Регионални профили
Български English
  • Български English
  • Новини
  • Начало
  • Новини
  • Анализи
    • Анализи 2025
    • Анализи 2024
    • Анализи 2023
    • Анализи 2022
    • Анализи 2021
    • Анализи 2020
    • Анализи 2019
    • Анализи 2018
    • Анализи 2017
    • Анализи 2016
    • Анализи 2015
    • Анализи 2014
    • Анализи 2013
    • Анализи 2012
    • Невронни мрежи
  • Области
  • Икономически центрове
    • Икономически центрове - 2023
    • Икономически центрове - 2017
  • Общински анализ
  • Данни
    • Данни за регионите
    • Методология
    • Карти
  • За нас
    • За ИПИ
    • Контакти
    • Позовавания
    • FAQ
    • Събития
    • Работни срещи
RSS

Новини

11.12.2023ИПИ представя финансов профил на всички 265 общини в страната

Преди две седмици ИПИ, в партньорство с „24 часа“, проведе първата среща на местната и изпълнителната власт в рамките на формата „Общините – перспектива 2027„. Екипът на ИПИ представи последните изводи от изследванията на регионалните профили и икономическите центрове в страната, като поставиха фокус върху финансовата децентрализация и работата на местната власт за привличане на инвестиции. В рамките на събитието бяха представени и изчисления за ефектите от евентуалното преотстъпване на 1/5 от приходите от облагането на доходите на физическите лица към общините.

Картинката не може да има празен alt атрибут; името на файла е dvenasto_081223.png

Преди две седмици ИПИ, в партньорство с „24 часа“, проведе първата среща на местната и изпълнителната власт в рамките на формата "Общините - перспектива 2027". Екипът на ИПИ представи последните изводи от изследванията на регионалните профили и икономическите центрове в страната, като поставиха фокус върху финансовата децентрализация и работата на местната власт за привличане на инвестиции. В рамките на събитието бяха представени и изчисления за ефектите от евентуалното преотстъпване на 1/5 от приходите от облагането на доходите на физическите лица към общините.

Днес ИПИ представя на широката публика обновената страница www.dvenasto.bg. Посветената на кампанията „2% в твоята община“ страница предлага кратък финансов профил на всяка една община в страната, който включва информация за разходите по бюджета на общината, размера на собствените приходи и техния дял от общия бюджет, както и данни за общинския дълг. Данните покриват периода 2019-2022 г., което позволява да се проследи развитието в динамика.

Големият принос на страницата е оценката за ефектите от евентуалното преотстъпване на 1/5 от приходите от подоходното облагане на общините. Профилът на всяка община включва данни за населението, броя на заетите лица и средната работна заплата, на база на които е направена и оценка на общо платения данък върху доходите от всички заети в рамките на общината и съответно очаквани приходи за общината при преотстъпване на 1/5 от приходите. В изчисленията си екипът на ИПИ е взел под внимание и всекидневната трудова миграция, което позволява да се види пълният ефект от реформата.

Изчисленията на ИПИ показват, че ефектът от реформата би се равнявал на над 900 млн. лв. допълнителен приход за общините (оценка по данните за 2022 г.). Това означава, че собствените приходи на общините биха се увеличили с близо 30%, като интерактивната страница позволява този ефект да се проследи община по община. Картата показва, че много често в общините, които са в периферията на големите икономически центрове – като Своге или Раковски например, ефектът е най-голям. Това е провокирано от възможността за работа в по-развитото ядро на центъра, където трудовите възнаграждения са по-високи.

Детайлен преглед на страницата www.dvenasto.bg показва, че всички общини биха спечелили от реформата, тоест всички получават допълнителен приход. Най-нисък е ефектът в общините, които така или иначе имат високи собствени приходи – например морските общини (като Созопол и Несебър), както и в най-малките и обезлюдяващи се общини, в които просто няма хора (като Грамада и Макреш). Конкретно за втория тип общини, които срещат сериозни демографски и икономически затруднения, предложената от ИПИ промяна включва и насочването на допълнителен ресурс чрез изравнителни механизми, които да дадат възможност на местната власт да получи по-сериозна подкрепа.

Логиката на реформата е от една страна да се освободят общините да оперират със собствен ресурс и да бъдат успешни, а от друга да се насочат изравнителните механизми към най-нуждаещите се. Към момента имаме един несправедлив модел, който изсмуква ресурс от общините, прави ги напълно зависими от централната власт и европейските средства, а в същото време отново има изравнителна субсидия, която е за почти всички общини. Комбинацията от всичко това води до увеличаване на регионалните неравенства, а не до тяхното свиване. Когато общините получат дял от успеха на своята икономика и възможност да провеждат собствени политики с дългосрочен хоризонт, тогава успехът няма да е концентриран само в столицата или в най-големите градове в страната. 

Към началото Прочети повече

23.11.2023Представяне на "Регионални профили: показатели за развитие - 2023"

От 2012 г. Институтът за пазарна икономика представя единственото по мащаба и дълбочината си изследване на социалното и икономическото състояние на областите в България. Регионалните профили стъпват на 73 индикатора, представящи реалната картина в 28-те области.

На 22 ноември 2023 г. ИПИ представи 12. издание на единственото по мащаба и дълбочината си изследване на социалното и икономическото състояние на областите в България.

Регионалните профили на ИПИ стъпват на 73 индикатора, които представят реалната картина в 28-те области в страната и позволяват да се задълбочи разговорът за регионалното развитие и предизвикателствата пред местните власти.

Основни въпроси, обсъдени в представянето и последвалата дисусия:

  • В кои области заплатите, заетостта и инвестициите са най-високи?
  • Къде местните данъци са най-високи и как работи администрацията?
  • В кои области са най-качественото образование и най-доброто здравеопазване?
  • Защо местното правосъдие е бавно и къде престъпността е най-висока?
  • Къде културният живот е най-интензивен и къде се развива туризмът?
  • Какви са тенденциите в регионалното развитие и къде има потенциал?
  • Защо областите се развиват по различен начин и увеличават ли се разликите?
  • Кои са основните регионални предизвикателства и решения?

Правният фокус тази година беше на тема борбата с корупцията на местно ниво – доколко местната администрация успява да се бори с корупцията, ефективни ли са законовата уредба, централизацията или децентрализацията като подход.

  • Пълен текст на Регионални профили: показатели за развитие – 2023
  • Презентация от събитието
  • Видеозапис от събитието

Всички анализи, данни и други материали, свързани с изследването се публикуват на специализирания сайт: www.regionalprofiles.bg

 

Проектът „Регионални профили: показатели за развитие“ се осъществява с подкрепата на Фондация „Америка за България“

Към началото Прочети повече

17.11.2023Летният сезон – догонваме 2019 г., но ниският ДДС остава

Туризмът без съмнение беше отрасълът на българската икономика, засегнат най-тежко от ковид-пандемията и ограничителните мерки. Спирането на полетите, изчезването на чужденците и страхът от заразяване на публични места доведоха до невиждан спад на туристите, нощувките и приходите до степен, че години икономически ръст в туристическите общини беше изтрит. Руската война в Украйна също имаше своето негативно отражение. Въпреки това показателите за лято 2023 г. сочат към почти пълно възстановяване на равнищата преди кризата. Слуховете за смъртта на онлайн платформите за краткосрочен наем също изглеждат силно преувеличени.

Туризмът без съмнение беше отрасълът на българската икономика, засегнат най-тежко от ковид-пандемията и ограничителните мерки. Спирането на полетите, изчезването на чужденците и страхът от заразяване на публични места доведоха до невиждан спад на туристите, нощувките и приходите до степен, че години икономически ръст в туристическите общини беше изтрит. Руската война в Украйна също имаше своето негативно отражение. Въпреки това показателите за лято 2023 г. сочат към почти пълно възстановяване на равнищата преди кризата. Слуховете за смъртта на онлайн платформите за краткосрочен наем също изглеждат силно преувеличени.

 Сравнението на общия брой нощувки за петте месеца на активен летен сезон по Черноморието между май и септември сочи почти пълно възстановяване – през 2019 г. реализираните през този период нощувки в страната като цяло са били малко под 21 млн., през 2023 г. – 19,7 млн. Въпреки че в двата най-активни месеца все още има по приблизително 100 хил. нощувки по-малко в сравнение с 2019 г., ако тенденциите останат в същата посока, 2024 г. ще надскочим равнищата отпреди кризата. Това вече се е случило при общия брой пренощували, които през петте летни месеца са били 5,4 млн. души за 2023 г., в сравнение с 5,2 млн. души за 2019 г.

Важно е да отбележим също, че тази динамика се случва на фона на намаляване и на броя на чуждите посетители от 3,1 млн. души през лятото на 2019 г. до 2,7 млн. души през 2023 г. С други думи годините на ковид и войната все пак са се отразили в спад на популярността на страната за чужденците през летния сезон, но част от спада е заместен от повече летуващи българи. Значителна промяна има и в приходите от нощувки[1] – докато през лятото на 2019 г. приходите от нощувки са били 1,172 млрд. лв., то през лятото на 2023 г. вече достигат 1,511 млрд. лв. или ръст от 29%. Прякото сравнение на приходите е трудно на фона на инфлацията, но дава обща насока за тенденцията на развитието на сектора.

Областната динамика сочи към неравномерен темп на възстановяване в различните региони на страната. Трите черноморски области – Бургас, Добрич и особено Варна, все още остават зад предкризисната си равнища на туристическа активност, поне представена през броя на нощувките. На този фон обаче София и Пловдив, където е съсредоточена по-голямата част от останалата туристическа дейност, вече са задминали равнищата от 2019 г., което сочи към по-бързо възстановяване на сегмента на градския туризъм, подкрепен и от връщането на нискотарифните полети.

Интересен поглед към възстановяването на туризма дават експерименталните данни на Евростат за употребата на платформи за наеми от споделената икономика. Последните достъпни данни се отнасят за 2022 г., тъй че очаквано в тях личи по-бавно възстановяване спрямо 2019 г. в сравнение с данните за изминалото лято. Интересно е обаче разпределението в отделните области – през 2022 г. 873 хил. нощувки в Бургас са били реализирани през платформи от споделената икономика, а на второ място е столицата със 678 хил. нощувки, 440 хил. във Варна. 191 хил. в Благоевград и 154 хил. в Пловдив. Ако съдим по отношението спрямо общия брой нощувки в областите, наемането на апартаменти и стаи през платформите е видимо по-популярно за градски туризъм, отколкото за почивки по морето. Данните също така ясно сочат, че твърденията за отказ от ползване на онлайн платформите в полза на традиционните хотелски услуги след пандемията у нас са силно преувеличени. Въпреки че употребата им все още не е достигнала нивата отпреди 2020 г., те по-скоро следват общите тенденции в туризма, но и запазват своя дял.

Възстановяването на туризма поставя и още един важен въпрос в контекста на обсъжданията около държавния бюджет – говорим, разбира се, за отстъпката от данъка добавена стойност за хотелите и ресторантите. Специалната по-ниска ставка беше въведена с ясната цел да тушира ефектите от локдауните и отлива на чужденци. Съдейки по данните за последното лято обаче нощувките, броят на летовниците и приходите на туристическия бранш отдавна са се отърсили от ефекта на пандемията и ограниченията. С това изчезва и причината за специалното данъчно третиране, което от своя страна означава, че пълният размер на ДДС следва да бъде възстановен.


[1] Те в общия случай съставляват приблизително ½ от всички разходи на туристите за цялата почивка.

Към началото Прочети повече

10.11.2023Пет тренда за икономиките на общините в Софийска област

В София (област) се оформят няколко ясни ядра на стопанска активност, инвестиции и работни места, най-вече благодарение на развитието на промишлеността, логистиката и мините в широката периферия на столицата. Местните пазари на труда отдавна са се отърсили от негативния ефект на ковид-19, а тук са и няколко от общините с най-високи заплати в страната. Образователната структура обаче създава видими пречки пред по-нататъшното икономическо развитие, особено на по-малките общини. Демографските показатели са значително по-благоприятни в сравнение с останалата част от страната.

В София (област) се оформят няколко ясни ядра на стопанска активност, инвестиции и работни места, най-вече благодарение на развитието на промишлеността, логистиката и мините в широката периферия на столицата. Местните пазари на труда отдавна са се отърсили от негативния ефект на ковид-19, а тук са и няколко от общините с най-високи заплати в  страната. Образователната структура обаче създава видими пречки пред по-нататъшното икономическо развитие, особено на по-малките общини. Демографските показатели са значително по-благоприятни в сравнение с останалата част от страната.

  • Многообразните лидери на София (област)

Тъй като София (област) е лишена от областен център – или, по-точно, естественият ѝ областен център е административно отделен от нея – тук липсва и ясно изявено икономическо ядро, което да съсредоточава значителна част от икономическата активност. Вместо това се оформят няколко силни регионални лидера, всеки със своята обособена специализация. На първо място трябва да споменем общините на Средногорието, сред тях Пирдоп, Мирково и Челопеч, с фокуса си върху минната индустрия и преработването на метали. Тъй като икономическите им показатели са конфиденциални заради правилата на националната статистика, не можем да ги сравним пряко с останалите общини, но ако съдим по представянето на водещите фирми в тях, най-вероятно са сред лидерите не само в региона, но и в страната. Извън Средногорието най-голямата местна икономика в София (област) през 2021 г. е тази на Елин Пелин с 446 млн. лв. добавена стойност и с водещи отрасли търговия, транспорт и логистика. След нея се нареждат индустриалните центрове Ботевград (381 млн. лв. добавена стойност) и Костинброд (258 млн. лв.), а четвъртата най-голяма общинска икономика е тази на Божурище с 217 млн. лв. добавена стойност. Сред общините с по-голям размер на добавената стойност се нарежда и Самоков със 115 млн. лв.

В по-големите общински икономики водещ отрасъл е преработващата промишленост, като той формира 80% от добавената стойност на Ботевград, 75% в Костинброд и 43% в Божурище. Това разпределение е до голяма степен логично, предвид близостта и лесния достъп до най-големия център на услугите в страната – София, съчетани със значителни инвестиции в развитието на индустриални зони в малките общини около столицата. На сходен извод навежда и профилът на водещите компании в областта, като с най-високи приходи са производителят на мед „Аурубис“, търговецът на горива „Сакса“, веригата за модерна търговия „Лидл“, минната „Дънди Прешъс Метълс“, фирми от индустрията и търговията.

В относително изражение сред общините, за които има данни, с най-висока степен на икономическо развитие е Божурище (22,5 хил. лв. добавена стойност на човек от населението), следвана близо от Елин Пелин (19,1 хил. лв./човек), Костинброд (14 хил. лв./човек) и Ботевград (12,5 хил. лв./човек). Останалите, по-слабо развити общини са с по под 4,5 хил. лв. добавена стойност на човек от населението, но предвид много активната трудова миграция в рамките на областта и към София, това не означава непременно ниско благосъстояние на жителите им.

Икономическата динамика в повечето части на областта е негативна, като през 2021 г. Копривщица отбелязва 43% спад на добавената стойност, Костенец – 42% спад, Етрополе – 40% спад, като най-вероятно това отразява влиянието на ковид-19 върху туризма. Най-видим ръст – 50% в рамките на годината има Своге, а четирите „големи“ икономики, за които разполагаме с данни също бележат повишение на добавената стойност, но по-скромно – по 5% в Божурище и Ботевград, 6% в Костинброд и 2% в Елин Пелин.

  • Съсредоточените инвестиции

Разпределението на преките чуждестранни инвестиции сред общините в рамките на София (област) до голяма степен следва това на стопанската активност. Лидер (отново, с необходимото уточнение, че данните за Средногорието са конфиденциални) е Елин Пелин с 430 млн. евро размер на ПЧИ към края на 2021 г., следван от Ботевград (278 млн. евро) и Божурище (263 млн. евро). Размерът на чуждите капитали в Костинброд е относително по-нисък – 86 млн. евро. В Елин Пелин фокусът на чуждестранните инвестиции и търговията, а в останалите общини – преработващата промишленост. Значителният размер на ПЧИ, съпоставен спрямо относително малкото население поставя и Божурище (27 хил. евро/човек), и Елин Пелин (18 хил. евро/човек) и в топ 5 сред всички общини в страната по този показател, като те отстъпват единствено на Девня и Гълъбово.

През 2021 г. повечето общини в състава на София (област) отбелязват значителен ръст в инвестиционните разходи на нефинансовите предприятия. Сред някои от по-големите обаче има забавяне на разходите за придобиване на дълготрайни материални активи – в Ботевград те намаляват с 62% спрямо 2020 г., в Божурище – с 6,7%. Елин Пелин от своя страна отбелязва повишение с 20%, Костинброд – с цели 82%. В номинално изражение най-високи са разходите за машини, земя и сгради в Елин Пелин – 185 млн. лв. през 2021 г., както и в Самоков (65 млн. лв.), Ботевград (62 млн. лв.), Костинброд (58 млн. лв.) и Божурище (56 млн. лв.).

Степента на употреба на средства от европейските фондове сред общините на София (област) е относително ниска, като в почти всички общата им сума не надхвърля 2 хил. лв. на човек от населението. Изключение е Костинброд, където тя приближава 5,6 хил. лв. на човек от населението – една от най-високите в страната - най-вече в резултат на изграждането на инсталация за преработване на отпадъци.

  • Силните пазари на труд

Благодарение на преброяването, проведено през 2021 г., разполагаме с данни за общата заетост на общинско ниво. Коефициентите на заетост за населението на 15 и повече години до голяма степен отразяват равнищата на икономическо развитие на общините, като варират от 55% в Костинброд и 54% в Божурище дo 38% в Долна баня и 39% в Правец. Най-големият брой работещи е в Самоков – 13 хил. души, както и в Ботевград (12 хиляди) и Елин Пелин (10 хиляди).

Преброяването дава и поглед към ежедневната трудова миграция, която в малките общини около София е от особено голямо значение за месните пазари на труда. Най-голяма е тежестта на столицата в Своге, където 48% от заетите пътуват всеки ден за работа до големия град, а това е вярно за 47% от заетите в Божурище, 40% от тези в Костинброд и 38% от тези в Горна Малина. Част от общините на София (област) също са привлекателни за работници от други места – до Ботевград всеки ден пътуват 4,3 хиляди души от други общини, до Елин Пелин – 2,2 хил. души.

Значителни разлики между общините има и от гледна точка на безработицата. Най-добре тук се представя Божурище, където отчетеният от Агенция по заетостта коефициент на безработица през 2022 г. е 1,8%. Нисък е делът на безработните и в Елин Пелин (2,4%) и Челопеч (2,6%). С най-висока безработица е Правец – 11%, а повечето общини се разполагат в диапазона 4-6%. Очаквано на фона на общото възстановяване след ковид пандемията в почти всички общини има значително свиване на безработицата, но няколко – Драгоман, Етрополе, Мирково, Правец, Чавдар – регистрират леко повишение спрямо 2021 г.

В рамките на областта са разположени едни от лидерите в страната по размер на заплатите. Челопеч традиционно е общината с най-високата средна заплата в страната, като през 2021 г. тя достига 2930 лв. на месец. В Пирдоп средното възнаграждение на наетите пък е  2205 лв./месец, в Елин Пелин – 1745 лв./месец, в Божурище – 1717 лв./месец.

  • Водещото средно образование

Образователната структура на София (област) също се отличава значително от тази на столицата. Тук са значително по-ниски дяловете на висшистите. Според данните от преброяването през 2021 г. най-много са те в Божурище - 29% от населението на 7 и повече години, а по 21% - в Ботевград, Пирдоп, Елин Пелин и Костинброд. Във всички общини водеща роля – с 45-55% в повечето – е средното образование, но в някои се наблюдават и значително високи дялове на населението с основно и по-ниско образование – 42% в Ихтиман, 40% в Долна Баня, 24% в Антон. На места има и значителен дял на неграмотните – 2,5% в Правец, 2% в Ихтиман, по 1% в Мирково, Чавдар и Ботевград. Предвид подчертано индустриалния икономически профил на повечето общини, водещото място на средното образование е до голяма степен обяснимо, но високите дялове на населението с основно и по-ниско образование създава значителни пречки пред по-нататъшното икономическо развитие на някои от по-отдалечените общини.

На сходен извод навеждат и резултатите от зрелостните изпити, като през 2023 г. на изпита по български език и литература единствено Божурище, Челопеч и Правец са със средна оценка над Добър (4), а повечето общини са по-близо до Среден (3). За това, разбира се, спомага и близостта на елитните училища на столицата, които привличат по-добрите ученици от съседните общини.

  • Балансираната демография

В София (област) са две от петте общини сред общо 265-те в страната, чието население е нараснало между преброяванията от 2011 и 2021 г. Божурище е увеличила жителите си с 12%, Елин Пелин – с 1,2%. На фона на динамиката в страната като цяло спадовете в повечето общини са относително ниски - от порядъка на 5-10%. Част от причината за това се крие в голямата вълна на емиграция от столицата през 2020 г., когато регистрираното от НСИ население на Горна Малина се увеличава с 19%, това на Божурище – с 15%, на Костинброд – с 13%. Тези процеси, макар и много по-слаби, продължават и през следващите години. През 2022 г. механичният прираст на 11 общини в София (област) е положителен, в други 12 - отрицателен. Най-бързо губят население в резултат на миграционните процеси по-отдалечените от столичния град общини, а по-близките са най-привлекателни.

На този фон обаче естественият прираст навсякъде е отрицателен – до -25‰ в Мирково и -20‰ в Горна Малина. Най-добре откъм баланс между раждаемостта и смъртността се представят Долна Баня (-3,8‰), Ихтиман и Челопеч (по -5,5‰). Видим проблем е и застаряването, като в общини като Драгоман, Годеч и Мирково хората на 65 и повече години приближават 1/3 от цялото население.

Автор: Адриан Николов

Към началото Прочети повече

10.11.2023Два варианта за регионална МРЗ

Преди няколко седмици разгледахме няколко алтернативи на въведената тази година формула за определяне на минималната работна заплата. Демонстрирахме, че е възможно изчислението на МРЗ на база обективни показатели за динамиката на цените, икономическия растеж и развитието на пазара на труда, който избягва проблемите, които възникват от директното ѝ обвързване със средната.

Преди няколко седмици разгледахме няколко алтернативи на въведената тази година формула за определяне на минималната работна заплата. Демонстрирахме, че е възможно изчислението на МРЗ на база обективни показатели за динамиката на цените, икономическия растеж и развитието на пазара на труда, който избягва проблемите, които възникват от директното ѝ обвързване със средната. Това обаче по никакъв начин не адресира изключително големите регионални различия в съотношението на минималната заплата, фиксирана на национално ниво, и средните заплати в отделните части на страната, което е показател за състоянието на местната икономика. В резултат, нивото на МРЗ поставя различни бариери на входа на регионалните пазари на труд. Тук разглеждаме няколко потенциални подхода към регионалното определяне на този ключов за пазара на труда индикатор, отново чрез обвързване с обективни индикатори на местната икономика.

Първата – и най-проста – възможност е да приложим модела на изчисление на националната МРЗ, фиксирайки я на 50% от средната заплата на регионално равнище. Представеното тук изчисление за улеснение ползва средната стойност за предишната година, вместо на две тримесечия от предишната и две от настоящата година преди бюджетната процедура. За сравнение разглеждаме данни от 2016 г. нататък.

 

Таблица 1: Възможни минимални заплати по области, изчислени като 50% от средната заплата за предишната година
  2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Благоевград 299 319 346 376 409 454 510 574
Кюстендил 312 331 360 395 441 480 530 575
Хасково 310 332 356 401 441 485 538 587
Видин 292 314 343 380 430 469 536 591
Смолян 320 355 381 423 463 502 558 599
Сливен 327 352 380 417 462 516 585 631
Силистра 313 332 362 393 441 489 553 632
Монтана 332 360 388 422 465 521 583 639
Кърджали 319 348 387 434 473 530 605 646
Велико Търново 342 373 403 439 484 542 606 648
Добрич 337 363 398 435 477 523 588 650
Ловеч 335 359 395 430 474 525 594 652
Търговище 330 374 407 452 502 557 630 664
Ямбол 336 360 397 451 502 544 616 668
Перник 313 352 389 430 477 515 587 668
Плевен 329 360 392 436 482 528 609 671
Пазарджик 334 364 395 438 487 546 619 685
Бургас 380 398 428 468 513 562 619 689
Разград 363 404 436 482 534 580 647 695
Шумен 355 376 417 460 505 556 630 698
Русе 357 387 427 466 514 567 644 700
Габрово 368 396 439 492 538 580 657 736
Пловдив 379 413 449 491 542 591 664 748
Стара Загора 445 469 511 550 580 626 695 777
Варна 417 449 488 542 595 638 717 789
Враца 431 458 478 521 578 648 722 801
София 438 468 506 560 608 661 738 819
София (столица) 606 653 717 793 877 957 1072 1196
Източник: НСИ, изчисления на ИПИ. Средната заплата по области за 2022 г. е изчислена като средната за четирите тримесечия на 2022 г.

 

Фиксирането на минималната заплата за отделните области на 50% от средната създава разпределение, при което в областта с най-висока МРЗ тя е приблизително два пъти над  тази с най-ниска, като това съотношение се запазва през последното десетилетие – очаквано, предвид че темповете на нарастване на заплатите на работещите са сходни, макар отправните точки да се отличават. През годините този подход би поставил повечето области под равнището на реалната, историческа минимална заплата. През 2016 г. да речем МРЗ е била 420 лв., като много близо до това равнище би била област Варна, над нея – четири други области, а с най-висока минимална заплата – столицата. През 2023 г. най-близо до реалната минимална заплата от 780 лв. е Стара Загора, а по-висока е тя в четири области, в столицата – цели 1196 лв. Това е резултат от по-бързи ръст на заплатите във водещите центрове. Същевременно би имало и области с по-слабо развити пазари а труда, където прагът на МРЗ би бил значително по-нисък, като с под 600 лв. биха били Благоевград, Кюстендил, Хасково, Видин и Смолян.

Този подход обаче страда от ключовия проблем с повишението на средната заплата заедно с минималната – тоест, ако в рамките на миналото десетилетие беше прилагана формула с 50% от средната заплата, най-вероятно разликите между областите щяха да са дори по-големи. За тази цел прилагаме и същата формула, която ползвахме на национално ниво – комбинация от промяната в брутния вътрешен продукт на областите, изменението в потребителските цени и динамиката на коефициента на безработица (по-подробно за избора на индикаторите – тук).

 

Таблица 2: Възможни минимални заплати по области, изчислени функция на ръста на БВП, безработицата и динамиката на цените
  2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
Видин 337 299 318 323 341 320 399
Смолян 382 344 375 386 421 410 426
Разград 329 323 333 351 372 363 438
Монтана 370 354 372 369 378 382 441
Силистра 351 325 343 346 372 378 453
Враца 322 302 348 425 365 406 454
Шумен 358 348 369 383 416 410 470
Ловеч 348 352 348 361 379 391 489
Кюстендил 386 365 377 413 419 424 490
Стара Загора 337 390 416 415 399 390 491
Сливен 340 339 361 381 403 398 492
Благоевград 366 355 370 400 422 424 493
Хасково 390 382 404 436 463 457 493
Търговище 380 391 385 417 433 433 494
Пазарджик 409 353 369 409 442 472 500
Ямбол 370 357 368 394 415 421 507
Добрич 362 357 377 383 422 429 513
Русе 371 373 393 412 450 442 517
Плевен 363 343 357 389 430 425 535
Варна 384 378 410 460 499 475 554
София 404 380 440 433 474 493 558
Велико Търново 380 371 395 442 473 471 570
Габрово 387 393 433 471 510 512 580
Пловдив 402 425 460 504 567 570 615
Бургас 422 445 482 492 538 448 634
Перник 363 395 440 515 533 532 636
Кърджали 381 376 402 453 528 609 657
София (столица) 407 425 464 519 621 624 744
Източник: НСИ, АЗ, изчисления на ИПИ. Минималната заплата по области е функция на реалната МРЗ за 2015 г., увеличена с номиналния ръст на БВП, ръста на потребителските цени и коефициента на безработица с обратен знак.

 

Изчислените като функция на икономическия ръст, ръста на цените и безработица регионални минимални заплати срещат някои видими ограничения в данните. Едното е самата им достъпност – данни за БВП по области са  достъпни до 2021 г., което е и причината да липсва изчислена стойност на МРЗ за 2023 г. На регионално ниво изцяло липсва изчисление на равнищата на потребителски цени, което означава, че всички области ползват един и същи ценови индекс. С други думи, очевидно при евентуално възприемане на подобен подход ще е необходимо подобряване на статистиката – и откъм достъпност на данни, и откъм тяхната навременна публикация. Редно е да напомним и за липсата на редовно изчисление на медианна заплата (и липсата на такова поначало на регионално ниво).

Извън тези проблеми, представеното в Таблица 2 разпределение постига сходни разлики между областите в сравнение с първия подход. Основната разлика идва от по-умерения ръст в областите с по-високи средни заплати, като само столицата успява да надхвърли реалната МРЗ за 2021 г. от 710 лв. Видимо ще е необходимо и да се ползват корективи механизми, в резултат на много по-динамичните икономически процеси на местно ниво в сравнение с националните, които могат да доведат до нежелани резултати при ползването на „чиста“ формула – пример за това е много бързото повишение на представената тук МРЗ за Кърджали, резултат от значителния ръст на БВП след започването на работата на мината в Крумовград. Въпреки това, така получената МРЗ е по-ниска от реално национално определената, което би означавало и че ще представлява по-малка пречка на входа на пазара на труд в областта.

Разбира се, важно е да подчертаем дебело, че представеното в настоящия текст е много далеч от работещ модел за изчисление на регионална МРЗ. Дори и при тези първоначални изчисления обаче излизат наяве важни проблеми – актуалността на данните, необходимостта от включване на „спирачки“, решението дали при спад на икономическата активност или ръст на безработицата минималната заплата да намалява, или да остава без промяна. Тези подходи, разбира се, по никакъв начин не адресират и големите разлики в заплащането в различните отрасли в рамките на регионите. Тези и много други казуси ще трябва да бъдат решени, ако се намери политическа воля за регионално диференциране на минималната заплата в опит да се ограничат максимално негативните ѝ последствия върху по-слабо икономически развитите части на страната.

Към началото Прочети повече

07.11.2023ИПИ представя "Регионални профили: показатели за развитие - 2023"

Повече от десет години Институтът за пазарна икономика представя единственото по мащаба и дълбочината си изследване на социалното и икономическото състояние на областите в България. Регионалните профили на ИПИ стъпват на 73 индикатора, които представят реалната картина в 28-те области в страната и позволяват да се задълбочи разговорът за регионалното развитие и предизвикателствата пред местните власти. Представянето тази година включва правен фокус и дискусия.

 

Повече от десет години Институтът за пазарна икономика представя единственото по мащаба и дълбочината си изследване на социалното и икономическото състояние на областите в България.

 

Регионалните профили на ИПИ стъпват на 73 индикатора, които представят реалната картина в 28-те области в  страната и позволяват да се задълбочи разговорът за регионалното развитие и предизвикателствата пред      местните власти.

 

Представянето тази година включва правен фокус и дискусия.

 

 

Кога: 15:00 – 17:00 ч. / 22 ноември 2023 г. (сряда)

Къде: Launchee, ЦУМ, бул. „Мария Луиза“ №2 | Онлайн във Фейсбук

 

 

 

ПРЕДСТАВЯНЕ: Регионални профили: показатели за развитие 2023

  • В кои области заплатите, заетостта и инвестициите са най-високи?
  • Къде местните данъци са най-високи и как работи администрацията?
  • В кои области са най-качественото образование и най-доброто здравеопазване?
  • Защо местното правосъдие е бавно и къде престъпността е най-висока?
  • Къде културният живот е най-интензивен и къде се развива туризмът?

ФОКУС: Борба с корупцията на местно ниво

  • Доколко местната администрация успява да се бори с корупцията?
  • Ефективна ли е законовата уредба?
  • Централизация или децентрализация на борбата срещу корупцията?

ДИСКУСИЯ: Регионални предизвикателства и тенденции

  • Какви са тенденциите в регионалното развитие и къде има потенциал?
  • Защо областите се развиват по различен начин и увеличават ли се разликите?
  • Кои са основните регионални предизвикателства и решения?

Всички анализи, данни и други материали, свързани с изследването, ще бъдат публикувани на специализирания сайт: www.regionalprofiles.bg

За въпроси: Весела Добринова, 02/952 62 66, mail@ime.bg 

Очакваме Ви!

Проектът „Регионални профили: показатели за развитие“ се осъществява с подкрепата на Фондация „Америка за България“

Към началото Прочети повече

03.11.2023Новият хоризонт за местната власт

Вторият тур на изборите ще отмине и е време да погледнем към хоризонта отвъд пускането на бюлетината и изборната вечер на коментаторите и безкрайните графики в телевизиите. По традиция, фокусът върху местната власт бързо ще изчезне и всички ще се втурнат да говорят за бъдещето на правителството.

Вторият тур на изборите ще отмине и е време да погледнем към хоризонта отвъд пускането на бюлетината и изборната вечер на коментаторите и безкрайните графики в телевизиите. По традиция, фокусът върху местната власт бързо ще изчезне и всички ще се втурнат да говорят за бъдещето на правителството. Бюджетът е бомба със закъснител – в политически и фискален смисъл, където, ако „сглобката“ не се е разклатила достатъчно от цирка с машинния вот (на първи план хеш код, на втори план добре познати аналогови физиономии), спорът за държавните финанси може спокойно да катурне всякакви планове за ротация и политическа стабилност. Разговорът за конституцията също ще убие всякаква мисъл за местната власт. Въпреки всичко, независимо от това дали ще наблюдаваме разпад в управлението, изборите дават нова енергия на местната власт, която ще си е там през следващите четири години. Затова е важно да очертаем някои посоки на развитие, които изглеждат вероятни.

Очакване за по-високи данъци на местно ниво

Добре е да го кажем още преди втория тур. Някои местни данъци и такси ще се увеличат в следващите години. Първо, защото са много ниски и това няма да е вечно – в страната масово хора плащат повече за годишна винетка, отколкото за данък върху имота си. И второ, защото структурата на държавните финанси е сбъркана, тя изсмуква собствените приходи на общините, прави ги зависими от трансфери и подаръци от централната власт, и води до хронична липса на ресурс дори в годините на изобилие за държавната хазна. В допълнение към това, очакването винаги е за някакво повишение на общинските налози в началото на новия мандат на местната власт. Тук обаче има важен детайл. Вдигането на местните данъци и такси по-скоро няма да е дело на новите общински съвети.

Най-големият приход за общините обикновено идва от данъка върху сделките с имущество – там обаче масово общините са на максимума по закон и вече няма пространство за покачване на размера на данъка. Фокусът по-скоро би попаднал върху облагането на имотите, но не върху ставката, а върху данъчната оценка. Административният модел на данъчни оценки не е променян смислено от над 10 години, в него няма динамични компоненти свързани с пазарната стойност на имотите, което означава, че и самата данъчна оценка е пропуснала развитието на имотния пазар в последното десетилетие. Изглежда повече от вероятно парламентът да се заеме с данъчните оценки на имотите (приложение в ЗМДТ), като или ще промени т. нар. коефициент за местоположение (лесният начин за осъвременяване на данъчната оценка) или ще тръгне към някаква форма на квази пазарна оценка за целите на облагането. И в двата случая, очакването е за чувствително повишение на данъка върху имотите, провокирано от промени в закона.

Нов модел за финансиране на регионални инвестиции

Политическата нестабилност и липсата на един силен играч, който да държи политическата власт, би следвало да доведе до различен модел за финансиране на големи инвестиционни проекти с регионално и общинско значение. Моделът на джипката и черната кутия на централния бюджет – по който можеш да построиш голям булевард във Варна или два нови стадиона в Пловдив, изглежда трудно приложим в момента. Ако липсата на силна власт, концентрирана само в една партия, доведе до ясни правила за финансиране на регионални и общински проекти и форма на капиталова програма, която не е скрита в централния бюджет, а е публична и гласувана в парламента, това може да е едно от най-смислените постижения на „сглобката“.

По-малко стратегии, повече проекти и работа

През последните три години общините в България хвърлиха огромна енергия в стратегическо планиране – т. нар. планове за интегрирано развитие за периода 2021-2027 г., свързано основно с усвояването на европейските средства по новите оперативни програми. Този процес се превърна в една безкрайна мъка, която разкъса местната власт между реалната работа и опитите пъстрият живот в една община да се вмести в кутийките на различните европейски проекти. Така или иначе, това вече свърши. Новата местна власт няма да има задачата тепърва да пише стратегии, а ще трябва бързо да се ориентира в реализирането на заложените и в някои случаи – вече започналите – големи проекти, както и в новите възможности за финансиране – най-вече печално пренаписвания и муден Национален план за възстановяване и устойчивост. Възможности за финансиране на трансформация на местно ниво във всякакъв смисъл на тази дума в момента има и точно затова много ясно ще се види разликата между работещите местни власти и тези, за които основната задача е била спечелването на изборите.

Силна роля на общинските звена за инвестиции

През последните 4-5 години се наблюдава един постоянен тренд на оформяне на екипи за привличане на инвестиции във водещите общини в страната. Моделите са различни – понякога е отделна общинска агенция (като СОАПИ в София), понякога е силна дирекция в общината (както е случаят в Стара Загора), а понякога е активен заместник кмет, който отговаря за бизнес развитието. Тези екипи започват все по-често да се появяват на регионалната карта и дори да търсят възможности за сътрудничество помежду си. Напълно постижимо е в следващите четири години оформянето на визията и маркетирането на инвестиционните дестинации в страната, както и планирането за развитието на индустриални терени, оформянето на висок клас бизнес пространства и партньорства с образователни институции да се случва в по-голяма степен между тези екипи, а не предимно в кабинетите на централната власт. Тук важна ще е и ролята на големите икономически центрове извън София, които могат да бъдат много по-смели в ролята си за промяна на регионалната карта.

Отпушване на разговора за финансовата децентрализация

Общият знаменател на всички тези теми е промяната в структурата на публичните финанси и засилването на ролята на общината. Въпреки наличния потенциал на местно ниво, в т.ч. различни възможности за финансиране на големи инвестиционни проекти, без финансова самостоятелност на общините и обвързване на местния бюджет с местната икономика, кметът никога няма да има ясен хоризонт пред себе си. Пренареждането на местната власт в страната е най-добрият повод за отпушване на разговора за финансовата децентрализация, в т.ч. за споделяне на приходите от някои преки данъци. Каквито и фондове за инвестиции на местно ниво да се правят от централната власт, те не могат да заметат несправедливостта от изсмукването на ресурс от регионите.

Към началото Прочети повече
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • ...
  • 45
  • 46
Изтегляне на PDF

Последни новини

Област Ямбол – подобрение на образователните резултати и нарастващи заплати, но ограничени инвестиции и малко туризъм 06.06.2025

Брутният вътрешен продукт, доходите и пенсиите в област Ямбол продължават да нарастват. Делът на трудоспособното...

Област Шумен – нарастваща заетост и бързо правораздаване, но слабо образование и малко туризъм 30.05.2025

Брутният вътрешен продукт, доходите и пенсиите в област Шумен продължават да нарастват. Увеличението при коефициента...

Отстояване на независимост или симптом за уязвимост: самоотводите в България през 2024 г. 29.05.2025

За последните три години броят на самоотводите на съдии е малко над 60 000. Само за 2024 г. броят им надхвърля малко над 25 000 и...

Област Хасково – нарастващи заплати и добри пътища, но малко инвестиции и слабо образование 23.05.2025

Въпреки че брутният вътрешен продукт на човек от населението в областта нараства сравнително бързо, стойността му...

Изтегляне на PDF
Области в България
  • Благоевград
  • Бургас
  • Варна
  • Велико Търново
  • Видин
  • Враца
  • Габрово
  • Добрич
  • Кърджали
  • Кюстендил
  • Ловеч
  • Монтана
  • Пазарджик
  • Перник
  • Плевен
  • Пловдив
  • Разград
  • Русе
  • Силистра
  • Сливен
  • Смолян
  • София
  • София (столица)
  • Стара Загора
  • Търговище
  • Хасково
  • Шумен
  • Ямбол
Всички категории
  • Икономическо развитие
  • Доходи и условия на живот
  • Пазар на труда
  • Инвестиции
  • Инфраструктура
  • Данъци и такси
  • Администрация
  • Социално развитие
  • Демография
  • Образование
  • Здравеопазване
  • Сигурност и правосъдие
  • Околна среда
  • Култура
Проект на
Институт за пазарна икономика
Спонсориран от
Фондация “Америка за България”
2025  ©  Институт за пазарна икономика
Създаден от MTR Design