Регионални профили
Български English
  • Български English
  • Новини
  • Начало
  • Новини
  • Анализи
    • Анализи 2025
    • Анализи 2024
    • Анализи 2023
    • Анализи 2022
    • Анализи 2021
    • Анализи 2020
    • Анализи 2019
    • Анализи 2018
    • Анализи 2017
    • Анализи 2016
    • Анализи 2015
    • Анализи 2014
    • Анализи 2013
    • Анализи 2012
    • Невронни мрежи
  • Области
  • Икономически центрове
    • Икономически центрове - 2023
    • Икономически центрове - 2017
  • Общински анализ
  • Данни
    • Данни за регионите
    • Методология
    • Карти
  • За нас
    • За ИПИ
    • Контакти
    • Позовавания
    • FAQ
    • Събития
    • Работни срещи
RSS

Новини

29.07.2022Достъпът до лекари: плахо подобрение при общопрактикуващите в някои области

Въпреки че пандемията от Ковид-19 и мерките за подкрепа на здравната система вече са далеч извън центъра на дебата, проблемите ѝ са далеч от решени. Сред важните пречки пред доброто функциониране на системата е осигуреността ѝ с кадри, която се влошава през последните години.

Въпреки че пандемията от Ковид-19 и мерките за подкрепа на здравната система вече са далеч извън центъра на дебата, проблемите ѝ са далеч от решени. Сред важните пречки пред доброто функциониране на системата е осигуреността ѝ с кадри, която се влошава през последните години.

За целите на „Регионални профили: показатели за развитие“ екипът на ИПИ разработи индекс, който оценява достъпа до лекари-специалисти в различните области на страната. Индексът се основава на данните за териториалното разпределение на 17 групи лекари-специалисти към края на 2020 г., съотнесени като брой лекари от конкретната специалност на човек от населението. Оценката на достъпа за всяка група в отделните области  представлява отстоянието от областта с най-широк достъп до лекари с конкретната специалност, а общият индекс на достъпност (представен на графика 1) – на усреднената стойност на оценките за отделните стойности за областта.

Графика 1: Индекс на достъпност на лекари-специалисти по области през 2019-2021 г., по-ниското е по-добро

Източник: НСИ, изчисления на ИПИ

Според индекса на ИПИ през 2021 г. достъпът до лекари-специалисти в Плевен остава най-лесен. Това е до голяма степен обяснимо с големия медицински университет в областния център, докато областта не е сред най-големите по население. Очаквано, на второ място се нарежда столицата с големия си брой специализирани лечебни заведения. Сходен е достъпът до лекари-специалисти в Пловдив и Варна, а София-област също се нарежда в челната петица. Извън водещите области, повечето имат относително близка стойност на индекса; с най-труден достъп изпъкват Добрич, Кърджали и Ямбол. Повечето области споделят сходни проблеми в достъпа – най-често такива има при кардиолозите, акушер-гинеколозите, психиатрите. Спрямо година по-рано достъпът до лекари-специалисти се влошава в повечето области (по-ниската стойност на индекса е по-добра) в сравнение с предходната година. Изключение правят Плевен, Видин, Кюстендил, Ловеч и Ямбол където се наблюдават подобрения, но те са видими най-вече в Плевен. Прави впечатление, че и в някои от най-големите градове   - включително столицата, Пловдив, Варна - има влошавания на индекса през последната година, което най-вероятно отразява противоположната динамика в съсредоточаването на лекари във връзка с лекуването на Ковид-19. През 2021 г. най-бързо се влошава достъпа до специалисти в Разград и Кърджали.

Графика 2: Индекс на достъпност на лекари-специалисти по специалности през 2019-2021 г., по-ниското е по-добро

Източник: НСИ, изчисления на ИПИ

В отделните специалности най-малки регионални различия в  достъпа има при инфекционистите. Причина за това обаче е най-вече малкият им брой – общо 248 в цялата страна, като дори в столицата те са едва 39, а в редица области има по двама. Обратно - най-неравномерното разпределение е при най-разпространените специалисти, като от 1843 кардиолози почти петстотин са в София, но за сметка на това в цялата област Търговище извършват дейност едва 12. Сходно е разпределението и при акушер-гинеколозите. Възможно обяснение за различията по специалности, разбира се, е и различната натовареност на отделните специалисти, въпреки че това остава в сферата на спекулациите, предвид липсата на достъпни данни. От значение е и разпределението на болничните заведения, техният престиж и възможности за заплащане, както и редица други фактори. При много специалности се наблюдава влошаване в общия индекс на достъп през 2021 г., като най-видима е тази тенденция е при лабораторните лекари, акушер-гинеколозите и невролозите. Обратно, най-бързо се подобрява достъпа до офталмолози и експертите по вътрешни болести.

Графика 3: Население на един общопрактикуващ лекар в областите, 2019-2022 г.

Източник: НСИ, изчисления на ИПИ

Преобръщане на тенденцията се наблюдава обаче при общопрактикуващите лекари, като в редица области за първи път от десетилетие се наблюдава подобрение в достъпа. Трендът към подобряване на достъпае видим в някои части на страната, при това сред тези, които отбелязват и най-големи трудности – Търговище (+102 души на един ОПЛ) и Силистра (+95 души на един ОПЛ). Част от обяснението за подобрението на индикатора в някои области е и в демографските процеси и свиването на населението. Най-видима негативна промяна пък  има в Бургас, с 71  души на един ОПЛ, както и в Хасково и Перник. Доколкото на този етап наблюдаваме подобрение в рамките на една година е рано и да говорим за дълготрайна тенденция към подобряване на достъпа.

Налице са и значителни разлики между регионите, като Плевен отново е лидер, с 1214 души на един общопрактикуващ лекар; най-слабо се представя Кърджали, където на един ОПЛ се падат над 3 хиляди души. Прави впечатление също, че водещите икономически центрове – Варна, Пловдив, столицата – се концентрират в средата на разпределението, най-вероятно в следствие на ръста на населението им.

Трябва да имаме предвид обаче, че данните за достъпа до лекари далеч не представят цялата картина за качеството на регионалните здравни системи. Много други фактори – от наличната апаратура в болниците до натоварването и квалификацията на отделните лекари определят колко добре ще се справят те с лечението на пациентите. Въпреки това влошаването в достъпа на лекари, както специалисти, така и общопрактикуващи неизбежно е знак за негативно развитие на здравната система.

 




Към началото Прочети повече

18.07.2022Седем на сто от малките предприятия са получили европейски средства за справяне с ковид-кризата

В етап на относително затишие на разпространението на Covid-19 правим равносметка на изминалите две години на активно финансово подпомагане за справяне с въздействието на пандемията и ограничителните мерки върху бизнеса. Настоящият текст си поставя за цел да разгледа разпределението на това целево финансиране в различните региони на страната, по отрасли и според размера на фирмите-получатели.

В етап на относително затишие на разпространението на Covid-19 правим равносметка на изминалите две години на активно финансово подпомагане за справяне с въздействието на пандемията и ограничителните мерки върху бизнеса. Настоящият текст си поставя за цел да разгледа разпределението на това целево финансиране в различните региони на страната, по отрасли и според размера на фирмите-получатели.

Основен източник на данни е сайтът на „ИСУН 2020“ – системата за управление и наблюдение на европейските средства, която беше ползвана и за разпределение на свързаните с ковид дейности. Системата включва изплатените суми по различни програми, основно в помощ на микро-, малки и средни предприятия, чиято дейност е била засегната от кризата и ограниченията, както и инициативата „Топъл обяд в условията на пандемията“, където финансирането е насочено директно към общини, които предоставят услугата. Ключовите индикатори, които извличаме от наличната информация, са два – общо усвоени средства от началото на кризата за община и усвоени средства на средно на човек в общината.

ИПИ публикува подобен коментар и миналото лято, но оттогава досега са извършени разходи в много по-голям размер – докато към края на юни миналата година общата им сума е  възлизала на 267 млн. лв. за цялата страна, след година тя вече са нараснала до почти 652 млн., разпределени между 30 485 проекта. Помощите, постъпили в столицата, са се увеличили със 100 млн. лв. и вече са в общ размер от над 186 млн. лв., или 28% от всички разпределени средства. Това не е изненадващо, предвид високата концентрация на икономическа активност в София.

След София се нареждат предимно големи областни центрове, като подобно на миналата година челната петица е допълнена от Варна (47 млн. лв.), Пловдив (46 млн. лв.), Бургас (27 млн. лв.) и Русе (19 млн. лв.). Сред необластните градове най-големи суми са получили Несебър (9 млн. лв., 11-то място) и Петрич (5,6 млн. лв., 19-то място) – места със силно застъпена туристическа индустрия, която беше изключително силно засегната от кризата. Към челните двадесет общини, в които живее половината население на България се насочват  70% от изплатените суми. Тази концентрация на средства е нормална, тъй като те представляват основните икономически центрове на страната. Фирми и местни администрации в едва три общини – Макреш, Бобошево и Трекляно – не са се възползвали от нито една от програмите.

Интерактивна версия на картата

Ако разгледаме сравнение според средния размер на изплатените суми на човек от населението превес взимат по-малки общини. Челната петица е подобна на тази от миналата година, като включва общините Несебър с 293лв./човек, Рила (202 лв./човек), Банско (182 лв./човек), Приморско (174лв./човек) и Каварна (157 лв./човек).  И тук водещи са общините, в чиито икономики е силно застъпен туризмът. Високата позиция, която община Рила продължава да държи и след новата вълна от средства през последната година се дължи на малкото население на общината в комбинация с няколкото фирми, усвоили по 50 хил. лв. и повече.

Интерактивна версия на картата

Географското разпределение на помощите далеч не дава пълна картина за това как се изразходват тези средства. Прегледът на  отделните проекти позволява да се анализира кои са кандидатите, какви суми са получили и по кои програми. Най-много средства всъщност е получило е Министерството на туризма, усвоило 2 млн. лв. за помощи за туроператори и туристически агенти. Следващите 82 бенефициенти са само общини, като предназначението на сумите е програмата „Топъл обяд в условията на пандемията от COVID-19“ – социална програма за патронаж, насочена към най-бедните – а стойностите им варират от 150 000 лв. до почти 2 млн. лв. За цялата инициатива са делегирани 38,7 млн. лв. за общо 181 проекта.

Изключвайки тази конкретна програма, има три по-важни мерки, които обхващат почти всички подадени заявки за финансиране. Едната е „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, при която размерът на помощта варира от 30 хил. лв. до 150 хил. лв. (по-известна в публичното пространство като мярка „30-150“). Общо 1542 фирми са кандидатствали за помощ по тази мярка, като по-голямата част - 1066 - са получили максималната възможна сума. Общо раздадените помощи по нея възлизат на 210 млн. лв.

Кандидатстванията по програмата „Подкрепа за малки  предприятия с оборот над 500 хил. лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ са 4303, като 4156 фирми са получили помощ от  50 000 лв., а останалите не са усвоили никакви средства. Тук общо разпределената помощ е 207 млн. лв.

Най-широкообхватната програма обаче е „Преодоляване недостига на средства и липсата на ликвидност, настъпили в резултат от епидемичния взрив от COVID-19“, известна още като „3-10“, тъй като предвижда помощ в размер от 3 до 10 хил. лв. за микро- и малки предприятия. По нея са кандидатствали 22 912 фирми, като общо са разпределени 185 млн. лв. или по 8115 лв. на кандидат. Над тринадесет хиляди от фирмите са получили максималния размер на помощта, а на едва 44 не са разпределени никакви средства – с други думи, почти всички фирми, поискали подкрепа в хода на пандемията, са я получили.

Забелязва се, че и при трите мерки най-често се отпуска максималната допустима сума. Това, заедно с факта, че кандидатствалите фирми представляват приблизително 35% от средните и 7% от микро- и малките нефинансови предприятия, на пръв поглед създава впечатлението, че средствата за справяне с последиците от пандемията са насочени към относително малка група  от фирми, възползвали се от тях максимално. Това обаче не значи непременно, че покритието на мерките е слабо, предвид че липсва анализ за това каква част от фирмите реално са се нуждаели от такава помощ – да припомним, че ограничителните мерки засегнаха непропорционално стопанските дейности. Концентрацията на средства очаквано се проявява и на регионално ниво - основно фирми в столицата и големите градове са получили пари по програмите, както и според размера на фирмите – средноголемите предприятия и малките с оборот над 500 000 лв. са получили общо над 400млн. лв. при 5845 кандидатствали, или над два пъти повече средства в сравнение с насочените по мярката „3-10“, за която кандидатите доближават двадесет и три хиляди фирми.



Към началото Прочети повече

04.07.2022Зрелостни изпити ’22 в областите – по-ниски оценки и в пъти повече двойки

Външните оценявания, които вече се провеждат на четири етапа от училищното образование – след четвърти, седми, десети и дванадесети клас – със сигурност са много далеч от пълна и точна диагноза на качеството и проблемите в него. Въпреки това обаче те дават проста и ясна оценка на поне един аспект на постиженията на учениците.

Външните оценявания, които вече се провеждат на четири етапа от училищното образование – след четвърти, седми, десети и дванадесети клас – със сигурност са много далеч от пълна и точна диагноза на качеството и проблемите в него. Въпреки това обаче те дават проста и ясна оценка на поне един аспект на постиженията на учениците. Резултатите след седми клас тази година регистрираха почти повсеместно влошаване в сравнение с предишната, големи регионални различия, но пък след десети поне в математиката се регистрира леко подобрение. За сметка на това, през учебната 2021/22 г. се наблюдава всеобщо и значително влошаване на зрелостните изпити, които са и от най-голямо значение са по-нататъшната реализация на дванадесетокласниците във висшето образование.

Данните за резултатите от зрелостните изпити по български език и литература през 2022 г. на областно равнище, получени от ИПИ по ЗДОИ сочат значително по-ниски оценки във всички области на страната – нито една не е регистрирала ръст спрямо 2021г. Спадът далеч не е равномерен между отделните области, като най-видимо се понижават средните оценки в Разград – с цели 43 стотни, което поставя областта на последното място в страната с Добър (3,53). Значителен спад има и в Шумен и Добрич, с по 40 стотни, както и в Хасково (-38 стотни) и Плевен (-36 стотни), като тези области също клонят към дъното на класацията. Обратно, най-високите оценки са в традиционните лидери София (столица), Смолян и Варна. Прави впечатление обаче, че в случая на Смолян, често сочен като пример за успех в структурирането и управлението на средното образование в България също има много голям спад на годишна база – с 32 стотни, което поставя областта само на няколко стотни от Пловдив и Варна.

Аналогично повсеместно влошаване на резултатите се наблюдава и при дела на слабите оценки сред явилите се на зрелостния изпит ученици. И тук има много големи разлики между различните области, като през 2022 г. най-висок е делът на провалилите се на първата сесия на матурата по БЕЛ в Хасково (28% от явилите се ученици), Шумен и Разград (по 27%), както и в Кърджали и Плевен (по 26%). Най-слабо представилите се области в много от случаите удвояват и утрояват дела на неиздържалите зрелостния изпит, а в шест от тях повишението е с над 15 пр.п. в рамките на една година. Дори при областите с най-нисък дял на слабите оценки ръстът е в пъти – в София (столица) той се повишава от 1,8% през 2021 г. до 6,8% през 2022 г., в Смолян – от 2,4 на 9,6%.

При сравняването на резултатите от отделни издания на зрелостния изпит обаче следва да имаме предвид, че те не са напълно еквивалентни – винаги има известни отлики в нивото на трудност, което неизменно се отразява и на крайните резултати на учениците. Това важи с особена сила за настоящото издание, което внася значителни промени в структурата на изпита и в неговото оценяване. Своята роля неизменно носи и продължителният период на дистанционно обучение в хода на Covid пандемията, когато достъпът до образование на по-бедните и децата в неблагоприятна семейна среда се влоши значително.

Въпреки проблемите със сравнимостта, на база на данните от новите зрелостни изпити може да се заключи, че неравенствата в образователната система между областите в България, които водят и до голямо разслоение в постиженията на учениците остават, и дори се задълбочават. От значение е и динамиката – докато в някои области нарастването на дела на слабите оценки е с 15 пункта, а в други – с 5. Така се вижда, че на местата с по-слабо работещо училищно образование има много повече деца, които досега едва са издържали изпита, а при леко завишаване на критериите изпадат под чертата. Това от своя страна подчертава и потребността от реформа, насочена към подобряване на учебния процес и качеството на образование не само в елитните училища, но и сред най-слабо представящите се днес.

Големият ръст на слабите оценки има и практически последствия. От една страна, много повече ученици ще се явят на поправителна сесия на зрелостния изпит, което изисква допълнителни ресурси за нейната организация. По-важен е обаче ефектът върху самите ученици – за най-слабо подготвените се от тях расте реалният риск да не успеят да завършат средното си образование, което поставя значителна пречка към реализирането им на пазара на труда. Това създава проблеми и пред висшите училища, които вече срещат трудности в запълването на обявените места за студенти на фона на негативните демографски процеси, а по-ниските средни оценки на зрелостния изпит ще означават и още по-лесен достъп до специалностите, за които те са определящи.

Разбира се, прекалено рано е на база само на една година на рязко влошаване да преценяваме какви ще са дългосрочните тенденции в зрелостните изпити, особено ако припомним, че в предишните няколко години и средните оценки на областите, и делът на слабите оценки оставаха относително стабилни. Въпреки това обаче тези значително по-слаби резултати за пореден път подчертават нуждата от провеждане на отдавна отлагана реформа, която да адресира проблеми в качеството на училищното образование и големите неравенства между отделните училища и населени места.

 




Към началото Прочети повече

30.06.2022Пет тренда за икономиките на Варна - юни 2022

Една от най-силните местни икономики в периода преди кризата, Варна запазва челното си място и в периода на пандемията благодарение на разностранно развитото си стопанство. Въпреки това обаче има сериозни неравенства в равнищата на икономическо развитие между областния център Варна и индустриалния хъб Девня и останалите общини в състава ѝ.

Една от най-силните местни икономики в периода преди кризата, Варна запазва челното си място и периода на пандемията благодарение на разностранно развитото си стопанство. Въпреки това обаче има сериозни неравенства в равнищата на икономическо развитие между областния център Варна и индустриалния хъб Девня и останалите общини в състава ѝ. Пазарът на труда в областта понесе нелек удар през 2020 г., въпреки че през 2021 г. дава признаци на възстановяване, особено от гледна точка на безработицата. Подобно на много други части на страната, в годината на пандемия миграционните процеси се обръщат и водят до отлив на население от големия град към околните общини.

  • Свиването на варненските икономики

Въпреки по-разнообразните си местни икономики и значително по-малката зависимост от приходите от летен туризъм в сравнение със съседен Бургас, варненските местни икономики срещат значителни икономически проблеми в пандемичната 2020 г. От дванадесетте общини в областта при едва три се наблюдава ръст на добавената стойност на човек от населението спрямо 2019 г. – това са Аврен, Аксаково и Долни Чифлик, като сред тях единствено Аксаково е сред по-големите общински икономики. От друга страна, най-значително свиване има в Белослав (-45% в рамките на една година), Бяла (-40%) и Суворово (-39%), като най-явката причина за това е прекъсването на международната търговия и съответно по-слабата активност на варненските пристанища, както и намаляването на международния туризъм. Чувствителен спад в добавената стойност има в индустриалната община Девня (-11%), докато свиването в областния център е по-малко, с -1,9%. Негативната динамика е видима и в промяната на БВП на човек от населението в областта като цяло, като за година индикаторът спада с 5%.

Въпреки сътресенията, няма пренареждания в икономическата тежест на отделните общини в състава на Варна през 2020 г. С най-голяма местна икономика остава областния център, с общ обем на добавената стойност от 3,4 милиарда лева в пандемичната година, следвана от Девня с 429 милиона лева, Аксаково (175 милиона лева) и Белослав (62 милиона лева). По-видими са големите разлики в икономическото развитие на отделните части на областта при прегледа на добавената стойност на човек от населението – докато през 2020 г. в Девня тя е 50 хиляди лева на човек, сравнима с най-силните енергийни и преработващи центрове в България, във Варна е 10 хиляди лева на човек, в Аксаково – 8 хиляди лева. Най-ниско ниво на икономическо развитие има община Дългопол, с едва 924 лева добавена стойност, следвана от Долни Чифлик (1,7 хиляди лева) и Аврен (1,8 хиляди лева).

Фокусът на инвестициите

Докато в повечето области областният център съсредоточава голямата част от чуждестранните инвестиции, то в случая на Варна най-големият обем на външни капитали е в община Девня. През 2020 г. ПЧИ с натрупване в индустриалния център достигат 774 милиона евро, в сравнение с 611 милиона евро в община Варна. В тези общини са фокусирани почти всички чуждестранни инвестиции в областта – единствено Бяла надхвърля 10 милиона евро ПЧИ с натрупване сред останалите. Благодарение на особената си позиция вътре в областта, Девня и е общината в страната (сред тези, за които данните не са конфиденциални) с най-високи чуждестранни инвестиции на човек от населението – 91 хиляди евро на човек от населението, докато в община Варна този обем е 1779 евро/човек. През 2020 г. обаче се наблюдава отлив на чужди капитали от областта, като спадът им е особено видим в областния център – с 24% спрямо предишната година, и -5% в Девня.

Годината на пандемия носи със себе си и значително свиване в текущата инвестиционна дейност на нефинансовите предприятия във варненските общини. Разходите за дълготрайни активи на човек от населението в Девня намаляват с 18% спрямо предишната година, във Варна – с 13%. Също както при чуждестранните инвестиции, разходите за ДМА са концентрирани в тези две общини – 699 милиона лева във Варна и 114 милиона лева в Девня. Благодарение на това, Девня излиза начело сред всички общини в страната с 13,4 хиляди лева разходи за дълготрайни активи на човек от населението, но с необходимата уговорка, че данните за общините в Средногорието и част от минните центрове са конфиденциални, а те най-вероятно също са сред лидерите.

За разлика от южните морски общини, тези в област Варна привличат относително малък обем европейски средства, като лидер в областта е Белослав с 2,6 хиляди лева на човек от населението общо за всички програмни периоди. Областният център е привлякъл 1,4 хиляди лева на човек, а повечето общини в областта са с 1000-1200 лева на човек. Причина за това най-вероятно е по-големият фокус на местната власт върху частните инвестиции в сравнение с европейските програми.

  • Спадът на заетостта

Бързото влошаване на икономическата ситуация неизбежно се отразява негативно и на пазара на труда във варненските общини. Тъй като липсват данни за пълната заетост на общинско ниво, ползваме дела на наетите по трудово и служебно правоотношение от цялото население на 15 и повече години. Очаквано, най-голям спад в дела на наетите в трудоспособното население има в общините, където туризмът играе водеща роля, тъй като през лятото на 2020 г. немалък дял от хотелите и ресторантите се отказаха от традиционната лятна заетост. По тази причина делът на наетите в трудоспособното население в Бяла намалява с цели 5 процентни пункта спрямо предишната година, в Аврен – с 4 пр.п. Спадът в областния център Варна е с 3,3 пункта – сред по-значителните от големите градове в страната.

Свиването на заетостта е съпроводено и със значително повишаване на безработицата в повечето общини, като към края на 2020 г. тя достига 21% в Дългопол, 15% в Долни Чифлик и 13% в Аврен. Важно е да отбележим, че това са общини с по-трайни проблеми на пазара на труда, които имаха високи равнища на безработица и преди началото на кризата. Влиянието на кризата обаче е кратковременно, като данните на Агенция по заетостта регистрират спад на безработицата във всички общини през 2021 г., до 3% от трудоспособното население в областния център и 6,2% в Девня. От гледна точка на размера на местния пазар на труда Варна има най-много работници – 96 хиляди души през 2020 г., а всички останали общини са с под 5 хиляди наети. Най-активния локален трудов пазар е този на Девня, където работещи са 58% от населението на 15 и повече години.

  • Образователното неравенство

Бъдещето на работната сила във Варна до голяма степен зависи от резултатите от образователния процес в областта. Подобно на останалите силни икономически центрове, във Варна също има големи различия между големия град и околните общини в постиженията на учениците. Ако погледнем към резултатите на външното оценяване след седми клас, да речем, община Варна е на едно от челните места в страната, със средно 52 точки по математика и 67 точки по български език. Останалите общини в състава на областта обаче са далеч от това ниво, особено що се отнася до математиката – важно изискване на фона на амбициите за развиване на цифрова икономика. Сходно е и разпределението при зрелостните изпити след 12 клас – докато Варна постига среден успех от „Добър“ 4,52 по БЕЛ, то в повечето от останалите общини оценката е под „Среден“ 3,5. Едновременно с това част от общините срещат и значителни проблеми с напускането на училище, като в прогимназиалната фаза на образованието училище напускат 9% от учениците в Аврен и 6% от тези в Девня, което прави бъдещата им интеграция на пазара на труда особено трудна.

  • Демографският магнит на Северна България

Областите в Северна България имат подчертано негативни демографски процеси, като най-бързо застаряващите сред тях загубиха между 1/5 и ¼ от населението си през изминалото десетилетие. Варна обаче е изключението на север от Стара Планина, като още преди 2020 г. областта беше магнит за население, при това често по-младо. В пандемичната година обаче тенденциите в рамките на самата област се обръщат, като областният център губи население благодарение на миграционните процеси, но всички останали общини регистрират сериозен ръст, движен както от отлива от самия град Варна, така и от връщането на българи от чужбина в хода на Ковид-19. В относителен план най-видим е ръстът в община Суворово, чието население в резултат на миграция нараства с 10%, или над 753 души през 2020 г., следвана от Аксаково и Аврен, където ръстът е с над 9%, или 2 хиляди и 869 души респективно. Същевременно спадът на населението на Варна в резултат на превеса на изселването е с 0,7%.

Свръхсмъртността през 2020 г. обаче води и до бързо влошаване на естествените процеси, като във всички общини освен Ветрино естественият прираст на населението се влошава, най-отчетливо във Вълчи дол и Белослав. Между отделните общини в състава на областта има много големи различия, като естественият прираст варира между -21,7 промила във Ветрино и -19,9 промила във Вълчо Дол, до -3,3 промила в областния център, който се приближава най-близо до баланс между смъртността и раждаемостта.

Автор: Адриан Николов

Към началото Прочети повече

18.04.2022Пет тренда за икономиките на област Бургас

Общините в Бургаска област претърпяха най-тежкия удар в страната в резултат на пандемията от Ковид-19 и ограничителните мерки за нейното ограничаване. Изчезването на голяма част от туристите успя да „изтрие“ години от икономически растеж на черноморските общини, а местните пазари на труда претърпяха значително свиване на заетостта, особено в Несебър и Созопол. Слабото представяне на местната система на училищно образование не чертае розово бъдеще за структурата и квалификацията на работната сила, но положителната миграция дава поводи за умерен оптимизъм.

Общините в Бургаска област претърпяха най-тежкия удар в страната в резултат на пандемията от Ковид-19 и ограничителните мерки за нейното ограничаване. Изчезването на голяма част от туристите успя да „изтрие“ години от икономически растеж на черноморските общини, а местните пазари на труда претърпяха значително свиване на заетостта, особено в Несебър и Созопол. Слабото представяне на местната система на училищно образование не чертае розово бъдеще за структурата и квалификацията на работната сила, но положителната миграция дава поводи за умерен оптимизъм.

  • Ударът на кризата

Общинските  икономики на Бургаска област бяха сред най-тежко засегнатите от кризата и ограничителните мерки през 2020 г. Докато индустриалните центрове се възстановиха относително бързо след отпадането на ограниченията и възстановяването на международната търговия, то туристическите градове - а областта концентрира повече от половината летен морски туризъм в България - пострадаха от силното свиване на потока чуждестранни туристи. Кризата с Ковид-19 доведе до най-рязкото свиване на туристическия поток в областта, като през летните месеци броят на посетителите намалява от 500-600 хиляди души месечно до под 300 хиляди. Спадът при чужденците е особено чувствителен, като едва 1/5 от обичайния брой чуждестранни туристи са посетили областта през кризисната година.

Най-голямата общинска икономика е тази на областния център Бургас, с 1,46 милиарда лева добавена стойност по факторни разходи през 2020 г., сравнително голяма е стопанската активност и в Несебър (184 милиона лева), Карнобат (157 милиона лева) и Поморие (92 милиона лева). Водещите икономики в региона обаче претърпяват значителни щети в хода на кризисната година, като добавената стойност в областния център се свива с 31% в сравнение с 2019 г. Най-видим е спадът в Несебър, където отливът на туристи води до свиване на добавената стойност с 56% спрямо достигнатите през 2019 г. 417 милиона лева. По-чувствителни спадове се наблюдават и при зависимите от дейността на хотели и ресторанти Созопол (-20%), Приморско (-20%), Царево (-18%) и Поморие (-17%). Докато преди кризата водеща по добавена стойност на човек от населението е била община Несебър с почти 15 хиляди лева на човек, то през 2020 г. вече първото място областта заема Бургас със 7,1 хиляди лева, а второто – Карнобат с 6,8 хиляди лева на човек.

Ефектът на кризата върху областната икономика на Бургас е видим и в брутния вътрешен продукт на човек от населението за областта като цяло – през 2020 г. той е намалял с цели 17% в сравнение с 2019 г. Тази силна негативна динамика успява да „изтрие“ значителна част от дългосрочното развитие на областта, като спрямо 2000 г. тя е единствената област с ръст под 200%; за сравнение, БВП на човек на столицата нараства с почти 600%, на Пловдив – с над 400%.

  • Съсредоточени инвестиции

Подобно на общата икономическа активност, инвестициите са съсредоточени почти изключително в областния център. Това е особено видимо в разпределението на преките чуждестранни инвестиции, като 89% от общата им стойност с натрупване към края на 2020 г. – 2,1 от 2,38 милиарда евро -  са в община Бургас. Повечето от останалите чужди инвестиции в областта са в Созопол (77 милиона евро), Несебър (108 милиона евро) и Карнобат (37 милиона евро). С най-голяма тежест сред чуждестранните инвеститори в Бургас е рафинерията на „Лукойл“, а през последните години както към областния център, така и към Карнобат се насочват значителни инвестиции в автомобилния сектор. В относително изражение лидер отново е община Бургас с 10,2 хиляди евро на човек от населението, което я поставя в челната десетка в страната като цяло, не много след Столична община, където стойността на ПЧИ достига 10,6 хиляди евро на човек към края на 2020 г. Сравнително високи са чуждите инвестиции и в Созопол (5,7 хиляди евро/човек) и Несебър (3,7 хиляди евро/човек).

Сходно, но с още по-голяма концентрация е и разпределението на разходите за придобиване на дълготрайни материални активи, като в хода на пандемичната 2020 г. за машини, земя и сгради в областния център Бургас са били похарчени 566 милиона лева, в Несебър – 96 милиона лева, като в останалите общини обемът на инвестициите в ДМА е под 50 милиона лева. Задържането на инвестиционните разходи на фирмите през 2020 г. отразява най-вече очакванията за по-слаба активност през туристическия сезон и забавянето на строителството в региона.

Общините по Южното Черноморие са сред лидерите по употреба на средства от европейските фондове, като от началото на използването на европейски средства до средата на 2021 г. в Приморско стойността им достига 5,3 хиляди лева на човек от населението, в Созопол – 5,2 хиляди лева/човек, Малко Търново – 4,5 хиляди лева/човек. Основна причина за това са големите проекти за изграждане на пречиствателни станции и водни цикли още в първия програмен период (2007-2013 г).

  • Сривът на пазара на труда

Икономическите проблеми на 2020 г. неизбежно се отразяват и на пазара на труда в бургаските общини. Тъй като липсват данни за пълната заетост на общинско ниво, ползваме дела на наетите по трудово и служебно правоотношение от цялото население на 15 и повече години. Най-големият спад през 2020 г. спрямо предходната година се наблюдава в община Несебър, където делът на наетите в населението над 15-годишна възраст намалява с цели 28 процентни пункта. Значително влошаване в този показател има и в Созопол (-6,5 пункта) и Приморско (-9,8 пункта), където работодателите не са наели значителна част от сезонната си работна ръка. Положителна тенденция през 2020 г. се наблюдава единствено в Руен и Айтос, чиито местни икономики зависят най-малко от туристическия бранш, а спадът в дела на наетите в областния център е с 1,7 процентни пункта.

Въпреки рязкото влошаване обаче Несебър и през 2020 г. остава най-активният местен пазар на труда, като делът на наетите е 42%, на фона на 39% в самата община Бургас и едва 16% в Айтос, която се справя най-слабо в този индикатор. Общини в Бургаска област остават и с относително ниски равнища на безработица, като към края на 2021 според данните на Агенция по заетостта в областния център безработицата е била 2,6%, в Несебър – 5,1%. Изключение правят общините Средец (11% безработица) и Малко Търново (8%), чиито проблеми на пазара на труда са резултат от тенденции и фактори, развили се далеч преди събитията от 2020 г.

  • Недостигът в училище

На фона на неособено добрите постижения на местния пазар на труда и забавянето на локалната икономика, образованието в Бургас също не дава много поводи за оптимизъм. Силно притеснителен е високият дял на напусналите началното и основното образование в по-малките общини, които надхвърлят 5% от всички ученици в Поморие, Малко Търново, Камено, Средец и Сунгурларе; това са младежи, които в бъдеще ще срещат особени затруднения в интегрирането на работната сила, тъй като осигуряването на заетост за хора с начално и по-ниско образование става все по-трудно и по-трудно.

Значителни разлики се наблюдават и в постиженията на учениците в областта в различните външни оценявания и зрелостни изпити. Докато община Бургас отчита едни от най-високите резултати на външното оценяване след седми клас както по математика (средно 47/100 точки), така и по български език (63/100), то околните общини се справят значително по-слабо, особено що се отнася до математиката. Сходни са и резултатите на зрелостните изпити – учениците в община Бургас  постигат средно Добър (4,41) по БЕЛ, което е значително над средното за страната равнище, но останалите са в диапазона между 3-3,50. Сериозният проблем с висок дял на ранно отпадане от училище, съчетан със слабите постижения на завършващите създава риск от сериозен недостиг на подготвена работна ръка в близко бъдеще.

  • Положителната миграция

Годината на пандемия доведе до значителни (и разнопосочни) промени в демографските тенденции и общините в Бургаска област не правят изключение. За разлика от почти всички останали части на страната, през последните пет години повечето общини в Бургас привличат население, но положителните миграционни процеси се засилват през 2020 г. Изключение прави обаче областният център, където механичният прираст става отрицателен с -0,9‰; това обаче е характерно за повечето големи градове, в това число София, Пловдив и Варна. За сметка на това, само в рамките на годината населението на Камено нараства с 13‰, а на Созопол – със 7,7‰.

На фона на положителната нетна миграция обаче при всички бургаски общини се наблюдават подчертано негативни естествени процеси, като няма нито една, в която раждаемостта да надхвърля смъртността, в седем от тях отрицателният естествен прираст надхвърля -10‰, а в областния център достига -5,1‰. По тази причина не е изненада и обстоятелството, че във всички бургаски общини се наблюдават значителни процеси на застаряване. Въпреки това, притокът на население от други части на страната и дори от чужбина може да създаде възможности за развитие на местната икономика.

 Автор: Адриан Николов

Към началото Прочети повече

14.03.2022Изравнителни механизми при реформа в местните финанси

През последния месец ИПИ представи пред публиката нов филм – озаглавен „2% в твоята община“, който разказва в детайли идеята за финансова децентрализация и преотстъпване на 1/5 от приходите от подоходното облагане към общините. Ключова тема във филма са регионалните неравенства и възможностите за изравнителни механизми при новия модел. Сега, след като вече беше приет и бюджетът за тази година, темата за намирането на дългосрочно устойчиво решение за финансите на общините отново излиза на преден план. Голямото предизвикателство пред пълното възприемане на идеята за финансова децентрализация и споделяне на приходите от облагането на доходите в общините безспорно е в аргумента за регионалните дисбаланси.

Виж доклад на ИПИ „Изравнителни механизми в местните финанси“ (2022 г.)

През последния месец ИПИ представи пред публиката нов филм – озаглавен „2% в твоята община“, който разказва в детайли идеята за финансова децентрализация и преотстъпване на 1/5 от приходите от подоходното облагане към общините. Ключова тема във филма са регионалните неравенства и възможностите за изравнителни механизми при новия модел. Сега, след като вече беше приет и бюджетът за тази година, темата за намирането на дългосрочно устойчиво решение за финансите на общините отново излиза на преден план. Голямото предизвикателство пред пълното възприемане на идеята за финансова децентрализация и споделяне на приходите от облагането на доходите в общините безспорно е в аргумента за регионалните дисбаланси.

Предложеният модел за местните финанси има две основни направления, които са ключови за регионалното развитие в страната. От една страна е преотстъпването на 1/5 от приходите от облагането на доходите към общините (ресурс в рамките на 850 млн. лв. през 2021 г.), което би дало огромен стимул за развитието на регионите и би подкрепило потенциала на икономическите центрове в цялата страна. От друга страна е реформата в изравнителната субсидия (330 млн. лв. през 2020 г.), която ще пренасочи средства от големите и успешни общини към по-малките и бедни такива. По-голямата финансова автономност на общините всъщност ще даде възможност за истински изравнителни механизми.

Докладът на ИПИ разглежда в дълбочина ефектите от съществуващите изравнителни механизми в бюджетните взаимоотношения на общините с държавата и дава много ясна насока за реформа в изравнителната субсидия при новия модел, в който ще се споделят приходите от облагането на доходите. Изчисленията показват, че поне 70 общини няма да имат нужда от изравнителна субсидия при новия модел – получавайки повече средства на база изцяло на собствен ресурс. Това са почти всички общини в страната, чието население е над 30 хил. души, както и някои по-малки общини, които концентрират икономическата активност.

За да бъдат компенсирани всички останали близо 190 общини, при които приходите от изравнителната субсидия биха били над приходите от реформата, са нужни около 115 млн. лв. Този ресурс е достатъчен, за да гарантира, че всяка една от малките и обезлюдяващи се общини ще получи след реформата поне толкова, колкото е получавала по стария модел. На практика с около 1/3 от настоящия ресурс в изравнителната субсидия може да се постигне същия финансов резултат спрямо най-бедните общините, докато в същото време се освобождава потенциала на икономическите центрове за развитие. В доклада представяме и опростен модел, който цели да покаже, че спестеният ресурс от изравнителната субсидия може допълнително да се насочи ефективно и да постигне огромен резултат спрямо регионалните дисбаланси.

В доклада представяме и възможен балансиращ механизъм, който е заключен в рамките на реформата и споделянето на приходите от облагането на доходите. По същество подобен механизъм предвижда част от приходите от реформата – в рамките на 20%, да подлежат на преразпределение към по-малките и бедни общини. Този балансиращ може да бъде допълващ към изравнителната субсидия или частично заместващ, като осигурява ресурс за изравнителни трансфери конкретно от споделянето на данъка върху доходите. Подобни механизми съществуват в други страни от ЦИЕ, които имат дълъг опит със споделянето на преки данъци с общините, и могат да подкрепят финансовата автономия на местните власти в България.



Към началото Прочети повече

02.03.2022Икономически и инвестиционен профил на Северен централен район

Бpyтният вътpeшeн пpoдyĸт в Ceвepния цeнтpaлeн paйoн дocтигa 8.9 млpд. лв. пpeз 2019 г. и пpeдcтaвлявa мaлĸo нaд 7% oт oбщия бpyтeн пpoдyĸт нa Бългapия (пocлeдни oфициaлни дaнни нa HCИ нa oблacтнo нивo ĸъм aвгycт 2021 г.). Oтнocитeлният мy paзмep e 11.4 xил. лв. нa чoвeĸ oт нaceлeниeтo, ĸaтo нaй-виcoĸaтa мy cтoйнocт e в oблacт Гaбpoвo (14.4 xил. лв. нa чoвeĸ), a нaй-ниcĸaтa, вĸлючитeлнo и зa cтpaнaтa – в oблacт Cилиcтpa (7.7 xил. лв.).

Бpyтният вътpeшeн пpoдyĸт в Ceвepния цeнтpaлeн paйoн дocтигa 8.9 млpд. лв. пpeз 2019 г. и пpeдcтaвлявa мaлĸo нaд 7% oт oбщия бpyтeн пpoдyĸт нa Бългapия (пocлeдни oфициaлни дaнни нa HCИ нa oблacтнo нивo ĸъм aвгycт 2021 г.). Oтнocитeлният мy paзмep e 11.4 xил. лв. нa чoвeĸ oт нaceлeниeтo, ĸaтo нaй-виcoĸaтa мy cтoйнocт e в oблacт Гaбpoвo (14.4 xил. лв. нa чoвeĸ), a нaй-ниcĸaтa, вĸлючитeлнo и зa cтpaнaтa – в oблacт Cилиcтpa (7.7 xил. лв.).

Cтpyĸтypaтa нa иĸoнoмиĸaтa ce paзличaвa знaчитeлнo ĸaĸтo cпpямo дpyгитe paйoни зa плaниpaнe, тaĸa и в caмия Ceвepeн цeнтpaлeн paйoн. Бpyтнaтa дoбaвeнa cтoйнocт дocтигa 7.7 млpд. лв., a paзпpeдeлeниeтo є пo ceĸтopи пoĸaзвa двoйнo пo-шиpoĸ aгpapeн ceĸтop (8%, пpи 4% зa cтpaнaтa) и знaчитeлнo пo-мaлъĸ дял нa ycлyгитe (60%, пpи 71% зa cтpaнaтa) cпpямo cpeднитe зa cтpaнaтa cтoйнocти.

Paйoнът cъчeтaвa нaй-aгpapнaтa oблacт в cтpaнaтa – Cилиcтpa, eднa oт нaй-cилнитe индycтpиaлни oблacти – Гaбpoвo, и eднa oт oблacтитe c нaй-зacтъпeни ĸyлтypeн живoт и ycлyги – Beлиĸo Tъpнoвo. B oблacт Cилиcтpa дeлът нa зeмeдeлиeтo в бpyтнaтa дoбaвeнa cтoйнocт e пeтĸpaтнo пo-виcoĸ oт cpeдния зa cтpaнaтa (19%, пpи 4% зa cтpaнaтa) и e eдинcтвeнaтa oблacт c пo-виcoĸ дял нa aгpapния ceĸтop cпpямo индycтpиятa, ĸoятo e eдвa 18% (пpи 25% зa cтpaнaтa). B oблacт Гaбpoвo индycтpиятa cъздaвa 45% oт бpyтнaтa дoбaвeнa cтoйнocт (пpи 25% зa cтpaнaтa).

Инвecтициитe в Ceвepния цeнтpaлeн paйoн ca cpaвнитeлнo ниcĸи c яceн пpeвec нa oблacтитe Beлиĸo Tъpнoвo, Гaбpoвo и Pyce нaд Cилиcтpa и Paзгpaд и пpeз 2019 гoдинa. Oтнocитeлният бpoй нa нeфинaнcoвитe пpeдпpиятия във вcяĸa eднa oт oблacтитe e пoд cpeдния зa cтpaнaтa (61 нa xилядa дyши oт нaceлeниeтo), нo дoĸaтo във Beлиĸo Tъpнoвo, Гaбpoвo и Pyce тe ca нaд 45 нa xилядa дyши, тo в Paзгpaд и Cилиcтpa ca пoд 40 нa xилядa дyши. Paзxoдитe зa пpидoбивaнe нa дългoтpaйни мaтepиaлни aĸтиви във вcичĸи oблacти oт paйoнa ca мeждy 2,0 и 2,5 xил. лв. нa чoвeĸ oт нaceлeниeтo, c изĸлючeниe нa oблacт Cилиcтpa, ĸъдeтo ca 1,5 xил. лв. нa чoвeĸ. B paзмepa нa пpeĸитe чyждecтpaнни инвecтиции cъщo имa гoлямa paзлиĸa мeждy oблacтитe oт Ceвepния цeнтpaлeн paйoн. Haй-виcoĸ и нapacтвaщ e oтнocитeлният им oбeм в oблacтитe Гaбpoвo (3,2 xил. eвpo нa чoвeĸ) и Pyce (2,0 xил. eвpo нa чoвeĸ), a в oблacтитe Beлиĸo Tъpнoвo, Paзгpaд и Cилиcтpa paзмepът им e пoд xилядa eвpo нa чoвeĸ и дopи нaмaлявa cпpямo пpeдxoднaтa гoдинa, т.e. нaблюдaвa ce oтлив нa инвecтиции. Teзи пpoцecи пpeдoпpeдeлят и paзмepa нa пpoизвeдeнaтa пpoдyĸция. B oблacтитe Гaбpoвo и Pyce тя дocтигa 25 xил. лв. нa чoвeĸ, в oблacтитe Beлиĸo Tъpнoвo и Paзгpaд – 16 xил. лв. нa чoвeĸ, a в oблacт Cилиcтpa нe ycпявa дa пpeминe гpaницaтa oт 10 xил. лв. нa чoвeĸ пpeз 2019 г.

Cpeднaтa paбoтнa зaплaтa нa нaeтитe пo тpyдoвo и cлyжeбнo пpaвooтнoшeниe в Ceвepния цeнтpaлeн paйoн e мaлĸo пo-виcoĸa oт cpeднaтa зa cтpaнaтa, дocтигaйĸи 12,1 xил. лв. бpyтo гoдишнo (пpи 11,9 xил. лв. зa cтpaнaтa). Haй-виcoĸи ca възнaгpaждeниятa в oблacт Гaбpoвo (12,9 xил. лв.), a нaй-ниcĸи – в oблacт Cилиcтpa (10,6 xил. лв.).

Oтнocитeлният дял нa бeднитe в Ceвepния цeнтpaлeн paйoн e пo-ниcъĸ oт cpeдния зa cтpaнaтa – 21,3% пpи 23,8% зa cтpaнaтa, нo дeлът нa нaceлeниeтo, живeeщo c мaтepиaлни лишeния (cyбeĸтивнa oцeнĸa нa дoмaĸинcтвaтa oтнocнo възмoжнocтитe зa зaдoвoлявaнe нa oтдeлни нyжди и пoтpeбнocти) ocтaвa пo-виcoĸ oт cpeдния – 21,9% пpи 19,4%. C нaй-мaлъĸ дял нa бeднитe e oблacт Гaбpoвo, a c нaй-виcoĸ – oблacт Cилиcтpa.

Πaзapът нa тpyдa в Ceвepния цeнтpaлeн paйoн ce xapaĸтepизиpa cъc cpaвнитeлнo виcoĸa иĸoнoмичecĸa aĸтивнocт, близĸa дo cpeднaтa зaeтocт и oтнocитeлнo виcoĸa бeзpaбoтицa пpeз 2020 г. Koeфициeнтът нa иĸoнoмичecĸa aĸтивнocт нa нaceлeниeтo нa възpacт 15-64 г. в paйoнa (зaeти и тъpceщи paбoтa ĸъм oбщo paбoтocпocoбни) дocтигa 72,6% (пpи 72,2% зa cтpaнaтa), ĸaтo вĸлючвa eднa oт oблacтитe c нaй-виcoĸa aĸтивнocт – Beлиĸo Tъpнoвo (77,9%), и eднa oт oблacтитe c нaй-ниcĸa тaĸaвa – Cилиcтpa (64,1%). Koeфициeнтитe нa oблacтитe Pyce и Гaбpoвo cъщo ca cъc cтoйнocти нaд cpeднитe зa cтpaнaтa. Koeфициeнтът нa зaeтocт зa paйoнa e 68,3% (пpи 68,5% зa cтpaнaтa) c oгpoмнaтa paзлиĸa oт 75,9% в oблacт Beлиĸo Tъpнoвo дo 54,1% в oблacт Cилиcтpa. Koeфициeнтът нa бeзpaбoтицa в paйoнa e 5,8% (пpи 5,2% в cтpaнaтa), ĸaтo в oблacтитe Paзгpaд и Cилиcтpa дocтигa cъoтвeтнo дo 10,6% и 15,6%.

Oгpoмни пpeдизвиĸaтeлcтвa пpeд пaзapa нa тpyдa в Ceвepния цeнтpaлeн paйoн ocтaвaт зacтapявaнeтo нa нaceлeниeтo и ниcĸooбpaзoвaнaтa paбoтнa cилa. Дoĸaтo пpoблeмът cъc зacтapявaнeтo e cвъpзaн нaй-вeчe c мecтнитe пaзapи нa тpyдa в oблacтитe Гaбpoвo, Beлиĸo Tъpнoвo и Pyce, втopият пpoблeм ce oтнacя зa oблacтитe Cилиcтpa и Paзгpaд. Πpeз 2020 г. ĸoeфициeнтът нa дeмoгpaфcĸo зaмecтвaнe ĸaтo oтнoшeниe нa нaceлeниeтo нa възpacт 15-19 г. ĸъм тoвa нa 60-64 г. във вcичĸи oблacти oт Ceвepния цeнтpaлeн paйoн e пo-ниcъĸ oт cpeдния зa cтpaнaтa (67%). B oблacтитe Paзгpaд и Cилиcтpa тoй e 65%, в oблacтитe Pyce и Beлиĸo Tъpнoвo – 62-63%, a в oблacт Гaбpoвo – eдвa 55%. Toвa oзнaчaвa, чe нa вceĸи cтo дyши, нa ĸoитo пpeдcтoи дa излязaт oт пaзapa нa тpyдa в oблacт Гaбpoвo пpeз cлeдвaщитe няĸoлĸo гoдини, cъoтвeтcтвaт 55 млaдeжи, нa ĸoитo пpeдcтoи дa ce влeят в paбoтнaтa cилa.

Oбpaзoвaтeлнoтo нивo нa paбoтнaтa cилa в oблacтитe oт Ceвepния цeнтpaлeн paйoн ce paзличaвa знaчитeлнo и e cилнo взaимooбвъpзaнo cъc cтpyĸтypaтa нa иĸoнoмиĸaтa. B oблacт Beлиĸo Tъpнoвo и Pyce виcшиcтитe cpeд нaceлeниeтo нa възpacт 25-64 гoдини ca нaд 30% и нaд cpeднoтo зa cтpaнaтa нивo, индycтpиaлнaтa oблacт Гaбpoвo пpивличa пoвeчe xopa cъc cpeднo oбpaзoвaниe – 66% (пpи 54% зa cтpaнaтa), a в oблacтитe Paзгpaд и Cилиcтpa дeлът нa нaceлeниeтo c ocнoвнo и пo-ниcĸo oбpaзoвaниe e знaчитeлeн – нaд 31% (пpи 17% зa cтpaнaтa).

Инфpacтpyĸтypнoтo paзвитиe нa Ceвepния цeнтpaлeн paйoн e paзнoпocoчнo. Гъcтoтaтa нa пътнaтa мpeжa e пo-виcoĸa oт cpeднaтa зa cтpaнaтa, нo дeлът нa aвтoмaгиcтpaлитe и пъpвoĸлacнитe пътищa oт oбщaтa пътнa мpeжa e cpaвнитeлнo мaлъĸ, a ĸaчecтвoтo нa пътнaтa нacтилĸa – oтнocитeлнo ниcĸo. Гъcтoтaтa нa жeлeзoпътнaтa мpeжa e виcoĸa в oблacтитe Beлиĸo Tъpнoвo и Pyce и ниcĸa в oблacт Cилиcтpa. Дocтъпът нa дoмaĸинcтвaтa дo интepнeт ocтaвa cpaвнитeлнo виcoĸ, c изĸлючeниe нa oблacт Beлиĸo Tъpнoвo.

Teĸcтът e чacт oт втopoтo издaниe нa ĸнигaтa "Инвecтиции и peгиoни" на kmeta.bg и Института за пазарна икономика

Оригинал: https://www.economic.bg/bg/a/view/ikonomicheski-i-investicionen-profil-na-severen-centralen-rajon

Към началото Прочети повече
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • ...
  • 46
  • 47
Изтегляне на PDF

Последни новини

Няколко стъпки за актуализация на имотния данък 25.08.2025

В дебата за финансовото състояние на местната власти и размера на собствените приходи данъците върху недвижимите...

Образование и заетост: Индекс на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката 2025 29.07.2025

Изследването анализира доколко професионалното образование в България отговаря на нуждите на пазара на труда. Чрез...

Математически таланти по ръба на картата 30.06.2025

Ако си мислите, че математиката може да се преподава и изучава добре само в математически гимназии или в елитни училища,...

Общините имат нужда от повече собствен ресурс и дял от приходите от облагане на доходите на физическите лица 26.06.2025

Анализ на ИПИ показва възможностите за разширяване на финансовата автономия на общините. Разходите по бюджетите на...

Изтегляне на PDF
Области в България
  • Благоевград
  • Бургас
  • Варна
  • Велико Търново
  • Видин
  • Враца
  • Габрово
  • Добрич
  • Кърджали
  • Кюстендил
  • Ловеч
  • Монтана
  • Пазарджик
  • Перник
  • Плевен
  • Пловдив
  • Разград
  • Русе
  • Силистра
  • Сливен
  • Смолян
  • София
  • София (столица)
  • Стара Загора
  • Търговище
  • Хасково
  • Шумен
  • Ямбол
Всички категории
  • Икономическо развитие
  • Доходи и условия на живот
  • Пазар на труда
  • Инвестиции
  • Инфраструктура
  • Данъци и такси
  • Администрация
  • Социално развитие
  • Демография
  • Образование
  • Здравеопазване
  • Сигурност и правосъдие
  • Околна среда
  • Култура
Проект на
Институт за пазарна икономика
Спонсориран от
Фондация “Америка за България”
2025  ©  Институт за пазарна икономика
Създаден от MTR Design