Регионални профили
Български English
  • Български English
  • Новини
  • Начало
  • Новини
  • Анализи
    • Анализи 2024
    • Анализи 2023
    • Анализи 2022
    • Анализи 2021
    • Анализи 2020
    • Анализи 2019
    • Анализи 2018
    • Анализи 2017
    • Анализи 2016
    • Анализи 2015
    • Анализи 2014
    • Анализи 2013
    • Анализи 2012
    • Невронни мрежи
  • Области
  • Икономически центрове
    • Икономически центрове - 2023
    • Икономически центрове - 2017
  • Общински анализ
  • Данни
    • Данни за регионите
    • Методология
    • Карти
  • За нас
    • За ИПИ
    • Контакти
    • Позовавания
    • FAQ
    • Събития
    • Работни срещи
RSS

Новини

03.01.2025Област Враца: развита индустрия и високи заплати, но застаряването продължава

Брутният вътрешен продукт на човек от населението в област Враца продължава да нараства. Средната годишна брутна работна заплата на наетите е третата най-висока в страната.

Област Враца: развита индустрия и високи заплати, но застаряването продължава

Брутният вътрешен продукт на човек от населението в област Враца продължава да нараства. Средната годишна брутна работна заплата на наетите е третата най-висока в страната. Нивата
на заетостта и на безработицата намаляват едновременно. Враца е сред областите с подчертан индустриален профил и делът на работната сила със средно образование е сравнително висок. Икономическата и инвестиционната активност в областта остават сравнително ограничени. Качеството на пътищата не се подобрява. Местните данъци са ниски. Прозрачността в работата на общинските администрации остава слаба.

Коефициентът на естествен прираст се запазва значително по-нисък от средния. Показателите в сферата на основното и средното образование
остават сравнително добри, но резултатите – относително ниски. Здравеопазването страда от недостиг на лекари специалисти и на болнични легла. Враца е областта с най-голям относителен брой на полицаите. Регистрираните престъпления срещу личността и собствеността спрямо населението в областта са сред най-високите в страната. Делът на горската територия е нисък. Културата и туризмът не са силно застъпени.

ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ

  • Доходи и стандарт на живот

Брутният вътрешен продукт на човек от населението в област Враца продължава да нараства. Въпреки че ръстът му е по-нисък от средния, Враца регистрира петия най-висок БВП в страната с 21,8 хил. лв. през 2022 година. Заплатите и пенсиите в областта се увеличават с темп, подобен на средния, и остават сред сравнително високите. Средната годишна брутна работна заплата на наетите по трудово и служебно правоотношение достига 19,4 хил. лв. и е третата най-висока в страната (след тези в столицата и област Варна) основно заради наетите в АЕЦ-Козлодуй. Средната месечна пенсия е 786 лв. и също е по-висока от тази в повечето области. Нивото на подоходно неравенство обаче продължава да е високо – коефициентът на Джини е 39,0 (при 37,2 в страната). Нивото на бедност намалява значително и за първи път е под средното за страната. През 2023 г. 19,2% от населението на област Враца живее под националната линия на бедност (при 20,6% в страната).

  • Пазар на труда

Делът на трудоспособното население в областта намалява и е по-нисък от средния за страната и през 2023 г. – 57,2% (при 58,5% в страната). Същевременно заетостта и безработицата намаляват едновременно, като и двата показателя остават значително по-неблагоприятни от средните. Коефициентът на заетост достига 61,8% (при 76,2% в страната), а този на безработицата – 10,4% (при 5,3% в страната). Враца е сред областите с подчертан индустриален профил и делът на работната сила със средно образование е сравнително висок. Среднистите са 62% (при 55% в страната). Делът на населението на възраст между 25 и 64 години с висше образование се повишава до 22% (при 31% в страната), а този на населението с основно и по-ниско образование се свива до 16% (при 15% в страната).

  • Инвестиции и бизнес

Икономическата и инвестиционната активност в област Враца са сравнително ограничени и през 2022 година. Броят на нефинансовите предприятия е най-ниският в страната с 43 на хиляда души от населението (при 70 на хиляда души в страната). Разходите за придобиване на дълготрайни материални активи нарастват двойно, но преките чуждестранни инвестиции се свиват значително до 745 евро на хиляда души (при 4544 евро на хиляда души в страната). Произведената продукция на човек от населението в областта за втора поредна година отбелязва рекордно увеличение. Размерът и` спрямо населението вече е вторият най-висок в страната (след област София). Същевременно делът на приходите от износ в нетните приходи от продаж-
би намалява и е най-ниският в страната – 4% (при 29% в страната). Разходите за научноизследователска и развойна дейност също са сравнително ниски. Враца остава и сред областите с най-добро усвояване на европейски средства. Към 30 юни 2024 г. стойността на изплатените суми на бенефициенти по оперативните програми достига 3796 лв. на човек от населението (при 3175 лв. на човек в страната). В рамките на областта най-много средства усвоява община Враца (над 5,5 хил. лева).

  • Инфраструктура

Гъстотата на пътната и на железопътната мрежа в област Враца е близка до средните стойности за страната, но качеството на пътищата остава ниско. Делът на автомагистралите и първокласните пътища в общата пътна мрежа на областта е 10% (при 19% в страната). Делът на пътната настилка в добро състояние пък е 34% (при 40% в страната) през 2023 година.
Достъпът на домакинствата до интернет също изостава спрямо средните за страната стойности. Сравнително малкият дял на населението в градовете и ниската му гъстота могат да обяснят ограничения дял на населението в селища с обществена канализация – 57% (при 75% в страната), както и слабия му достъп до такава, свързана с пречиствателни станции за отпадъчни води – 53% (при 67% в страната).

  • Местни данъци

Усредненото ниво на местните данъци в общините в област Враца е сравнително ниско и през 2024 година. Размерът на ставката на данъка върху търговията на дребно средно за областта е почти двойно по-нисък от средния за страната – 6,84 лв. на кв. м при 13,09 лв. на кв. м в страната. По-ниски са и данъците върху превозните средства и върху прехвърлянето на собственост.
От разглежданите местни данъци единствено усреднената ставка на данъка върху недвижимите нежилищни имоти на юридическите лица в областта и през 2024 г. е по-висока от средната за страната. В рамките на областта най-високи са данъците в община Козлодуй, а най-ниски – в община Мизия

  • Администрация

Усредненият дял на собствените от общите приходи в общините от областта е сравнително нисък – 21% (при 27% в страната). По-ниско от средното ниво в страната е и покритието на общинските разходи с местни приходи – 63% (при 74% в страната). Самооценките на местните администрации за развитието на електронното правителство и за предоставянето на
административни услуги на „едно гише“ нарастват през 2024 г. и изпреварват средните за страната стойности. Прозрачността в работата на местните администрации също се повишава, но остава сравнително ниска.

СОЦИАЛНО РАЗВИТИЕ

  • Демография

Коефициентът на естествен прираст остава значително по-нисък от средния със стойност от –10,9‰ (при –6,8‰ в страната) през 2023 година. Същевременно коефициентът на механичен прираст нараства до 2,4‰. Делът на децата до 4-годишна възраст е 4,3% (при 4,5% в страната), а на хората над 65 години – 25,0% (при 23,8% в страната). Гъстотата на населението в урбанизираните територии в областта е близо двойно по-ниска от средната – 657 души на кв. км при 1221 души на кв. км в страната.

  • Образование

Показателите на област Враца в сферата на основното и средното образование остават сравнително добри, но резултатите – относително ниски. Делът на децата в детските градини е висок – 92% (при 88% в страната). Враца е и сред областите с висок нетен коефициент на записване на населението в V–VII клас и през 2023 г. – 91% (при 90% в страната). Делът на второгодниците леко намалява и се изравнява със средния за страната – 1,2%. Съответствието между професионалното образование и профила на икономиката в областта е близо, но под средното ниво за страната. Резултатите на учениците от област Враца са сравнително слаби и през 2024 година. Средният успех на националното външно оценяване по математика след VII клас е 31,4 т. (при
42,9 т. в страната), отреждайки на областта предпоследното място по този индикатор (само преди област Видин). Средният успех на матурите по български език и литература пък е „Добър“ 4,10 (при „Добър“ 4,30 в страната). Слабите оценки са 8,9% (при 8,7% в страната). Броят на студентите в областта е 8,6 на хиляда души от населението при 29,6 на хиляда души в страната през 2023 година.

  • Здравеопазване

Средната продължителност на живота в област Враца се повишава до 70,9 години (при 73,5 години в страната) и е втората най-ниска в страната (след тази в област Видин). Делът на здравноосигурените традиционно е по-висок от средния – 96% (при 95% в страната). Здравеопазването в областта страда от недостиг на лекари специалисти и на болнични легла. През 2023 г. броят на леглата в многопрофилните болници е 4,8 на хиляда души от населението (при 6,1 на хиляда души в страната), а използваемостта им остава сравнително висока – 58% (при 56% в страната). Коефициентът на детска смъртност намалява и е под средния за страната. Броят на аптеките спрямо населението е сходен със средния.

  • Ред и сигурност

Натовареността на съдиите в област Враца е сходна със средната за страната и през 2023 г., но правораздаването е сравнително бързо. Делът на наказателните дела, приключили в 3-месечен срок, е 96% (при 91% в страната), на административните – 79% (при 72% в страната), а на гражданските – 68% (при 65% в страната). Враца е областта с най-висок относителен брой на поли-цаите – 6,5 на хиляда души от населението (при 4,2 на хиляда души в страната). Броят на регистрираните престъпления срещу личността и собствеността намалява, но остава сред трите най-високи в страната (след областите Видин и Варна) – 13,8 на хиляда души (при 11,3 на хиляда души в страната). Делът на разкритите престъпления се повишава и остава над средния – 60% в областта при 53% в страната.

  • Околна среда

Обемът на образуваните в областта битови отпадъци се запазва относително нисък и през 2022 г. – 344 кг на човек годишно (при 488 кг в страната). По-нисък обаче продължава да е и делът на предадените за третиране и рециклиране отпадъци – 57% (при 76% в страната). Инсталираните ВЕИ мощности спрямо населението в областта са над средните за страната. Делът на горската територия е нисък – 16% (при 33% в страната), а нарушената е 0,2% от общата територия на областта (при 0,4% в страната) през 2023 година.

  • Култура и туризъм

Културата и туризмът не са силно застъпени и областта изостава от средните показатели за страната и през 2023 година. Посещенията на кината се увеличават, но остават сравнително малко на брой – 321 на хиляда души от населението (при 684 на хиляда души в страната). Посещенията на местните музеи пък дори се свиват леко – до 138 на хиляда души (при 770 на хиляда души в страната). Посещенията на театрите са 107 на хиляда души (при 349 на хиляда души в страната), а на библиотеките – 610 на хиляда души (при 679 на хиляда души в страната). Броят на леглата в местата за настаняване спрямо населението в областта е изключително нисък – 9 на хиляда души (при 56 на хиляда души в страната) през 2023 година. Реализираните нощувки също са сравнително малко, въпреки че нарастват до 748 на хиляда души (при 4167 на хиляда души в страната), а нощувките през онлайн платформи на споделената икономика са 25 на хиляда души (при 500 на хиляда души в страната).

 

Към началото Прочети повече

20.12.2024Област Видин: ниски данъци, но бързо застаряване и висока безработица

Видин е сред областите с най-слаби показатели в сферата на доходите и стандарта на живот. Образователната структура на работната сила се подобрява, но безработицата продължава да е изключително висока.

Видин е сред областите с най-слаби показатели в сферата на доходите и стандарта на живот. Образователната структура на работната сила се подобрява, но безработицата продължава да е изключително висока. Инвестиционната и бизнес активност в област Видин са сравнително слаби, а инфраструктурата е недобре развита. Видин е сред областите с най-нисък усреднен размер на разглежданите местни данъци. Показателите, оценяващи работата на местната администрация, подреждат областта сред най-слабо представящите се.

 

Видин остава областта с най-неблагоприятна демографска картина в страната. Резултатите на учениците са сравнително ниски. Здравеопазването в областта страда от недостиг на лекари специалисти и на легла. Натовареността на местните наказателни съдии е слаба, което се отразява и на бързината на правораздаването. Обемът на образуваните битови отпадъци остава сравнително нисък. Относителният брой на посещенията в местните кина, музеи и библиотеки в областта се повишава, но остава по-нисък от средния за страната.

 
 

ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ

  • Доходи и стандарт на живот

Видин е сред областите с най-слаби показатели в сферата на доходите и стандарта на живот. През 2022 г. брутният вътрешен продукт на човек от населението продължава да нараства, но увеличението му е сравнително ограничено (16% при 28% в страната) и размерът му остава нисък – 13,3 хил. лв. – малко над половината от средното за страната. Заплатите и пенсиите се повишават с подобен на средния за страната темп, но и те се запазват сравнително ниски. Средната годишна работна заплата на наетите по трудово и служебно правоотношение достига 14,6 хил. лв. през 2022 г. (при 21,2 хил. лв. в страната), а месечната пенсия е 695 лв. (при 784 лв. в страната).

Подоходното неравенство в областта е близко до средното за страната, но нивото на бедност остава високо, въпреки че намалява през последните няколко години. През 2023 г. 33,7% от жителите на областта (при 20,6% в страната) живеят под националната линия на бедност, което е втората най-висока стойност след тази в област Търговище.

  • Пазар на труда

И през 2023 г. Видин е областта с най-нисък дял на населението в трудоспособна възраст – 53,5% (при 58,5% в страната). Безработицата в областта пък е най-високата – 14,7% (при 5,3% в страната). Заетостта също продължава да е сред най-ниските в страната – 65,9% (при 76,2% в страната).

През 2023 г. отново се наблюдава подобрение на образователната структура на работната сила. Делът на населението с основно и по-ниско образование намалява до 12% (при 15% в страната). Същевременно делът на населението на възраст 25–64 години с висше образование също леко намалява до 21% (при 31% в страната).  

  • Инвестиции и бизнес

Инвестиционната и бизнес активност в област Видин са сравнително слаби и през 2022 година. Броят на предприятията спрямо населението остава сред най-ниските в страната – 44 на хиляда души от населението при 70 на хиляда души в страната.

Разходите за придобиване на дълготрайни материални активи на човек от населението продължават да нарастват, но също остават сред най-ниските – 1,8 хил. лв. при 4,3 хил. лв. в страната. За трета поредна година в областта има отлив на преките чуждестранни инвестиции и размерът им достига 490 евро на човек.

Относителният обем на произведената продукция се увеличава, но продължава да е най-ниският в страната – 53,2 хил. лв. на нает (при 122,4 хил. лв. на нает в страната). Делът на приходите от износ в нетните приходи от продажби остава нисък, макар да нараства до 17% (при 29% в страната).

Усвояването на европейски средства остава интензивно. Към 30 юни 2024 г. стойността на изплатените суми на бенефициенти по оперативните програми достига 3666 лв. на човек (при 3175 лв. на човек в страната).

  • Инфраструктура

Гъстотата на железопътната мрежа в областта е близка до средната за страната. Гъстотата на пътната мрежа е сравнително висока (20 км на 100 кв. км територия при 18 км на 100 кв. км в страната), но типично за Северна България, делът на автомагистралите и първокласните пътища остава нисък (12% при 19% в страната). Качеството на пътната настилка се подобрява, но и то остава на сравнително ниско ниво – 37% от пътищата в областта са в добро състояние при 40% в страната през 2023 година.

Делът на домакинствата с достъп до интернет нараства и вече трайно е над средния за страната.

Делът на населението с достъп до обществена канализация намалява леко и продължава да е сравнително нисък – 54% (при 75% в страната). Ограничена остава и свързаността с пречиствателни станции за отпадъчни води – 49% (при 67% в страната).

  • Местни данъци

Видин е сред областите със сравнително нисък усреднен размер на разглежданите местни данъци и през 2024 година. Особено голяма е разликата при облагането на търговията на дребно, където Видин е първенец сред областите с 4,60 лв. на кв. м търговска площ средно за областта (при 13,09 лв. на кв. м в страната). Ниско е и нивото на данъците върху превозните средства (1,46 лв./kW при 1,56 лв./kW в страната). От разглежданите данъци усреднените нива на данъците върху недвижимите нежилищни имоти на юридически лица и на данъците върху прехвърляне на собственост са малко по-високи от средните.

В рамките на областта общината с най-ниски средни данъци е Чупрене, а с най-високи – Брегово.

  • Администрация

Представянето на Видин в тази категория отново е сравнително слабо. През 2024 г. самооценката на местните администрации за развитието на електронното управление и на предоставянето на административни услуги на „едно гише“ остават сред най-ниските в страната. Сравнително слаба продължава да е и прозрачността в работата на органите на местното самоуправление с рейтинг от 56,2 т. (при 69,3 т. в страната).

Общините в област Видин са сред най-силно зависимите от трансфери от държавния бюджет. Делът на собствените от общите приходи в през 2023 г. намалява и остава нисък – 16% (при 27% в страната). Относително ограничено е и покритието на общинските разходи с местни приходи – 58% (при 74% в страната).

 

СОЦИАЛНО РАЗВИТИЕ

  • Демография

Видин остава областта с най-неблагоприятна демографска картина в страната и през 2023 година. Коефициентът на механичен прираст нараства и се запазва положителен (2,7‰), но не може да компенсира изключително ниската стойност на коефициента на естествен прираст от –16,2‰, което е над двойно под средното ниво за страната (–6,8‰).  

Застаряването на населението е силно изразено. Делът на децата до 4-годишна възраст е вторият най-нисък в страната (след този в област Смолян) – 3,4% (при 4,5% в страната), а този на хората над 65 години е най-високият – 31,3% (при 23,8% в страната).

Гъстотата на населението в урбанизираните територии в областта е най-ниската в страната – 543 души на кв. км (при 1221 души на кв. км в страната) през 2023 година.

  • Образование

През 2023 г. делът на децата в детските градини в областта е близък до средния за страната. Коефициентът на записване на населението в V–VII клас нараства, но остава нисък – 88% (при 90% в страната). Делът на второгодниците пък намалява, но се задържа на по-високо ниво от средното за страната.

Индексът на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката в областта остава нисък и през 2024 година.

Представянето на учениците на националното външно оценяване по математика след VII клас е изключително слабо и през 2024 година. С 31,3 т. (при 42,9 т. в страната) областта е на последно място в страната. Резултатите на зрелостниците са по-добри, но също са под средните за страната. Средният успех на матурата по български език и литература в областта е „Добър“ 4,20 (при „Добър“ 4,30 в страната). Делът на слабите оценки е сравнително висок – 9,6% (при 8,7% в страната).

Броят на студентите спрямо населението в областта е нисък.

  • Здравеопазване

Видин е сред трите области с най-слабо представяне в тази категория (заедно с Ямбол и Перник). Въпреки известен ръст Видин остава областта с най-ниска средна продължителност на живота – 70,3 години при 73,5 години в страната.

Делът на здравноосигурените в област Видин е 98% през 2023 г. и се запазва над средното ниво за страната (95%). Броят на общопрактикуващите лекари спрямо населението продължава да е сравнително висок, но здравеопазването в областта страда от недостиг на лекари специалисти и на легла. Броят на леглата в местните многопрофилни болници намалява до 4,3 на хиляда души (при 6,1 на хиляда души в страната). Същевременно използваемостта на леглата е сред най-ниските в страната – 41% (при 56% в страната). Коефициентът на детска смъртност в област Видин е над средния за страната. Броят на аптеките спрямо населението е близък до средния.

  • Ред и сигурност

През 2023 г. натовареността на съдиите в областта остава под средната за страната, което се отразява и на бързината на правораздаването. Един съдия в Окръжния съд разглежда средно по 11,4 дела месечно (при 14,4 дела месечно на съдия в страната), а в Административния съд – 11,5 (при 14,8 в страната).

В 3-месечен срок са приключили 96% от наказателните дела (при 91% в страната), 85% от административните (при 72% в страната) и 89% от гражданските (при 65% в страната).

Относителният брой на полицейските служители в областта е вторият най-висок в страната (след този в област Враца) – 5,6 на хиляда души от населението (при 4,2 на хиляда души в страната). Той кореспондира и с относително високата престъпност – броят на регистрираните престъпления срещу личността и собствеността спрямо броя на населението в областта се повишава през 2023 г. и става най-високият в страната – 15,3 на хиляда души при 11,3 на хиляда души в страната. Същевременно разкриваемостта на престъпленията се повишава и се запазва над средната – 58% в област Видин при 53% в страната.

  • Околна среда

Обемът на образуваните битови отпадъци в областта остава сравнително нисък и през 2022 г. – 419 кг на човек годишно (при 488 кг на човек в страната). В същото време обаче делът на отпадъците, предадени за третиране и рециклиране, продължава да е много малък – 21% (при 76% в страната).

Делът на горските територии е нисък (26% при 33% в страната), но и на нарушените – също (0,2% при 0,4% в страната). Инсталираните ВЕИ мощности спрямо населението са по-ниски от средните.

  • Култура и туризъм

Относителният брой на посещенията в местните кина, музеи и библиотеки в област Видин се повишава, но остава по-нисък от средния за страната през 2023 година. Посещенията на театрите нарастват значително и относителният им брой е над средния – 438 на хиляда души в областта при 349 на хиляда души в страната.

Въпреки слабия ръст през 2023 г. броят на леглата в местата за настаняване остава силно ограничен (15 на хиляда души при 56 на хиляда души в страната), но и относителният брой на реализираните нощувки също остава нисък (990 на хиляда души при 4167 на хиляда души в страната). Броят на нощувките през онлайн платформите на споделената икономика пък е 47 на хиляда души (при 500 на хиляда души в страната).

 

Към началото Прочети повече

16.12.2024Област Велико Търново: интензивен културен живот, добро образование, но лоша демографска картина

Брутният вътрешен продукт в област Велико Търново нараства по-бързо от средния за страната спрямо населението. Работната сила е сред най-високообразованите, но застаряването на населението е предизвикателство пред пазара на труда. Разходите за придобиване на дълготрайни материални активи и чуждестранните инвестиции се увеличават значително. Делът на автомагистралите и първокласните пътища в общата пътна мрежа е нисък. Усредненият размер на разглежданите местни данъци в общините от областта остава висок. Оценката за степента на прозрачност на местните администрации се повишава.

Брутният вътрешен продукт в област Велико Търново нараства по-бързо от средния за страната спрямо населението. Работната сила е сред най-високообразованите, но застаряването на населението е предизвикателство пред пазара на труда. Разходите за придобиване на дълготрайни материални активи и чуждестранните инвестиции се увеличават значително. Делът на автомагистралите и първокласните пътища в общата пътна мрежа е нисък. Усредненият размер на разглежданите местни данъци в общините от областта остава висок. Оценката за степента на прозрачност на местните администрации се повишава.
 

Общата тенденция на застаряване на населението в страната е особено силно изразена във Велико Търново. По образователни показатели областта е на сравнително добра позиция. Броят на студентите в областта спрямо населението е най-високият в страната. Броят на леглата в многопрофилните болници се запазва изключително нисък. Регистрираните в областта престъпления се повишават, като делът на разкритите престъпления остава висок. Обемът на образуваните битови отпадъци е под средния за страната. Културният живот в област Велико Търново е интензивен.

ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ

  • Доходи и стандарт на живот

Брутният вътрешен продукт в област Велико Търново нараства по-бързо от средния за страната спрямо населението и през 2022 г. и достига 18 хил. лв., подреждайки областта на десето място. Заплатите и пенсиите в областта се увеличават с близък, макар и по-нисък, до средния за страната темп. Средната годишна брутна заплата на наетите по трудово и служебно правоотношение е 16,1 хил. лв. през 2022 г., а средната месечна пенсия – 738 лв. (при 784 лв.) през 2023 година. Коефициентът на Джини за подоходното неравенство леко се повишава, но все още е под средния за страната. След двугодишно намаление през 2023 г. делът на населението, живеещо под националната линия на бедност, се увеличава значително до 28,9% (при 20,6% в страната).  

  • Пазар на труда

Предизвикателство пред пазара на труда в област Велико Търново остава общото застаряване на населението. Делът на трудоспособното население в областта се понижава леко и продължава да е сравнително нисък – 56,3% (при 58,5% в страната) през 2023 година. Същевременно заетостта се повишава, а безработицата намалява. Коефициентът на заетост достига 80,0% (при 76,2% в страната), а този на безработицата – 5,4% (при 5,3% в страната). 

Работната сила в областта е сред най-високообразованите. Делът на населението на възраст 25–64 години с основно и по-ниско образование е 8% (при 15% в страната), а с висше образование – 30% (при 31% в страната).

  • Инвестиции и бизнес

Броят на нефинансовите предприятия и през 2022 г. остава сравнително нисък – 55 на хиляда души от населението (при 70 на хиляда души в страната). Разходите за придобиване на дълготрайни материални активи и чуждестранните инвестиции нарастват значително, но докато вътрешните инвестиции спрямо населението са по-високи от тези в повечето области, чуждите инвестиции продължават да са под средните (1380 евро на човек при 4544 евро на човек в страната). Сравнително нисък остава и обемът на произведената продукция спрямо наетите (93,0 хил. лв. при 122,4 хил. лв. в страната), както и делът на приходите от износ в нетните приходи от продажби (20% при 29% в страната). 

Относителният размер на разходите за научноизследователска и развойна дейност е нисък – 28 лв. на човек (при 195 лв. на човек в страната) през 2022 година.

  • Инфраструктура

Като своеобразен център на Северна България област Велико Търново се отличава с висока гъстота на пътната и железопътната мрежа. Пътната мрежа е 20,1 км на 100 кв. км територия (при 18,0 км на 100 кв. км в страната), а железопътната – 5,0 км на 100 кв. км територия (при 3,6 км на 100 кв. км в страната). В същото време обаче делът на автомагистралите и първокласните пътища в общата пътна мрежа е нисък – 16% при 19% в страната през 2023 година. Качеството на пътищата продължава да се повишава и делът на пътната настилка в добро състояние вече е значително над средния – 47% в областта при 40% в страната. През 2023 г. делът на домакинствата с достъп до интернет е 87% (при 89% в страната).

Делът на населението с достъп до обществена канализация остава сравнително нисък (68% при 75% в страната), както и този на свързаната с пречиствателни станции за отпадъчни води канализация (61% при 67% в страната).

  • Местни данъци

Усредненият размер на разглежданите местни данъци в общините от област Велико Търново остава сравнително висок и през 2024 година. Значително по-висок е размерът на данъка върху недвижимите нежилищни имоти на юридическите лица (2,68% при 2,15% в страната) и при прехвърлянето на собственост (2,97% при 2,82% в страната). Сравнително висок остава и данъкът върху превозните средства.

В рамките на областта най-високи са усреднените данъци в община Горна Оряховица, а най-ниски – в община Сухиндол.

  • Администрация

През 2024 г. самооценките на общините в областта за развитието на електронното правителство и за предоставянето на административни услуги на „едно гише“ остават под средните за страната. Оценката за степента на прозрачност в работата на местните администрации се повишава и отново надхвърля средната за страната – 71,1% (при 69,3% в страната).

Финансовата самостоятелност на общините в областта продължава да е по-ниска от средната за страната. Делът на собствените от общите приходи на общините в областта е средно 21% (при 27% в страната). По-ниско и намаляващо остава и покритието на общинските разходи с местни приходи – 67% (при 74% в страната) през 2023 година.

СОЦИАЛНО РАЗВИТИЕ

  • Демография

Общата тенденция на застаряване на населението в страната е особено силно изразена в област Велико Търново и през 2023 година. Механичният прираст е положителен (1,4‰), но не успява да компенсира силно отрицателния коефициент на естествен прираст в областта (–10,3‰ при –6,8‰ в страната). Делът на децата до 4-годишна възраст е 3,9% (при 4,5% в страната), а на населението над 65 години  – 27,4% (при 23,8% в страната).  

Гъстотата на населението в урбанизираните територии е ниска (861 души на кв. км при 1221 души на кв. км в страната).

  • Образование

По образователни показатели Велико Търново е на много добра позиция сред останалите области в страната. Делът на децата в детските градини е сравнително висок (92% при 88% в страната), а нетният коефициент на записване на населението в V–VII клас продължава да се повишава и през 2023 г. и остава над средния – 93% в областта при 90% в страната. Влошаване се наблюдава при дела на второгодниците, но той се запазва по-нисък от средния за страната.

Представянето на учениците в областта е под средното за страната и през 2024 година. Средният успех на националното външно оценяване по математика след VII клас е 39,3 т. (при 42,9 т. в страната), а на матурата по български език и литература – „Добър“ 4,24 (при „Добър“ 4,30 в страната). Делът на слабите оценки е 9,6% (при 8,7% в страната).

Броят на студентите във Велико Търново намалява, но областта продължава да е на първо място в страната с 69,5 студенти на хиляда души от населението (при 29,6 на хиляда души в страната).

  • Здравеопазване

Делът на здравноосигурените лица в областта нараства, но остава под средния за страната (93% при 95% в страната) през 2023 година. Броят на общопрактикуващите лекари спрямо населението е над средния за страната, но този на лекарите специалисти е значително по-малък.

Броят на леглата в многопрофилните болници остава изключително нисък (3,6 на хиляда души от населението при 6,1 на хиляда души в страната). Използваемостта им също е сравнително малка (49% при 56% в страната). Това означава, че е много вероятно жителите на областта да търсят болнично лечение в съседни области, например в Плевен. Във Велико Търново се наблюдава и недостиг на аптеки.

Коефициентът на детската смъртност силно намалява и е под средния за страната. Същевременно средната продължителност на живота се повишава, но остава по-ниска от средната – 72,9 години в областта при 73,5 години в страната.

  • Ред и сигурност

Натовареността на съдиите в област Велико Търново остава сравнително ниска и през 2023 г., което се отразява и на бързината на правораздаването. Средната действителна натовареност на съдиите в Окръжния съд е 10,6 дела месечно (при 14,4 в страната), а в Административния съд – 12,6 дела (при 14,8 в страната). В 3-месечен срок приключват 92% от наказателните дела (при 91% в страната). При делата в Административния съд този дял е 82% (при 72% в страната), а при гражданските дела в Окръжния – 75% (при 65% в страната).

Относителният брой на престъпленията се повишава леко през 2023 г., но остава по-нисък от средния за страната. Регистрираните в областта престъпления срещу личността и собствеността достигат 10,9 на хиляда души от населението (при 11,3 на хиляда души в страната). Разкриваемостта на престъпленията пък се повишава до 63% при 53% в страната. Броят на полицаите обаче остава сравнително нисък – 3,8 на хиляда души (при 4,2 на хиляда души в страната).

  • Околна среда

През 2022 г. обемът на образуваните битови отпадъци е близък, но под средния за страната – 483 кг на човек годишно в областта при 488 кг на човек в страната. Същевременно на практика целият обем се предава за третиране и рециклиране (при 76% в страната).

Сравнително нисък е делът на горската територия – 23% (при 33% в страната), но и нарушената територия е относително ограничена – 0,2% (при 0,4% в страната). Инсталираните ВЕИ мощности в областта са сравнително малко. Сравнително високите температури през 2023 г. водят и до по-висока oт средната необходимост от охлаждане.

  • Култура

И през 2023 г. броят на посещенията на местните кина, театри и музеи в областта продължава да се повишава. Посещенията в кината достигат 608 на хиляда души (при 684 на хиляда души в страната), а на театрите – 260 на хиляда души (при 349 на хиляда души в страната). Спрямо населението област Велико Търново се нарежда на второ място по посещения на музеи (след област Габрово) с 2297 на хиляда души (при 770 на хиляда души в страната). Сред разглежданите индикатори в сферата на културата единствено посещенията в библиотеките намаляват, но се запазват над средните за страната – 784 на хиляда души при 679 на хиляда души в страната.

Броят на леглата в местата за настаняване спрямо населението нараства, но остава сравнително нисък – 26 на хиляда души при 56 на хиляда души в страната. Това е и причината за относително ниския брой на реализираните нощувки в областта (1621 на хиляда души при 4167 на хиляда души в страната), както и на тези, направени през онлайн платформи на споделената икономика (361 на хиляда души при 500 на хиляда души в страната).

Към началото Прочети повече

09.12.2024Област Варна: висока заетост и добро образование

Област Варна остава сред първенците по брутен вътрешен продукт на човек от населението. Заплатите и доходите продължават да нарастват.

Област Варна остава сред първенците по брутен вътрешен продукт на човек от населението. Заплатите и доходите продължават да нарастват. Подоходното неравенство и бедността се задържат на сравнително ниски нива. Варна е областта с най-висока заетост. Безработицата пък е втората най-ниска в страната. Инвестиционната и бизнес активност са сравнително високи. Усвояването на европейски средства изостава. Инфраструктурата на областта е добре развита. Местните данъци в общините в област Варна остават високи. Работата на администрацията се оценява добре.

 

Варна е сред областите със сравнително благоприятно демографско развитие. В сферата на образованието тенденциите са положителни. Представянето на учениците е много добро. Спрямо средните стойности в страната лекарите в област Варна са повече, но при леглата в болниците има недостиг. Престъпленията са относително много, а разкриваемостта им – сравнително ниска. Варна е сред областите с висок обем на образуваните битови отпадъци, но и делът на предадените за третиране и рециклиране обеми остава голям. Културният живот е интензивен, а туризмът – добре развит.

ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ

  • Доходи и стандарт на живот

Брутният вътрешен продукт в областта нараства сравнително бързо и през 2022 г. и отново я нарежда веднага след челната тройка (столицата и областите Стара Загора и София). Заплатите и пенсиите се увеличават с близък до средния за страната темп и са сравнително високи. Средната годишна брутна заплата на наетите по трудово и служебно правоотношение достига 19,4 хил. лв. през 2022 г., а размерът на средната месечна пенсия е 830 лв. (при 784 лв. в страната) през 2023 година.

Неравенството и бедността в областта се задържат на сравнително ниски нива и през 2023 година. Коефициентът на Джини на подоходното неравенство е 33,1 (при 37,2 в страната). Делът на населението, живеещо под националната линия на бедност, е 14,6% (при 20,6% в страната) и отново е вторият най-нисък в страната (след този в столицата).

  • Пазар на труда

Представянето на област Варна в тази категория отново е сред най-добрите в страната. Делът на населението в трудоспособна възраст остава висок (60,4% при 58,5% в страната). През 2023 г. Варна е областта с най-висока заетост с коефициент от 82,9% (при 76,2% в страната). Безработицата пък е втората най-ниска в страната (след тази в столицата) – 3,3% (при 5,3% в страната).

Образователната структура на работната сила също е сравнително благоприятна. Делът на висшистите сред населението на 25–64 години нараства до 37% (при 31% в страната), а на тези с основно и по-ниско образование намалява до 15%, колкото е и средната му стойност в страната.

  • Инвестиции и бизнес

Инвестиционната и бизнес активност в област Варна остават сравнително добри. Броят на нефинансовите предприятия в областта продължава да е висок – 78 на хиляда души от населението (при 70 на хиляда души в страната). Вътрешните и външните инвестиции нарастват. Разходите за придобиване на дълготрайни материални активи достигат 3,6 хил. лв. на човек от населението, а преките чуждестранни инвестиции – 4,0 хил. евро на човек. Произведената продукция също се увеличава до 108,5 хил. лв. на нает през 2022 година. Делът на приходите от износ в нетните приходи от продажби в областта е под средния за страната.

Сравнително слабо обаче остава усвояването на европейски средства. Към 30 юни 2024 г. стойността на изплатените суми на бенефициенти по оперативните програми е 2165 лв. на човек (при 3175 лв. на човек в страната). Най-много средства са изплатени в община Бяла, а най-малко – в Дългопол.

Разходите за научноизследователска и развойна дейност са относително високи.

  • Инфраструктура

Инфраструктурата на Варна е сравнително добре развита. Гъстотата на пътната и на железопътната мрежа е висока. Значителен е и делът на автомагистралите и първокласните пътища – 28% (при 19% в страната). Качеството на пътната настилка се задържа високо и през 2023 година. В добро състояние са 56% от пътищата в областта (при 40% в страната).  

Достъпът на домакинствата до интернет е близък до средния за страната – 87% в областта при 89% в страната.

Делът на населението с достъп до обществена канализация е сред най-високите в страната – 87% (при 75% в страната), като почти цялата мрежа е свързана с пречиствателни станции за отпадъчни води – 86% (при 67% в страната).

  • Местни данъци

Усредненото ниво на разглежданите местни данъци в общините в област Варна остава високо и през 2024 година. Особено големи са разликите със средните за страната нива на облагането при прехвърлянето на собственост, търговията на дребно и превозните средства. Облагането на недвижимите нежилищни имоти на юридическите лица също е сравнително тежко. В рамките на областта най-високи са местните данъци в община Варна, а най-ниски – в община Долни чифлик.

  • Администрация

Област Варна продължава да е сред първенците в тази категория. И през 2024 г. самооценките на местните администрации за развитието на електронното правителство и предоставянето на услуги на „едно гише“ нарастват и са сред най-високите в страната. Оценката за прозрачността в работата на органите на местното самоуправление в областта се свива, но също остава сред най-високите.

Сравнително големият дял на собствените от общите приходи на общините от областта поставя Варна на четвърто място в страната със средно 32% (при 27% в страната) за 2023 година. Варна заема третото място по покритие на общинските разходи с местни приходи с 85% (при 74% в страната).  

СОЦИАЛНО РАЗВИТИЕ

  • Демография

Варна е сред областите с много добро демографско развитие и през 2023 г., което я поставя на трето място (след столицата и област Сливен) в тази категория. Коефициентът на естествен прираст е –4,7‰ и е сред най-високите и далеч над средните стойности за страната (–6,8‰). Област Варна продължава да привлича жители – коефициентът на механичен прираст остава положителен и е третият най-висок в страната (след тези в областите Кърджали и Бургас) – 12,4‰.

Делът на децата до 4 годишна възраст в областта се запазва по-висок от средния за страната (4,7% при 4,5% в страната), а този на населението над 65 години – по-нисък (21,5% при 23,8% в страната).

Варна е сред областите със сравнително висока гъстота на населението в урбанизираните територии – 1623 души на кв. км при 1221 души на кв. км в страната.

  • Образование

Варна е сред областите с най-добро представяне в сферата на образованието (отново след столицата). През 2023 г. делът на децата в детските градини е 91% (при 88% в страната), а коефициентът на записване на населението в V–VII клас е 92% (при 90% в страната). Делът на второгодниците остава сравнително нисък – 0,8% (при 1,2% в страната). Съответствието между специалностите в професионалното образование и профила на икономиката в областта е сравнително високо.

На националното външно оценяване по математика след VII клас през 2024 г. учениците от областта са с втория най-висок резултат (след този в столицата) – 51,3 т. при 42,9 т. в страната. На матурата по български език и литература средният успех е близък, но също над този в страната – „Добър“ 4,36 в областта (при „Добър“ 4,30 в страната). Делът на слабите оценки е 8,7%, колкото е и този в страната.

Броят на студентите в областта се запазва относително висок.

  • Здравеопазване

Варна продължава да е сред областите със сравнително нисък дял на здравноосигурените лица и през 2023 г. – 91% (при 95% в страната). Спрямо средните стойности в страната лекарите в област Варна са повече (както общопрактикуващите, така и специалистите), но при леглата в многопрофилните болниците има недостиг – броят им е 4,7 на хиляда души от населението (при 6,1 на хиляда души в страната). Използваемостта им също е по-ниска – 52% (при 56% в страната). Броят на аптеките спрямо населението е сходен със средния за страната.

Коефициентът на детска смъртност остава сравнително нисък. Средната продължителност на живота на жителите на областта е сред най-високите в страната – 74,4 години (при 73,5 години в страната).

  • Ред и сигурност

Въпреки че натовареността на съдиите в област Варна продължава да е сравнително ниска, това не се отразява на бързината на правораздаването. През 2023 г. един съдия в Окръжния съд разглежда средно по 13,8 дела на месец (при 14,4 дела месечно на съдия в страната), а в Административния – 12,8 (при 14,8 в страната). Същевременно делът на наказателните дела, приключили в 3-месечен срок, е 90% (при 91% в страната), на гражданските – 63% (при 65% в страната), а на административните – 71% (при 72% в страната).

През 2023 г. престъпленията в областта се увеличават и са сред най-многобройните в страната (на второ място спрямо населението след област Видин), но и разкриваемостта им се повишава, въпреки че остава ниска. Броят на регистрираните престъпления срещу личността и собствеността в област Варна е 14,9 на хиляда души от населението (при 11,3 на хиляда души в страната). Разкриваемостта на престъпленията е 42% (при 53% в страната) и е втората най-ниска след тази в столицата. Относителният брой на полицаите в областта също е сравнително нисък – 3,9 на хиляда души на населението (при 4,2 на хиляда души в страната).

  • Околна среда

Варна е сред областите с висок обем на образуваните битови отпадъци и през 2022 г. – 524 кг на човек при 488 кг на човек в страната. Същевременно делът на предадените за третиране и рециклиране отпадъци остава сравнително висок – 92% при 76% в страната.

Делът на горската територия в областта е по-нисък от средния за страната, а на нарушената – по-висок. Инсталираните ВЕИ мощности спрямо населението са значително по-ниски от средните за останалите области.

  • Култура и туризъм

Варна е сред областите със силно застъпени култура и туризъм и през 2023 година. Мащабът на легловата база в местата за настаняване е сред най-високите в страната с 149 легла на хиляда души (при 56 на хиляда души в страната). Реализираните нощувки пък достигат 10 555 на хиляда души (при 4167 на хиляда души в страната), а тези през онлайн платформи на споделената икономика – 1148 на хиляда души (при 500 на хиляда души в страната).

Броят на посещенията в кината нараства до 1114 на хиляда души (при 684 на хиляда души в страната). Посещенията в местните театри, музеи и библиотеки също нарастват, но остават под средните за страната спрямо броя на населението.

Към началото Прочети повече

03.12.2024Пет тренда за общините на Пловдив и Пазарджик

Общините в състава на областите Пловдив и Пазарджик демонстрират бърз икономически растеж, движен най-вече от ръста на услугите в двата областни центъра и промишлеността в малките периферни общини. Инвестициите в региона растат относително бързо, но пазарът на труда дава признаци за забавяне на експанзията и дори свиване на места, въпреки високото търсене на кадри. Ключово средносрочно предимство на региона е добрата образователна структура, особено от гледна точка на малкия дял на хората с много ниско образование, както и положителните демографски тенденции и по-бавното застаряване.

Общините в състава на областите Пловдив и Пазарджик демонстрират бърз икономически растеж, движен най-вече от ръста на услугите в двата областни центъра и промишлеността в малките периферни общини. Инвестициите в региона растат относително бързо, но пазарът на труда дава признаци за забавяне на експанзията и дори свиване на места, въпреки високото търсене на кадри. Ключово средносрочно предимство на региона е добрата образователна структура, особено от гледна точка на малкия дял на хората с много ниско образование, както и положителните демографски тенденции и по-бавното застаряване.

  • Голямото предимство на индустрията

Индустрията излиза на преден план, като основен двигател на развитие, както в Пловдив, така и в Пазарджик. Очаквано, предвид че става дума за големи области – с общо 30 общини в двете, разликите в степените на икономическо развитие са много сериозни – в порядъка на 15 пъти в рамките на Пловдив и почти 20 пъти в рамките на Пазарджик. В двете области на първо място по добавена стойност на човек през 2022 г. излиза община Сопот, с 32,4 хил. лв./човек – сред най-високите стойности не само в региона, но и в страната, най-вече благодарение на силната година за оръжейните заводи. Челното място на общината обаче изглежда пряко свързано с интензивността на военните конфликти, които ползват пряко продукцията ѝ, което го прави не особено стабилно средносрочно. На второ място се нарежда Панагюрище (20,4 хил. лв./човек), където ключова роля играе минната индустрия. На челните места се нареждат няколко общини от пряката индустриална периферия на Пловдив – Марица (17,3 хил. лв./човек), Съединение (16,2 хил. лв./човек) и Куклен (13 хил. лв./човек). Самият областен център Пловдив също се представя добре – с 16,8 хил. лв./човек през 2022 г., най-вече в резултат на ръста в разнообразни услуги. Прави впечатление, че малките общини в Пазарджик са със значително по-ниска степен на икономическо развитие в сравнение с пловдивските, в това число туристическите центрове Велинград и Стрелча.

Най-голямата общинска икономика в двете области е тази на областния център Пловдив, с 5,4 млрд. лв. добавена стойност през 2022 г., като тя е и втора по размер в страната след тази на столицата. С относително голям размер на добавената стойност са и общините Пазарджик (685 млн. лв.), Марица (549 млн. лв.) и Панагюрище (453 млн. лв.), а с над 200 млн. лв. са и близките до Пловдив общини Асеновград, Раковски и Родопи, както и Сопот. Почти всички общини в двете области имат стабилен растеж през 2022 г., като в само 4 от 30-те има спад на добавена стойност. Очаквано с най-висок ръст (86%) на годишна база е Сопот, но сходна възходяща динамика имат и Стамболийски (84%), Куклен (78%) и Брезово (66%), най-вече в следствие на разрастването на преработващите им сектори. В областните центрове ръстът е по-умерен – в Пловдив добавената стойност се увеличава със 17% на годишна база, в Пазарджик – с едва 3%, което на фона на значителната инфлация през годината представлява реален спад.

  • Ръстът на инвестициите

Както и при икономическия растеж, Сопот се класира и на първото място при ръста на инвестициите през 2022 г. Разходите за придобиване на дълготрайни активи на нефинансовия сектор в общината са се увеличили с 63% спрямо предишната година, значително увеличение се наблюдава и в Перущица (47%) и Карлово (38%). Повечето общини в региона следват националната динамика на повишение на инвестиционните разходи през годината, с някои малки изключения като Белово, Лъки и Кричим. Претеглени спрямо населението лидер в двете области е община Пещера (10,5 хил. лв./човек), която се нарежда сред лидерите в страната по този показател, най-вече в следствие на експанзията на фармацевтичния отрасъл. Добре се представят и Сопот (6,7 хил. лв./човек) и Марица (6,5 хил. лв./човек), а с над 5 хил. лв. инвестиционни разходи на човек от населението са и община Пловдив, Куклен и Съединение. Очаквано предвид големи размер на местната икономика най-много инвестиции са реализирани в Пловдив – 1,82 млрд. лв., както и в другия областен център Пазарджик (342 млн. лв.), а сред малките общини лидер е Марица (206 млн. лв.), следвана от Пещера (152 млн. лв.). Любопитно е да отбележим, че в района е и една от двете общини в страната, в която статистиката не е регистрирала никакви инвестиционни разходи през 2022 г. – Брацигово.

Регионът се характеризира с високи равнища на чуждестранните инвестиции, като на челни места се нареждат малките индустриални общини като Марица (11,2 хил. евро ПЧИ с натрупване на човек към края на 2022 г.), Първомай (7,1 хил. евро/човек) и Раковски (6,8 хил. евро). Номинално най-много чужди капитали има в община Пловдив – 1,43 млрд. евро, както и в Марица (354 млн. евро) и община Пазарджик (352 млн. евро), а сред водещите се нареждат и Първомай и Раковски. В повечето общини трендът е възходящ, като през последната година най-видима е положителната динамика в Раковски (124%), Куклен (74%) и Перущица (65%), а значителен отлив се наблюдава единствено в Белово (-67%). Общините в региона не постигат особено високо ниво на употреба на средства от европейските фондове, с изключение на Хисаря, където размерът на европейските инвестиции приближава 6 хиляди лева на човек от началото на европейските фондове до средата на 2024 г, както и Панагюрище, където размерът им е близо 5 хиляди лева на човек.

  • Влошаването на пазара на труда

След бързото възстановяване от ковид-вълната на безработица, през 2023 г. данните на Агенция по заетостта сочат към почти повсеместно повишаване на дела на търсещите работа в двете области. Спад в безработицата има в пет от тридесетте общини – Панагюрище, Сопот, Първомай, Карлово и Брезово, но пък значителни увеличения има само в няколко от пазарджишките малки общини – Сърница (3,9 пункта), Велинград (2,1 пункта), Ракитово (1,4 пункта). На повечето места повишенията са от порядъка на 0,5 процентни пункта, което насочва към нормализация на местния пазар на труда след пандемията и последвалата я експанзия. Големите разлики обаче се запазват – докато в община Пловдив и Сопот делът на безработните сред населението на 15-64 години е 2,6%, в Пазарджик – 3,3%, в Сърница той надхвърля 22%, във Велинград – 16%, което говори за хронични проблеми както със създаването на работни места в малките общини, така и с квалификацията и уменията на свободната работна сила, особено в контекста на високото търсене на труд в пловдивската индустрия.

Делът на наетите от населението на общините също се различава значително. На преден план излизат Сопот (88% наети спрямо населението на 15 и повече години), Съединение (58%), Марица (55%) и Пловдив (52%), но е важно да отбележим, че и четирите се ползват със значителен брой приходящи от съседни общини работници. В рамките на пазарджишка област пък с най-висок дял на наетите са Пещера (53%) и Панагюрище (42%), а общините Брацигово (11%) и Лесичово (13%) се нареждат сред тези с най-слабо представяне в страната като цяло.

Регионът се характеризира с относително високи заплати, като през 2022 г. най-високата средна брутна месечна заплата е в Панагюрище (2050 лв./месец), следван от Куклен (1800 лв./месец) и Марица (1670 лв./месец). Средната заплата в рамките на община Пловдив е 1584 лв. на месец. И тук малките общини със силни индустриални предприятия се представят добре. През 2022 г. с най-бърз ръст на заплатите е Батак (25%), както и Куклен (16%), като при общините с по-ниско средно заплащане ръстът е в общия случай по-осезаем.

  • Водещата роля на средното образование

Производителността на труда и степента на икономическо развитие в района е видимо свързана с образователната структура на населението. Регионът обаче се различава от други водещи в страната, тъй като в част от най-развитите общини основна роля играе средното образование – то съставлява 67% от населението на 25-64 годишна възраст в Сопот, 65% от това в Панагюрище и 58% от това в Марица. Причина за това са най-вече потребностите от работна сила в индустрията, където в много случаи професионалното образование и специфична квалификация са по-важни от университетското. Очаквано, центровете на услугите са с висок дял на висшистите, като това е особено видно в община Пловдив (45% с висше образование), Асеновград (25%) и Пазарджик (27%). Прави впечатление също, че дяловете на хора с основно и по-ниско образование в региона са малки, а още по-малко са регистрираните в хода на преброяването на населението неграмотни. Изключение тук са Перущица, където неграмотните достигат 6,5% от населението на 9 и повече години, както и Лъки, където този дял е 5,1%.

Прави впечатление обаче, че резултатите на учениците в повечето общини в региона не са особено високи – ако оставим настрана община Пловдив, където средният успех на последното издание на зрелостния изпит по български език и литература е бил Много добър (4,60) и община Пазарджик (4,17), повечето малки общини се представят слабо. Причина за това може да се търси и в достъпността на добрите училища в областните центрове, към които се насочват повечето надарени ученици от по-малките населени места.

  • Демографското предимство

В сравнение с много други части на страната, двете южни области имат относително добри демографски показатели. Това е особено видно в миграционните тенденции, като почти всички общини привличат повече население, отколкото отдават. През 2023 г. община Пловдив е най-високия положителен механичен прираст в областта си – 1,3%, но с над 1% са и Родопи, Съединение и Калояново. Дори по-силен позитивен миграционен баланс са две малки общини в Пазарджик – Ракитово (4,7%) и Лесичово (4,3%). Някои общини обаче продължават да губят население в резултат на миграцията, в това число Панагюрище, Стрелча, Септември, Перущица и Карлово. Естественият прираст от друга страна остава отрицателен във всички общини, но областният център Пловдив постепенно приближава баланс на смъртността и раждаемостта, като през 2023 г. стойността на индикатора достига -0,19%.

От гледна точка на застаряването повечето общини са с относително нисък дял на населението на 65 и повече години, като в община Пловдив той достига 20%, в Пазарджик – 24%. Значително по-висок е този дял обаче в северните общини – Брезово, Хисаря, Калояново и Съединение са с над 30% дял на пенсионерите. Същевременно повечето общини са с високи дялове на трудоспособните, като Пловдив се представя най-добре, с 65%. Добрите демографски показатели са гарант както за запазването на Пловдив като водеща икономика на юг, така и за разрастването на индустриалната периферия на града.

 Автор: Адриан Николов

Към началото Прочети повече

29.11.2024Регионални профили: показатели за развитие – Област Бургас

Материалът е част от изследването на ИПИ „Регионални профили: показатели за развитие 2024“.

Материалът е част от изследването на ИПИ „Регионални профили: показатели за развитие 2024“. Данните, сравнителните графики, информация по всички индикатори, както и пълното издание ще откриете ТУК.


Брутният вътрешен продукт на човек от населението в област Бургас продължава да се увеличава, въпреки че ръстът му е сравнително ограничен. Заетостта и безработицата нарастват едновременно. Инвестиционната и бизнес активност в област Бургас се запазват относително високи. Делът на автомагистралите и първокласните пътища е голям, но качеството на пътната настилка остава ниско. Бургас е сред областите с най-високо ниво на местното данъчно облагане. Самооценките на местните администрации за развитието на електронното управление и предоставянето на услуги на „едно гише“ се повишават.

Демографските показатели в Бургас поставят областта в челната четворка. Средният успех на учениците на националното външно оценяване по математика след VII клас през 2023 г. е сравнително висок. Успехът на матурата по български език и литература обаче се запазва относително нисък. Здравеопазването в областта продължава да страда от недостиг на общопрактикуващи лекари. Броят на престъпленията се повишава и остава над средния за страната. Делът на горските територии е висок. Бургас е областта с най-високата оценка в сферата на културата и туризма.

  • ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ

Доходи и стандарт на живот: И през 2022 г. брутният вътрешен продукт на човек от населението в област Бургас продължава да се увеличава, въпреки че ръстът му е сравнително ограничен. Със стойност от 19,5 хил. лв. той подрежда областта на осмо място в страната. Заплатите също нарастват, но и тяхното увеличение е по-ниско от средното за страната. През 2022 г. средната годишна брутна заплата на наетите по трудово и служебно правоотношение в област Бургас достига 16,3 хил. лева. През 2023 г. средната месечна пенсия пък се увеличава до 872 лв. и остава значително по-висока от средната в страната (784 лева). Подоходното неравенство в областта е по-ниско от средното за страната, а делът на населението, живеещо под националната линия на бедност, намалява, макар че е над средния за страната – 21,0% в област Бургас при 20,6% в страната.

Пазар на труда: Делът на населението в трудоспособна възраст в областта намалява леко до 58,7%, но се задържа над средното за страната ниво (58,5%). Заетостта и безработицата нарастват едновременно. Коефициентът на заетост достига средната стойност за страната – 76,2%, а този на безработица остава сравнително нисък въпреки слабото увеличение до 4,2% (при 5,3% в страната) през 2023 година.

Образователният статус на работната сила в областта постепенно бавно се подобрява. Делът на населението на възраст 25–64 години с висше образование е 23% (при 31% в страната), а делът на това с основно и по-ниско образование – 18% (при 15% в страната).

Инвестиции и бизнес: Инвестиционната и бизнес активност в област Бургас се запазват относително високи и през 2022 година. Броят на нефинансовите предприятия спрямо населението е 84 на хиляда души и е вторият най-висок в страната (след този в столицата). Бургас продължава да е и сред областите с най-висок относителен обем на преките чуждестранни инвестиции, нареждайки се отново на трето място (след столицата и София) с 5,5 хил. евро на човек от населението. Увеличение се наблюдава при разходите за придобиване на дълготрайни материални активи на човек от населението, както и при произведената продукция. Делът на приходите от износ в нетните приходи от продажби намалява леко до 26% и за първи път е под средния за страната (29%).

Изплатените суми на бенефициенти по оперативните програми в областта също нарастват и вече са много близо до средната стойност за страната към 30 юни 2024 година. В рамките на областта най-много средства са усвоили общините Приморско, Созопол и Малко Търново.

Инфраструктура: Гъстотата на пътната и на железопътната мрежа в област Бургас е сравнително ниска и през 2023 година. Делът на автомагистралите и първокласните пътища е висок (26% при 19% в страната), но качеството на пътната настилка остава ниско (30% в добро състояние при 40% в страната).

Делът на домакинствата с достъп до интернет продължава да е висок – 91% (при 89% в страната). Сравнително добър е и достъпът до канализация в областта (79% при 75% в страната), като почти цялата е свързана и с пречиствателни станции за отпадъчни води (72% при 67% в страната).

Местни данъци: Бургас остава сред областите с най-високо ниво на местното данъчно облагане и през 2024 година. Особено голяма е разликата при облагането на превозните средства и търговията на дребно. Именно Бургас отново е областта с най-високо облагане на превозните средства – средно 1,81 лв./kW (при средно 1,56 лв./kW в страната).

Созопол е общината с най-високи местни данъци както в областта, така и в страната. Сравнително високи са и тези в туристическите общини Поморие, Приморско, Бургас. В рамките на областта най-ниски са данъците в община Малко Търново.

Администрация: Делът на собствените приходи от общите приходи на общините в областта е третият най-висок в страната (след този в столицата и област София) – 35% при 27% средно за страната през 2023 година. Областта е и сред първенците по покритие на общинските разходи с местни приходи вероятно поради доброто развитие на туризма и на имотния пазар.

Самооценките на местните администрации за развитието на електронното управление и предоставянето на услуги на „едно гише“ през 2024 г. се повишават и също са сред най-високите в страната.

Прозрачността в работата на местните администрации намалява, но остава над средната оценка за страната, макар и с малко.

  • СОЦИАЛНО РАЗВИТИЕ

Демография: Демографските показатели в Бургас поставят областта в челната четворка (след столицата, Сливен и Варна). Коефициентът на естествен прираст продължава да е отрицателен, но стойността му е сред най-високите в страната с –5,3‰ (при –6,8‰ в страната) през 2023 година. Област Бургас привлича и много нови жители – коефициентът на механичен прираст е вторият най-висок в страната (след този в област Кърджали) – 20,6‰. Делът на децата до 4-годишна възраст в областта е сходен със средния за страната – 4,4% в областта при 4,5% в страната, но делът на населението над 65 години остава сравнително по-нисък – 22,5% (при 23,8% в страната).

Близка до средната за страната е и гъстотата на населението в урбанизираните територии в областта Бургас – 1246 души на кв. км при 1221 души на кв. км в страната.

Образование: Делът на децата в местните детски градини леко се свива, но остава около и малко над средния за страната през 2023 година.

Коефициентът на записване на населението в V–VII клас в областта пък продължава да е под средния за страната и през 2023 година. Индексът на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката нараства и вече е над този за страната.

Средният успех на учениците от областта на националното външно оценяване по математика след VII клас през 2024 г. е сравнително висок – 45,3 т. (при 42,9 т. в страната). Успехът на матурата по български език и литература обаче изостава – през 2024 г. той е „Добър“ 4,14 (при „Добър“ 4,30 в страната), а делът на слабите оценки е 11,7% (при 8,7% средно в страната).

Броят на студентите в университетите спрямо населението в областта намалява през 2023 г. до 14,5 на хиляда души от населението.

Здравеопазване: Делът на здравноосигурените в областта остава сравнително нисък и през 2023 година – 90% (при 95% в страната). Здравеопазването в областта продължава да страда от недостиг на общопрактикуващи лекари – на един местен лекар се падат по 2085 души от населението (при 1701 души на лекар в страната). Броят на леглата в многопрофилните болници се повишава значително, достигайки 5,8 на хиляда души от населението (при 6,1 на хиляда души в страната). Увеличава се и използваемостта им – 59% (при 56% в страната) през 2023 година. Достъпът до аптеки е най-висок в страната.  

Коефициентът на детска смъртност намалява и през 2023 г. е сходен със средния за страната. Средната продължителност на живота пък се повишава до 74,0 години (при 73,5 години в страната).

Ред и сигурност: Бързината и натовареността на местната съдебна система през 2023 г. са сходни със средните за страната. Делът на наказателните дела, приключили в 3-месечен срок в област Бургас, е 88% (при 91% в страната), на гражданските дела – 72% (при 65% в страната), а на делата в административните съдилища – 73% (при 72% в страната). Съдиите в Окръжния съд разглеждат средно по 11,9 дела месечно (при 14,4 в страната), а в Административния – 13,8 дела (при 14,8 в страната).

Броят на престъпленията в областта се повишава и остава над средния за страната. През 2023 г. в областта са регистрирани 13,6 престъпления срещу личността и собствеността на хиляда души от населението (при 11,3 на хиляда души в страната). Разкриваемостта на престъпленията се увеличава, достигайки 52% (при 53% в страната). Броят на полицаите също е сходен със средния – 4,5 на хиляда души в областта при 4,2 на хиляда души в страната.

Околна среда: През 2022 г. Бургас отново е сред областите с висок обем на образуваните битови отпадъци – 543 кг на човек (при 488 кг на човек в страната). Същевременно обаче делът на предадените за третиране и рециклиране отпадъци също е голям – 93% (при 76% за страната).

Инсталираните ВЕИ мощности остават сравнително ниски, но се повишават и към 30 юни 2024 г. са 0,6 kW на човек (при 1,0 kW на човек в страната). Делът на горските територии е висок (41% при 33% в страната), а на нарушените – нисък (0,2% при 0,4% в страната) през 2023 година.

Култура и туризъм: Културата и туризмът в област Бургас са силно застъпени и областта води класацията в тази категория. През 2023 г. относителният брой на посещенията в кината и библиотеките е над средния за страната, а в театрите и музеите – под, но близо до средния. Посещенията в кината достигат 769 на хиляда души (при 684 на хиляда души в страната), в музеите – 767 на хиляда души (при 770 на хиляда души в страната), в библиотеките – 844 на хиляда души (при 679 на хиляда души в страната), а в театрите – 303 на хиляда души (при 349 на хиляда души в страната).

Бургас е областта с най-висок относителен брой на леглата в местата за настаняване (382 на хиляда души при 56 на хиляда души в страната), както и на реализираните нощувки (25 257 на хиляда души при 4167 на хиляда души в страната) и на нощувките, реализирани през онлайн платформи на споделената икономика (2674 на хиляда души при 500 на хиляда души в страната).

Към началото Прочети повече

27.11.2024Оценка на общинските бюджети: как да се прави и какво да се следи

Колко струва на данъкоплатеца уличното осветление? Какви приоритети финансира общинският бюджет? Може ли всеки гражданин да участва в обсъждането на финансите на своята община и взема ли се предвид мнението му? На всички тези въпроси се опитваме да отговорим в новото изследване на ИПИ „Оценка на общинските бюджети: как да се прави и какво да се следи?"

Колко струва на данъкоплатеца уличното осветление? Какви приоритети финансира общинският бюджет? Може ли всеки гражданин да участва в обсъждането на финансите на своята община и взема ли се предвид мнението му? На всички тези въпроси се опитваме да отговорим в новото изследване на ИПИ „Оценка на общинските бюджети: как да се прави и какво да се следи?“

Изследването представя разработената от ИПИ методология за оценка на общинските бюджети и я прилага върху избрана група от общини. Целта ни е да подпомогнем анализа на бюджетния процес и оценката на бюджетните резултати на общините. Методологията стъпва на аналогични документи в международната бюджетна практика, адаптирани към условията в България, и се основава на информация, предоставена от общините или достъпна свободно от техните електронни страници и тези на министерствата.

Методологията включва две части – от една страна оценка на бюджетния процес, правила и процедури от гледна точка на тяхната прозрачност, периодичност, пълнота и специфичност, и от друга страна – оценка на бюджетното изпълнение и резултати, която да даде възможност на общините да сравнят своето представяне с това на свои колеги на база на обективни показатели по отношение на финансова самостоятелност и устойчивост, задлъжнялост, адекватност на разходите и бюджетна позиция.

ИПИ направи пробно изпитване на предложената методика върху избран кръг от общини и резултатите показват, че:

  • Много голям дял от общините имат приети и публикуват периодично документи, свързани с бюджетната процедура, но не всичко в машинно-четим вид;
  • Фискални цели са заложени в бюджетите на 81% от общините, само около половината от бюджетите обаче (53%) представят разходи в класификация, различна от тази по икономически елементи;
  • Версия на бюджета за граждани – кратък документ, изготвен на достъпен за широката общественост език – е налична в 57% от общините;
  • В едва 8 от 21 случая (38%) обаче е представена връзка с национални бюджетни документи и стратегии.

Резултатите от изпълнението на бюджетите показват, че въпреки големите различия между включените общини, всяка от тях показва както силни позиции по определени индикатори, така и области на възможно подобрение, по-специално по отношение на  събираемостта на местните разходи и управлението на общинския дълг.

 

Повече подробности са налични в пълния текст на изследването тук.

За повече информация: Весела Добринова, mail@ime.bg , тел. 02 952 35 03


 

Подкрепата за Институт за пазарна икономика (ИПИ) за изданието „Регионални профили: показатели за развитие – 2024“ е осигурена от Фондация „Америка за България“. Изявленията и мненията, изразени тук, принадлежат единствено на ИПИ и не отразяват непременно вижданията на Фондация „Америка за България“ или нейните партньори.

 

Към началото Прочети повече
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • ...
  • 44
  • 45
Изтегляне на PDF

Последни новини

Област Търговище – бързо правораздаване и ниски данъци, но слабо образование и застаряващо население 19.05.2025

Брутният вътрешен продукт на човек от населението в област Търговище нараства значително. Заплатите и пенсиите също...

Област Стара Загора – много инвестиции и ниски данъци, но висока престъпност и голям дял на нарушената територия 09.05.2025

Доходите в област Стара Загора продължават да се повишават значително и стандартът на живот расте. Заетостта и...

Област София – високи инвестиции и нарастващи заплати, но слабо образование и лоши пътища 25.04.2025

Област София отчита най-ниския ръст на брутния вътрешен продукт на човек от населението и губи второто си място в...

Област Смолян – добро образование и ниска престъпност, но застаряващо население 22.04.2025

Брутният вътрешен продукт, заплатите и пенсиите в област Смолян продължават да се увеличават. Нивото на бедност...

Изтегляне на PDF
Области в България
  • Благоевград
  • Бургас
  • Варна
  • Велико Търново
  • Видин
  • Враца
  • Габрово
  • Добрич
  • Кърджали
  • Кюстендил
  • Ловеч
  • Монтана
  • Пазарджик
  • Перник
  • Плевен
  • Пловдив
  • Разград
  • Русе
  • Силистра
  • Сливен
  • Смолян
  • София
  • София (столица)
  • Стара Загора
  • Търговище
  • Хасково
  • Шумен
  • Ямбол
Всички категории
  • Икономическо развитие
  • Доходи и условия на живот
  • Пазар на труда
  • Инвестиции
  • Инфраструктура
  • Данъци и такси
  • Администрация
  • Социално развитие
  • Демография
  • Образование
  • Здравеопазване
  • Сигурност и правосъдие
  • Околна среда
  • Култура
Проект на
Институт за пазарна икономика
Спонсориран от
Фондация “Америка за България”
2025  ©  Институт за пазарна икономика
Създаден от MTR Design