък е в Средец – с почти 7 пункта, до коефициент на безработица от 16% от трудоспособното население. В повечето общини, в това число в областния център, ударът е в диапазона 2-4 пункта, а безработицата остава в порядъка на 4-6%. Въпреки че ръстът на безработицата е видим, в рамките на 2020 г. ударът върху пазара на труда изглежда не толкова тежък, колкото се очакваше в началото на периода на ограничителни мерки. Областта обаче бележи най-голямата загуба на заетост през 2020 г, като за населението на 15 и повече години спадът на коефициента на заетост в рамките на година спада с над 4 пр.п. Обяснение за разминаването между двата индикатора може да се търси в относително високата недекларирана заетост в сектора на хотелите и ресторантите, така и в изтичането на правото на обезщетение за безработица на много от по-младите работници още в хода на първия локдаун.

  • Образователното предизвикателство

Големият спад в един от основните двигатели на бургаската икономика създава видима нужда от трансформиране и диверсификация, които да заместят свитите туристически потоци и да направят областта по-държелива на бъдещи шокове. Въпросът е обаче дали областта ще се насочи към развитие на така популярните в последно време високотехнологични услуги, или по пътя на индустрията. Често посоката на специализация се диктува от достъпа на работна сила на местно ниво. Услугите, и особено ИТ и аутсорсингът имат нужда най-вече от висшисти, при това съсредоточени в конкретни области на науката. През последните няколко години обаче делът на висшистите в работната сила на областта намалява, до 22,5% от хората на възраст между 25 и 64 години, на фона на 28% средно за страната и 53% в София за 2019 г. Тази негативна тенденция поставя сериозни пречки пред високотехнологично развитие, въпреки че разликата с останалите конкуренти на Бургас извън столицата не е толкова чувствителна. От друга страна, малък е и делът на хората с основно образование, което доближава профила на работната сила по-скоро до областите, движени от силна преработваща промишленост. Това навежда на мисълта, че не е невъзможно Бургас в бъдеще да търси приближаване към модела на Варна, който разчита на съчетание от силна индустрия в периферията на големия град и разнообразни туристически и дигитални услуги. В тази насока сочат както и възможностите за интеграция с икономиките на Стара Загора и Пловдив по магистрала Тракия, така и потенциала на бургаското пристанище.

  • Забавеното развитие

Паралелът между двете морски области и траекториите им на икономическо развитие е почти неизбежен. През изминалото десетилетие Варна обаче успява да запази предимството си и дори леко да го увеличи, като към 2019 г. БВП в северната област достига 16,3 хиляди лева на човек от населението, срещу 13,4 хиляди лева на човек в Бургас. Съдейки по динамиката на останалите макро показатели в хода на пандемичната 2020 г. можем с голяма доза увереност да спекулираме, че разликата между двете области е нараснала още повече. И двете области обаче печелят от развитието на дигиталния сектор в областния център. Причините за разликите може да се търсят в няколко посоки – със сигурност по-голямата роля на туризма в икономиката на Бургас е сред тях, но и различния фокус и по-разнообразната индустрия на Варна. Силните и разнообразни университети във Варна подкрепят и човешкия капитал.

  • Големите инвестиции

След София-столица и София-област, Бургас е третата област в страната по обем на преките чуждестранни инвестиции – през 2018 г. обемът им надхвърля 5 хиляди евро на човек от населението, на фона на 1,6 хиляди евро десетилетие по-рано. Тук обаче голямата тежест е на рафинерията, тоест има голяма концентрация на чуждите капитали. Бургас е интересен случай, тъй като много високите инвестиции не са довели до оживление на местната икономика като цяло и значителен ръст на доходите и спад на бедността. По-разнообразните инвестиции в последните години, в т.ч. развитието на индустриалните паркове в Бургас и притока на дигитални компании, в могат да дадат тласък на местната икономика. Случаят на областта е интересен от гледна точка на теорията именно по тази причина – видимо, рецептата за подобряване на състоянието на местната икономика чрез привличане на големи чужди инвестиции не води автоматично до добри резултати. Възможно обяснение, разбира се, е че ефектът на някои от големите инвестиции в областта, особено в автомобилния сектор, все още не са успели да тласнат нагоре благосъстоянието в нея.

Автор: Адриан Николов

Към началото Прочети повече

17.09.2021Осем прогнози за преброяването

Преброяването на населението води със себе си както събирането на много уникални данни, които се събират веднъж на десетилетие единствено чрез него, така и подобрения в качеството на онези, които статистиката създава чрез своите извадкови проучвания.

Преброяването на населението води със себе си както събирането на много уникални данни, които се събират веднъж на десетилетие единствено чрез него, така и подобрения в качеството на онези, които статистиката създава чрез своите извадкови проучвания. В настоящия текст ще разгледаме няколко интересни примера и прогнози за последствията от преброяване ‘2021. Важно е да се знае и също така, че резултатите от преброяването ще можем да очакваме чак след месеци заради времето за обработка.

Ето и няколко спекулации за възможни резултати след преброяването и обработката на данните:

1) Населението ще бъде коригирано надолу. Имайки предвид динамиката на основните дългосрочни демографски процеси у нас, преброяванията неизбежно водят до корекция на населението, тъй като оценките на база на естествения прираст и миграцията никога не са напълно точни. Между 2010 и 2011 г. разликата е почти 178 хиляди души, и най-вероятно новото преброяване ще регистрира сходен, ако не и по-силен, спад. Ефектът върху населението на някои по-малки и по-слабо икономически развити области и общини също ще е значителен, като ще разберем истинските измерения на обезлюдяването на тези региони. Трябва обаче да отчетем и ефекта на пандемията, която обърна обичайните демографски тенденции и може да доведе до изненади в преброяването за някои население места.

2) БВП на човек от населението ще нарасне. Тази промяна е до голяма степен следствие от намаляването на знаменателя на съотношението – доколкото брутният вътрешен продукт не се влияе от резултатите от преброяването, то свиването на населението ще тласне нагоре относителното му изражение, често ползвано за сравнения между равнищата на икономическото развитие и стандарта на живот на отделните държави. Това важи и за всички други индикатори, които се изчисляват като средна стойност  „на човек от населението“.

3) Данните за пазара на труда ще се нормализират. Заради отдалечаването от предишното преброяване, данните от Наблюдението на работната сила (LFS) на НСИ страдат от неточности, като този проблем е особено видим на областно ниво. През 2020 г., да речем, при оценката на безработицата има ниска точност в Ловеч, Велико Търново, Габрово, Русе, Стара Загора, Ямбол, Кюстендил, София (област), Кърджали, Хасково, като в много от тези области коефициентът е очевидно подценен. И докато при безработицата е възможна корекция с изчерпателните данни на бюрата по труда, публикувани от Агенция по заетостта (и съответно виждаме отклонения от цели пет процентни пункта при някои области), то при заетостта данните на НСИ нямат алтернатива. Благодарение на концентрирането на все повече население в градовете – което преброяването вероятно ще отчете - пък е възможно да видим и спад в коефициентите на заетост на по-урбанизираните области.

4) Ще има пренареждане в данните за бедността. Казаното за Наблюдение на работната сила важи с пълна сила и за Изследването на доходите и условията на живот (SILC). Докато делът на бедните под областната линия на бедност е известен, то при доходите на домакинствата данни липсват за 8 области, а при други 17 те са с над 10% статистическа грешка. Имаме основания да очакваме, че ще има значителни размествания в областните данни за бедността и материалните лишения.

5) Въпросът „Кой е вторият град“ ще намери своя отговор. Въпреки че обичайното знание сочи, че втора по размер на населението е община Пловдив, то Варна топи разстоянието значително през последните три десетилетия дотолкова, че разлика през 2020 г. е едва 500 души. Доколкото и двете общини са магнит за население заради силните си икономики и добра траектория в периода на икономически подем единствено изчерпателното преброяване може да разреши въпроса кой е вторият по население град в страната.

6) Перифериите на икономическите центрове ще се разширят. Изследването на ИПИ „Икономическите центрове в България“ дефинира периферията на водещите местни икономики през ежедневната трудовата миграция. Подобренията в инфраструктурата от последното десетилетие позволява на центровете да привличат работна сила от по-далеч, а последните данни за миграцията сочат към отлив на населението от големите градове към по-малки, но близки общини. В резултат най-вероятно ще видим разширяване на перифериите на по-големите икономически центрове и засилване на ежедневната трудова миграция.

7) Броят на общините, които не отговарят на минималния брой население ще нарасне. Трайна тенденция е миграцията от малките общини към големите градове на страната и техните периферии. През 2020 г. броят на общините, които не отговарят на минималния брой население за създаване на община от 6 хиляди души, заложен в ЗАТУРБ достига 74, а в „граничната“ зона с до 7 хиляди души са други 14. По тази причина преброяването е и добър момент за подновяването на дебата за провеждането на териториално-административна реформа, която да сведе броя на общините до тези, които наистина могат да се самоуправляват и да водят самостоятелна политика.

8) Оценката на качеството на жилищния фонд ще намалее значително. Подробните данни за състоянието на жилищата ще демонстрират лошото им състояние навсякъде, и особено извън големите градове и перифериите им. Тук важна роля играе и постепенното остаряване на панелните жилища, чиито „срок на годност“ идва все по-близко. Изчерпателните данни от преброяването ще представляват и своеобразна оценка на програмите за саниране на сгради, които са в центъра на националната жилищна политика от известно време.

Това, разбира се, са само малка част от информацията, която ще бъде разкрита от преброяването. Дори и само част от тези предположения да се окажат верни, то цели държавни политики ще трябва да се рекалибрират спрямо „новите“ реалности. Резултатите ще имат отношение към политиките в сферата на здравето, социалните политики, инфраструктурата - списъкът е дълъг, и по тази причина е ключово правилното провеждане на преброяването и анализиране на резултатите.




Към началото Прочети повече

16.09.2021Пет тренда за икономиката на област Варна

Варна е най-големият икономически център на Северна България, като местната икономика съчетава туризъм, силен сектор на услугите и производствен отрасъл с транспортен хъб. През последните години областта отбелязва и демографски подем, което също я поставя в остър контраст с всички останали на север. Заради важната роля на туризма и свързаните с него услуги в местната икономика обаче Варна понесе относително по-сериозен удар в хода на кризата с коронавируса, което от своя страна носи и по-малък потенциал за растеж в тези отрасли до нормализирането на международната ситуация.

Варна е най-големият икономически център на Северна България, като местната икономика съчетава туризъм, силен сектор на услугите и производствен отрасъл с транспортен хъб. През последните години областта отбелязва и демографски подем, което също я поставя в остър контраст с всички останали на север. Заради важната роля на туризма и свързаните с него услуги в местната икономика обаче Варна понесе относително по-сериозен удар в хода на кризата с коронавируса, което от своя страна носи и по-малък потенциал за растеж в тези отрасли до нормализирането на международната ситуация.

  • СИЛНАТА ИКОНОМИКА НА ВАРНА

През 2019 г. Варна застава на втора позиция в страната по брутен вътрешен продукт на човек от населението, като произведеното от местната икономка достига 16,340 лева/човек, като с малко задминава енергийния център Стара Загора, но стойността на индикатора остава над 2 пъти по-ниска от тази на столицата. Това обаче по никакъв начин не означава, че равнищата на икономическо развитие вътре в областта са равномерни – тъкмо обратното. Големият двигател на местната икономика е силно развитата индустриална община Девня, където добавената стойност на човек от населението за 2019 г. достига 57 хиляди лева; тази стойност поставя общината сред най-производителните в страната. На следващите места се нареждате Белослав (11 хиляди лева на човек) и областният център Варна (10 хиляди лева на човек), но в четири общини – Дългопол, Аврен, Долни чифлик, Провадия - добавената стойност е под 3 хиляди лева на човек, което индикира по-слаба икономическа активност. От значение е и много голямото разнообразие на варненската икономика – тя комбинира няколко от водещите индустриални предприятия на страната, силен транспорт благодарение на натовареното пристанище, развит туризъм и настъпващи информационни технологии и аутсорсинг. Положителните тенденции през последните години обуславят и относително високите заплати в областта, както и свиването на бедността и материалните лишения.

  • ДЕМОГРАФСКОТО ПРИВЛИЧАНЕ

Високото (за страната) ниво на икономическо развитие, съчетано със силния пазар на труда, високите заплати и стандарт на живот превръщат Варна в единствения демографски магнит в северната част на страната. В рамките на изминалото десетилетие между 2010 и 2020 г. тя е единствената област в Северна Българя, която успява да увеличи населението си – докато останалите губят по над 10% от него, Варна нараства с 1,1%, или над 5000 души. Доколкото няма област в страната, която има положителен естествен прираст, повишението на населението на Варна е резултат единствено на миграционните процеси, като през изминалото десетилетие коефициентът на механичен прираст на областта се движи между 1-3 промила годишно. Важно е да се отбележи, че преди 2020 г. основната привлекателна точка е самият областен център, докато в пандемичната година, подобно на други силни икономически центрове, миграционните потоци се насочват към съседни, по-малки общини. В рамките на 2020 г. община Варна е загубила 0,7 промила от населението си, а най-силна положителна динамика се наблюдава в съседните Суворово, Аврен и Аксаково. Това може да отразява и официализирането на случила се в предишни години миграция, но със сигурност част от обръщането на процеса се дължи и на повишаване на доходите, търсене на по-големи жилища и къщи извън големия град, достъпни за все по-голям дял от населението на Варна.

  • СПАДЪТ НА ТУРИЗМА

Доколкото област Варна е сред водещите туристически райони на страната, няма как да не се спрем и на влиянието на рязкото свиване на международните туристически потоци върху областната икономика. Сравнението между 2019 и 2020 г. (с допускането, че 2019 г. е била „нормална“) сочи, че през месеците на строг локдаун в периода март-май туристическият поток практически прекъсва, като през април областта е била посетена от едва 1,4 хиляди души, на фона на 59 хиляди преди година. Що се отнася до самия летен сезон, най-видим е спадът през юни, когато вместо над 200 хиляди туристи областта е била посетена от 26 хиляди; за сметка на това през август ниската заболеваемост и отпускането на мерките позволяват относително възстановяване на туристическия поток. Интересен е паралелът с другите черноморски области Добрич и Бургас, където спадовете и месечната динамика следват сходни тенденции, въпреки че те разчитат по-сериозно на притока на туристи от чужбина. Въпреки това, постепенното възстановяване на туристическите потоци ще е от ключово значение за възстановяването и връщането към растеж на икономиката на Варна през следващите години, тъй като задържането на българите в страната през 2020 г. предотврати по-сериозен срив, но те в никакъв случай не са достатъчни, за да поддържат черноморската туристическа икономика в средносрочен план.

  • ИНВЕСТИЦИОННИЯТ ЦЕНТЪР

През 2019 г. Варна се нарежда на четвърто място в страната по обем на преките чуждестранни инвестиции с натрупване, след столицата, Бургас и Пловдив, с почти 1,75 милиарда евро чужди капитали в местната икономика. Претеглено спрямо (постоянно растящото) население на областта, последните седем години са период на значителен ръст на чуждестранните инвестиции в областта, от 3005 евро на човек през 2013 г. до пик от 3967 евро на човек през 2018 г. Както видяхме и при другите индикатори на областта обаче, инвестициите далеч не са равномерно разпределени между отделните части на областта, като с над 92 хиляди евро на човек от населението индустриалният център Девня е абсолютен шампион не само в областта, но и в страната (с необходимото условие, че данните за общините в Средногорието са конфиденциални, но вероятно с близки стойности). На второ място се нарежда областният център Варна, с 2,7 хиляди евро на човек през 2019 г, а в останалите общини чуждестранни инвестиции почти отсъстват. Дори и след като вземем предвид влиянието на съсредоточаването на населението в областния център, съсредоточаването на инвестициите в Девня отново подчертава важната роля на общината за развитието на икономиката на Варненска област. Трябва, разбира се, да имаме предвид и че общинските граници не са непременно и икономически, като между общините в състава на областта тече активна ежедневна трудова миграция и съответно пренос на доходи и приходи.

  • РОЛЯТА НА ОБРАЗОВАНИЕТО

Бъдещото развитие на местната икономика и пазар на труда до голяма степен зависи и от качеството и постиженията на областната образователна система. През последните години образователната система на Варна значително подобрява своите показатели за задържане на учениците в училище и предотвратяване на напускането им. Коефициентът на записване на учениците в прогимназиалната фаза (84,7% от релевантната възрастова кохорта) обаче остава под средния за страната, а най-вероятно месеците на дистанционно обучение няма да се отразят благотворно за разширяване на обхвата на местната образователна система. Съдейки по резултатите на зрелостните изпити, областта приютява едни от водещите училища в страната, не бива да се пренебрегва и ролята на университетите, някои от които предоставят уникално за България образование (в морското дело, да речем). Свиването на броя на студентите (от 81 на хиляда души в областта през 2009 г. до 51 през 2019 г.) принуждава висшите училища да търсят алтернативни източници на финансиране и да разширяват дейността си извън предоставянето на образование, към повече взаимодействие с бизнеса и научна дейност.

Автор: Адриан Николов

Към началото Прочети повече
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • ...
  • 46
  • 47
Изтегляне на PDF

Последни новини

Митът за обедняването: реалните заплати са над два пъти по-високи за десетилетие 20.10.2025

Колко се е подобрил стандартът на живот на работещите през последните десет години? Напоследък публично се правят...

ИПИ в Албена: Как да отключим потенциала на регионите 17.10.2025

Годишната среща на местните власти, организирана от НСОРБ, традиционно събира всички кметове в страната и е...

Няколко стъпки за актуализация на имотния данък 25.08.2025

В дебата за финансовото състояние на местната власти и размера на собствените приходи данъците върху недвижимите...

Образование и заетост: Индекс на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката 2025 29.07.2025

Изследването анализира доколко професионалното образование в България отговаря на нуждите на пазара на труда. Чрез...

Изтегляне на PDF
Области в България
  • Благоевград
  • Бургас
  • Варна
  • Велико Търново
  • Видин
  • Враца
  • Габрово
  • Добрич
  • Кърджали
  • Кюстендил
  • Ловеч
  • Монтана
  • Пазарджик
  • Перник
  • Плевен
  • Пловдив
  • Разград
  • Русе
  • Силистра
  • Сливен
  • Смолян
  • София
  • София (столица)
  • Стара Загора
  • Търговище
  • Хасково
  • Шумен
  • Ямбол
Всички категории
  • Икономическо развитие
  • Доходи и условия на живот
  • Пазар на труда
  • Инвестиции
  • Инфраструктура
  • Данъци и такси
  • Администрация
  • Социално развитие
  • Демография
  • Образование
  • Здравеопазване
  • Сигурност и правосъдие
  • Околна среда
  • Култура
Проект на
Институт за пазарна икономика
Спонсориран от
Фондация “Америка за България”
2025  ©  Институт за пазарна икономика
Създаден от MTR Design