Регионални профили
Български English
  • Български English
  • Новини
  • Начало
  • Новини
  • Анализи
    • Анализи 2025
    • Анализи 2024
    • Анализи 2023
    • Анализи 2022
    • Анализи 2021
    • Анализи 2020
    • Анализи 2019
    • Анализи 2018
    • Анализи 2017
    • Анализи 2016
    • Анализи 2015
    • Анализи 2014
    • Анализи 2013
    • Анализи 2012
    • Невронни мрежи
  • Области
  • Икономически центрове
    • Икономически центрове - 2023
    • Икономически центрове - 2017
  • Общински анализ
  • Данни
    • Данни за регионите
    • Методология
    • Карти
  • За нас
    • За ИПИ
    • Контакти
    • Позовавания
    • FAQ
    • Събития
    • Работни срещи
RSS

Новини

17.05.2021Пет тренда за икономиката на област Хасково

Хасково е сред най-слабо развитите области на Южна България, отчасти поради силната конкуренция на близките Пловдив и Стара Загора. Въпреки подобренията както на пазара на труда, така и в заплатите и доходите на домакинствата през последните години, тя остава встрани от общите процеси на макроикономически подем. Голяма част от обяснението за това може да се търси в ниските нива на инвестиции, по-слабата подготовка на работната сила и липсата на голям брой силни местни предприятия.

Хасково е сред най-слабо развитите области на Южна България, отчасти поради силната конкуренция на близките Пловдив и Стара Загора. Въпреки подобренията както на пазара на труда, така и в заплатите и доходите на домакинствата през последните години, тя остава встрани от общите процеси на макроикономически подем. Голяма част от обяснението за това може да се търси в ниските нива на инвестиции, по-слабата подготовка на работната сила и липсата на голям брой силни местни предприятия.

  • СЛАБАТА ЮЖНА ИКОНОМИКА

Ако сравняваме всички области в страната по БВП на човек от населението, Хасково няма да е на дъното на класацията; сред тези в Южна България обаче по-слабо се представя единствено Сливен. Въпреки че икономиката на Хасково расте относително бързо – през 2015 г. стойността на индикатора е била точно 7 хиляди лева на човек от населението, срещу 9036 лева на човек за 2019 г. – този ръст не е достатъчен за догонване на икономически по-силните съседни области Пловдив и Стара Загора. За сравнение, икономиката на Хасково днес е на равнище на БВП на човек почти наполовина по-ниско от средното за страната, и над 4 пъти по-ниско от това на София.

Част от обяснението за слабата икономическа активност може да се търси в характера на местната индустрия. В периода, в който икономическият подем на водещите области извън столицата беше диктуван най-вече от привличането на нови индустриални инвестиции и придвижването нагоре по веригите на добавена стойност, Хасково остава по-настрани от тези процеси – привличайки по-скоро трудоемки производства с по-ниска добавена стойност. Не че областта няма силни местни предприятия – „Неохим“ и „ПИМ“, например – но икономическият им отпечатък не е достатъчен, за да се съревновава със съседните области, особено ако съдим по отлива на работници към Пловдив и Стара Загора.

  • ДЪРЖЕЛИВАТА БЕДНОСТ

Както при някои от другите области с по-слаба икономика, през последните години в Хасково се наблюдава особен феномен – едновременно повишаване на доходите на домакинствата и на дела на бедните семейства. В рамките на десетилетието между 2009 и 2019 г. средният доход на лице от домакинство e нараснал от 3400 на 5678 лева годишно, а делът на домакинствата под линията на бедността за страната – от 22% на 31%. Това е резултат от два процеса: от една страна подобряването на качеството на данните за доходите, а от друга – по-бавният им ръст в Хасково в сравнение със средните за страната стойности, което изтласква все по-голям дял от домакинствата под линията на бедност.

Характерно за повечето области с висока бедност обикновено е по-слабото представяне на пазара на труда, и съответно по-малкия дял на доходите от работна заетост. Случаят на Хасково обаче не е този – данните на Агенция по заетостта сочат, че единствено Симеоновград среща значителни проблеми с безработицата, а за 2019 г. коефициентът на заетост на активното население надхвърля средния за страната и достига 71%. В този смисъл, част обяснението на проблемите с бедността може да се търси и в ниските заплати на наетите, които достигат едва 880 лева средно брутно месечно – видимо недостатъчно за измъкване от бедност, особено за домакинствата само с един трудов доход. Профилът на местната индустрия, в която заплатите остават сравнително ниски, както и липсата на външни инвестиции в дигиталната сфера, са сред обясненията на по-ниските нива на заплащане в областта.

  • НЕДОСТАТЪЧНИТЕ ИНВЕСТИЦИИ

Въпреки видимата положителна динамика в рамките на десетилетието и особено след 2014 г., равнищата на преките чуждестранни инвестиции в Хасково остават ниски – 812 евро с натрупване към края на 2019 г., като не успяват да надхвърлят 1000 евро в нито една година, и са близо 7 пъти под средните за страната. Разходите за ДМА рисуват малко по-окуражителна картина, като през последните години достигат до 2/3 от средните за страната равнища. Тъй като областта е в позиция на догонващ, обаче, тези показатели по никакъв начин не са достатъчни за доближаване до средното за страната, та какво остава за лидерите.

В контекста на привличането на инвестиции, няма как да не споменем влиянието на индустриалните зони и интегрираните услуги, които те предлагат. Именно на този подход се дължи част от успеха на Пловдив, който е и основна притегателна точка за част от работната сила на Хасково. По тясното сътрудничество със съседни области в Южния Централен регион може да се окаже ключа към повишаването на инвестиционните потоци към Хасково – в крайна сметка, всяка област има ограничения и от гледна точка на географията, и на достъпа до човешки ресурси. Сътрудничеството с Тракия икономическа зона и насочването на някои по-ниско технологични инвестиции към Хасково са пример в тази посока.

  • ДЕМОГРАФСКИ ПРОБЛЕМИ

Няма област в България която да не е изправена пред значителни демографски проблеми, и Хасково не е изключение. Естественият прираст в областта постепенно се влошава, като в рамките на десетилетие е спаднал от -5,4 промила годишно до -8,7 промила годишно, но влошаване със сходни размери се наблюдава почти навсякъде извън водещите центрове, които съсредоточават младото население. Потенциално забавяне на свиването на населението би могло да дойде по линия на вътрешната миграция, но и механичният прираст на Хасково е отрицателен през почти целия период, с изключение на 2014 и 2015 г., когато негативната тенденция продължава към края на десетилетието. Това до голяма степен е очаквано – областите, които привличат население са най-вече тези, в които се създават добре платени нови работни места и стандартът на живот е висок, което няма как да се очаква предвид ниското ниво на икономическа активност и инвестиции.

Притеснително е и обстоятелството, че областта застарява с темпове по-бързи от средните за страната – през 2019 г. на всеки 100 души под 14 години са се падали по 158 над 65 години, а на всеки 100 между 15 и 64 има по 37 възрастни, с тенденция тези показатели на демографското заместване да се влошават относително бързо. Въпреки че този момент все още не е достигнат, свиването на обема на работната сила и покачването на средната ѝ възраст може да се превърна пред значителна пречка пред привличането на инвестиции.

  • ОБРАЗОВАТЕЛНИ НЕВОЛИ

Сред ключовите политики в областта на образованието от последните няколко години са мерките за задържане на максимален брой ученици в клас. Хасково обаче видимо среща проблеми в тази сфера, като обхватът на образователната система остава относително нисък – 83% в прогимназиалната ѝ фаза, спрямо средно 87% за страната и над 90% във водещите области. Същевременно, Хасково среща някои трудности както и с относително високия си дял на повтарящите ученици, така и с ранното отпадане от училище.

По-окуражителни са резултатите на зрелостните изпити, които се подобряват през последните години и постепенно се приближават към средните за страната, въпреки че делът на слабите оценки остава по-висок. Ръст се наблюдава и в достъпа до учители, но и там все още не са достигнати средните равнища. По-добрата обвързаност на средното и професионалното образование с профила на местната индустрия и възможностите за преквалификация ще са ключови за бъдещото развитие на областта.

Автор: Адриан Николов

Към началото Прочети повече

27.04.2021Пандемията – рекордна смъртност и исторически обрат в миграцията

През миналата седмица коментирахме данните за динамиката на населението и фактът, че 51 общини отбелязват ръст на населението през 2020 г. Сега ще се фокусираме върху факторите за промяната в населението на страната, като погледнем към естествения и механичния прираст през 2020 г. Годината на пандемията донесе сериозни промени за демографските процеси в страната. От една страна, имаме рекордна смъртност, което допълнително влошава естествения прираст. От друга страна, се отбелязва и обръщане на механичния прираст, като страната за пръв път от началото на прехода отчита положителна миграция.

През миналата седмица коментирахме данните за динамиката на населението и фактът, че 51 общини отбелязват ръст на населението през 2020 г. Сега ще се фокусираме върху факторите за промяната в населението на страната, като погледнем към естествения и механичния прираст през 2020 г. Годината на пандемията донесе сериозни промени за демографските процеси в страната. От една страна, имаме рекордна смъртност, което допълнително влошава естествения прираст. От друга страна, се отбелязва и обръщане на механичния прираст, като страната за пръв път от началото на прехода отчита положителна миграция.

През 2020 г. всички области в страната отбелязват отрицателен естествен прираст. На общинско ниво има само една община, която успява да е над нулата – това е община Твърдица, в която има съвсем малък естествен прираст (с 4 души). Община Николаево също е изключение, като там естественият прираст е точно нула. Всички останали общини са на минус, тоест населението им намалява в резултат на естествените процеси. Големите общини, очаквано, са начело на класацията по абсолютен спад на населението по естествени причини, но по-притеснителното е рязкото влошаване на показателите им през последната година.

|Интерактивна версия на картата|

Столична община отчита отрицателен естествен прираст в размер на 4613 души, като в предходни години този показател показва спад в рамките на 2500 души. Това е почти удвояване на отрицателния естествен прираст в столицата. В Пловдив влошаването е подобно – от обичаен спад по естествени причини с 700-800 души на година до 1726 души през 2020 г. Причината за това е във високата смъртност – ръст с 2000. души на смъртността в Столична община и с близо 800 души в община Пловдив. Генерално различията по общини в коефициента на естествен прираст се запазват – големите общини със силни икономики стоят значително по-добре спрямо обезлюдяващите се райони в страната, но влошаването на естествения прираст през 2020 г. е навсякъде, което отразява тежката година.

|Интерактивна версия на картата|

Положителната новина през 2020 г. е обръщането на миграцията и положителния механичен прираст в страната. Общо с 30 715 души нараства населението на страната в резултат на положителния механичен прираст – основно провокиран от завръщането на българи в страната по време на първите месеци на пандемията. Общо 205 общини отчитат положителен механичен прираст през 2020 г., което е безпрецедентно в новата история на страната. За сравнение, през 2019 г. техният брой е под 100. Голямата изненада идва и в тяхната разбивка. Най-големите губещи са традиционните лидери по механичен прираст, тоест големите градове. Столична община губи близо 16 хил. души, Пловдив - над 4 хил. души, а Варна – над 2,3 хил. души. Губят големите градове, но печели тяхната периферия. Периферията на София, Пловдив и Варна е най-големият печеливш от миграцията през 2020 г.

|Интерактивна версия на картата|

Общината с най-голям механичен прираст е Родопи – ръст от 2642 души в резултат от миграцията. На второ място е община Костинброд – механичен прираст от 2269 души. Топ 10 по механичен прираст и съставен почти изцяло от периферни общини на големите центрове. Подобна е картината и в повечето областни градове – в Бургас, Русе и Стара Загора също се наблюдава спад в областния център и ръст в периферните общини. В Габрово пък всички обръщат тенденцията и отбелязват положителен механичен прираст, в т.ч. в областния център. Дори на северозапад, малките и обезлюдяващи се общини отчитат малък положителен механичен прираст. Коефициентът на механичен прираст обаче потвърждава, че промяната е най-отчетлива около трите големи икономическа центъра.

|Интерактивна версия на картата|

Огромната промяна в механичния прираст е резултат от два процеса. Първият е завръщането на българи от чужбина в началото на пандемията и положителната миграция в страната. Макар и в различна степен, това завръщане се наблюдава в цялата страна. Вторият процес е вътрешната миграция, която в годината на пандемия е от големия град към малкото населено място. Това е както реална промяна, така и официализиране на неотчетена досега реалност. Детайлното разглеждане на казуса със селата в Габрово потвърждава това – микс от регистрации на хора, които вече са в съответното село и реално заселване на други от големия град. И двата процеса обаче изглеждаха немислими допреди пандемията. И макар периферията да спечели, за сметка на големия град, водещото отново е, че силните икономически центрове следва да се разглеждат в широк смисъл – ядро и широка периферия, и имат потенциал за промяна.



Към началото Прочети повече

05.04.202118 на 2 за частния сектор в топ 20 на заплатите по общини

През миналата седмица ИПИ публикува данни за заплатите по общини за 2019 г. Традиционно темата предизвиква коментари за делението по оста частен-обществен сектор. Днес публикуваме и подробни данни за заплатите в частния и обществения сектор по общини. Данните се отнасят до средната брутна месечна заплата на наетите по трудово и служебно правоотношение.

През миналата седмица ИПИ публикува данни за заплатите по общини за 2019 г. Традиционно темата предизвиква коментари за делението по оста частен-обществен сектор. Днес публикуваме и подробни данни за заплатите в частния и обществения сектор по общини. Данните се отнасят до средната брутна месечна заплата на наетите по трудово и служебно правоотношение.

Детайлните данни за заплатите показват, че частният сектор играе водеща роля в почти всички общини в „Топ 20“ по размер на средната заплата в страната. Единствено в общините с много силна енергетика ситуацията е различна – високите заплати идват от обществения сектор в Козлодуй и Раднево, а в Гълъбово са високи както в обществения, така и в частния. При всички други в „Топ 20“ – било то Челопеч, Пирдоп и Панагюрище в Средногорието или индустриалните Девня, Божурище и Марица в близост до големите градове, частният сектор генерира високите заплати.

Лидерите сред общините по заплати в частния сектор на практика не се различават чувствително от общата класация за страната. Челопеч[1], Пирдоп (1 984 лв.) и Столична община (1 794 лв.) заемат трите водещи места. Последните две отбелязват добър ръст от около 10% през 2019 г. След тях се нареждат Гълъбово (1 762 лв.), Девня (1 700 лв.), Суворово (1 623 лв.), Елин Пелин (1 544 лв.), Панагюрище (1 488 лв.), Божурище (1 436 лв.) и Белослав (1 420 лв.). Прави впечатление силният ръст в Елин Пелин (18% през 2019 г.), което отразява възможностите в широката периферия на столицата.

В 20 общини се регистрира средна брутна месечна заплата в частния сектор под 600 лв. през 2019 г. Това са почти изцяло много малки общини – като общините Трън и Батак, в които по принцип броят на наетите в частния сектор е малък, а производствените предприятия или изцяло отсъстват, или са в сфери с много ръчен неквалифициран труд и традиционно ниско заплащане. И докато тези 20 са по-скоро крайните примери, то други 53 общини отчитат средна брутна месечна заплата на наетите в частния сектор между 600 и 700 лева. Сред тях има много общини с разнообразен профил, но и много курортни общини – Велинград, Царево и Сапарева баня например влизат в тази група.

| ИНТЕРАКТИВНА ВЕРСИЯ НА КАРТАТА |

Класацията на заплатите в публичния сектор изглежда много различно. На първите три места[2] през 2019 г. са познатите Козлодуй (2 722 лв.), Раднево (2 045 лв.) и Гълъбово (1 688 лв.). След това идват големи общини – Столична (1 581 лв.), Варна (1 393 лв.) и Пловдив (1 333 лв.). “Топ 10” на заплатите в публичния сектор се затваря от Девня (1 332 лв.), Белово (1 296 лв.) и Бургас (1 285 лв.). Спецификата на заплатите в обществения сектор – с голяма роля на администрацията и сфери като образование например, предполага и по-близки нива на заплащане в болшинството от общините. Едва 16 общини отчитат средна брутна заплата в обществения сектор под 800 лв. през 2019 г.

| ИНТЕРАКТИВНА ВЕРСИЯ НА КАРТАТА |

Това разпределение означава, че в повечето общини в страната средната заплата в обществения сектор изпреварва тази в частния. В 56 общини заплатата в частния сектор надвишава тази в обществения – в Средногорието и индустриалните общини около големите градове разликата е около 1,5-2 пъти в полза на частния сектор.  В другите 209 общини обаче средната заплата в обществения сектор е по-висока или в два случая равна на тази в частния сектор. Разликата в някои от тях – например Козлодуй и Раднево, също може да достигне до два пъти – този път в полза на обществения сектор.

| ИНТЕРАКТИВНА ВЕРСИЯ НА КАРТАТА |

Оставяйки настрана столицата, където частния сектор води по заплати, масово сред големите общини общественият сектор все още е лидер по заплати. В общините Пловдив и Варна например заплатата в частния сектор е 80-82% от тази в обществения. Причините са няколко. От една страна индустрията с по-високите заплати е изнесена в периферията на тези градове и попада на територията на съседните общини. В сектора на услугите и туризма все още има недекларирани доходи от труд. В същото време това са общини с много силни социални функции, които концентрират обществени институции с високо заплащане. Заплатите в образованието и здравеопазването във Варна например е сред най-високите в общината, а през 2019 г. вече се отчита и изпреварващото увеличение на заплатите на учителите.

 


[1] Данните за средната заплата в частния сектор в община Челопеч са конфиденциални. Въпреки това, знаейки високата средна заплата за общината, както и нивата на заплащане в обществения сектор, можем да потвърдим първото място на община Челопеч. Община Мирково остава единствената извън класацията, тъй като при нея данните са конфиденциални както за средната заплата в частния сектор, така и за цялата община. Най-вероятно, при наличието на данни, община Мирково би била сред водещите в страната. 

[2] Данните за заплатите в обществения сектор са конфиденциални за община Сопот. Възможно е средната заплата в обществения сектор в Сопот – поради наличието на много голяма публична компания, да е сред най-високите в страната.



Към началото Прочети повече

12.03.2021На местната власт ѝ липсват ресурси и капацитет

Препоръките на международните организации към България по-често се съсредоточават върху проблемите на национално ниво - от корупцията през съдебната система до качеството на законотворчеството. Новопубликуван анализ на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) вместо това се фокусира върху особеностите на местната власт, предизвикателствата пред децентрализацията и растящото неравенство между отделните райони на страната и столицата.

Препоръките на международните организации към България по-често се съсредоточават върху проблемите на национално ниво - от корупцията през съдебната система до качеството на законотворчеството. Новопубликуван анализ на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) вместо това се фокусира върху особеностите на местната власт, предизвикателствата пред децентрализацията и растящото неравенство между отделните райони на страната и столицата.

На първо място анализът установява, че България е постигнала значителен прогрес в социално-икономическото си развитие в трите десетилетия след краха на социалистическия режим. Това, очаквано, идва и с трансформация на свърхцентрализираните институции към система на управление и вземане на решения на много равнища. Въпреки това анализаторите на ОИСР отбелязват също, че въпреки скъсяването на дистанцията с икономическото развитие на ЕС, страната остава на опашката и среща значителни проблеми както с подоходното неравенство, така и с бедността.

Сред притеснителните тенденции, очертани в доклада е и задълбочаването на социално-икономическите различия както между отделните региони на страната, така и спрямо централноевропейското равнище след влизането на страната в ЕС, въпреки големите инвестиции в регионално развитие, финансирани от кохезионните фондове. Анализът описва казуса на България като „остров на просперитет“, в който има малка добре развита територия и изостанала периферия – големите разлики в развитието са между столицата и останалите райони, като това важи дори за целия Югозападен район за планиране, който съсредоточава почти ½ от националния БВП, с тенденция делът му да се увеличава; същото важи и за София (столица). Авторите отбелязват развитието на Пловдив, Варна и Бургас като алтернативни икономически центрове и балансьори на столицата, но отвъд тях останалата част от страната остава назад в развитието си.

Като цяло, според доклада регионалното развитие се увенчало със „смесен успех“. Според авторите страната е положила усилия за създаване на по-интегриран подход към регионалната политика, но те са били възпрепятствани от една страна от икономическите проблеми, породени от кризата след 2008 г., а от друга – от все по-задълбочаващите се социални и демографски проблеми на редица региони. Като проблем се изтъква и централизирания („отгоре-надолу“) подход към разработването на регионални политики, който често изключва местната власт от процеса.

Анализът поставя акцент върху обстоятелството, че въпреки няколкото програми и стратегии за децентрализация, България остава силно централизирана. Общините – посочени като единственото равнище на реална децентрализация – реализират едва 20% от публичните разходи (или 7% от БВП на страната), на фона на 34% средно за ЕС (15% от БВП). Фискалната децентрализация се посочва като най-слабото звено на общия процес на децентрализация, въпреки че се наблюдават дефицити и в политическата и административна децентрализация.

Като основно предизвикателство пред местната власт се посочват ниската фискална автономия и ограничените бюджети на общините, които ги възпират да предоставят качествени услуги, да правят инвестиции и да насочват развитието си, особено предвид че общинските харчове се определят до голяма степен от централното правителство. Анализът вижда проблеми и в административния капацитет и демократичния процес на местното ниво.

В най-общ план, авторите на анализа на ОИСР препоръчват няколко стъпки за постигане на реална децентрализация, по-добро регионално развитие и подобряване на дейността на местната власт:

  • Преминаване към движен от местното ниво и интегриран подход за регионална политика. Според анализа регионалните политики следва да вземат предвид особеностите на различните райони на страната, и да поставят в центъра на процеса на вземане на решения местната власт. Акцент се поставя и върху качеството на процеса на вземане на решения, прозрачността и координацията между различните местни власти.
  • Подобряване на общинската децентрализация: повече капацитет и ресурси и по-добро общинско управление. Авторите посочват, че е необходимо реформиране на настоящите поставени цели за общинска децентрализация и мерките за постигането им. От значение са и подобряването на механизмите на координация между различните равнища на управление, по-ефективната административна децентрализация, както и реалната фискална децентрализация и повишаването на фискалната отговорност на местната власт.
  • Реформиране на местната власт с цел повишаване на капацитета и постигане на регионалните цели. Докладът посочва, че е необходимо изясняване на ролите на различните равнища на местна власт. Според авторите областите следва да оперират като деконцентрирани териториални администрации, чиято роля е вертикалната и хоризонтална интеграция и контрол над общините, но не и пряко да се занимават с регионално развитие.

Голяма част от изводите на анализа на ОИСР съвпадат и с тези, направени от ИПИ в рамките на дългогодишната работа на института в областта на местната власт и регионалното развитие. Повече за настоящите предложения на ИПИ за реална децентрализация можете да прочетете на специализирания сайт за фискална децентрализация dvenasto.bg




Към началото Прочети повече

05.03.2021Настигаме ЕС, но бавно

Догонването на средноевропейския стандарт на живот, производителност на труда и равнище на икономическо развитие е основната цел на България вече повече от три десетилетия. Отделните региони на страната обаче се движат към тази цел с различни темпове. Тези различия се виждат ясно в новопубликуваните данни на Евростат за размера на БВП на човек от населението в европейските региони.

Догонването на средноевропейския стандарт на живот, производителност на труда и равнище на икономическо развитие е основната цел на България вече повече от три десетилетия. Отделните региони на страната обаче се движат към тази цел с различни темпове. Тези различия се виждат ясно в  новопубликуваните данни на Евростат за размера на БВП на човек от населението в европейските региони.

За да оценим темпа на конвергенция към средноевропейските равнища, вземаме отстоянието на отделните области и райони за планиране от средното за ЕС ниво. Особеност при тазгодишната публикация на данните е, че Брекзит вече е факт – „средното за ЕС“ вече се отнася за 27 страни членки без Великобритания. От практическа гледна точка това означава, че по-бедните страни в ЕС „забогатяват“ спрямо средните за ЕС равнища, тъй като Великобритания беше сред по-богатите страни и нетни донори на европейския бюджет, и съответно напускането ѝ тласка надолу средните стойности.

Графика 1: БВП на човек от населението в районите за планиране на България като дял от средната за ЕС-27 стойност, 2010-2019 г., %

 

Източник: Евростат

При сравнението между отделните райони за планиране, очевиден лидер е Югозападният, който сдържа и столицата. За деветте години от 2010 г. насам районът се сближил със средните за ЕС-27 стойности с 12 пункта, до 47% от средноевропейския БВП на човек от населението. При три от останалите райони – Северният централен, Североизточният и Южният централен – темпът на сближаване е единичен – с по 6 пункта, а при Северозападния – с 5, което от своя страна означава, че отнесени към средните за ЕС стойности районите се развиват с относително равномерна скорост. Интересна е траекторията на Югоизточния район, който в различни части на десетилетието застава на второто място, но през последните две години губи скорост. Важно е да се отбележи и че районите извън Югозападния са групирани много близо един до друг, между 17 и 22% от средното за ЕС-27 ниво; с други думи, различните темпове на развитие на районите може и да изглеждат големи от гледна точка на самата България, но в сравнение с целия ЕС разликите между тях остават малки.

Представените тук дотук данни са за номиналния брутен вътрешен продукт; той описва „суровото“ разпределение на брутния вътрешен продукт на регионите на ЕС, избран тук заради достъпността на данни и на областно равнище, представени по-долу. По-стандартното сравнение ползва т.нар стандарт на покупателна способност (графика 2), който отчита и разликите между цените на стоките и услугите в отделните страни.

Графика 2: БВП на човек от населението в стандарт на покупателка способност в районите за планиране на България като дял от средната за ЕС-27 стойност, 2010-2019 г., %

 

Източник: Евростат

В стандарт  на покупателна способност районите за планиране демонстрират сходна динамика, но различно отстояние от средноевропейските стойности; през 2019 г. Югозападния район вече покрива 89% от средната за ЕС-27 стойност, Северозападният – едва 32%.

Графика 3: БВП на човек от населението на областите в България като дял от средната за ЕС-27 стойност, 2018 г., %, и ръст 2010-28 г., пр.п.

Източник: Евростат, собствени изчисления

На областно ниво доста по-ясно личат регионалните различия в догонването на средноевропейските нива на икономическо развитие. Без останалата част от Югозападния район, София достига 57% от средното за ЕС-27 равнище, а Стара Загора, най-вече благодарение на енергийния си комплекс – 29%. Водещите икономически центрове се открояват, най-вече Варна и Бургас. Разликите в ръста също не са изненадващи – енергийните центрове стопяват разликата със средноевропейския БВП на човек от населението най-бързо, следвани то движената най-вече от дигиталните експортно-ориентирани услуги столица и силните индустриални области – Пловдив, Габрово, Русе, Варна. Притеснително е обаче, че 5 области – Силистра, Сливен, Стара Загора, Перник и Добрич – са се доближили до средното за ЕС ниво на БВП на човек с едва 2 пункта в рамките на осем години.

Важно е да се отбележи обаче, че настоящите темпове на догонване - при това в период, който не можем да определим по друг начин освен като силен икономически възход с рекордни показатели на пазара на труда - по никакъв начин не са достатъчни за настигане на средноевропейските равнища в обозримо бъдеще. Въпреки бързото разрастване на цифровия сектор и преструктурирането към производства с по-висока добавената стойност в редица индустрии, сближаването към средните за ЕС-27 до голяма степен е игра на изпреварващ ръст; запазването на отношението не е достатъчно. Това, разбира се, не означава, че номинално икономическото развитие и благосъстоянието на населението не се е подобрило; тъкмо обратното.

Представените данни по никакъв начин обаче не вземат предвид разразилата се през 2020 г. икономическа криза и начина, по който тя се отрази както на българските региони, така и на ЕС като цяло. Много вероятно изглежда през 2020 г. да отчетем по-малки разлики между водещите и по-слабите икономически области на България, тъй като основните икономически центрове понесоха по-тежък удар, а така също и мнимо „приближаване“ до средните за ЕС-27 заради по-сериозните щети, нанесени на големите западноевропейски икономики. Тези ефекти обаче ще се изгладят относително бързо в хода на нормализацията след кризата; в крайна сметка, конвергенцията е дълъг процес, който отнема много десетилетия.

 




 
Към началото Прочети повече

18.02.2021Пет тренда за икономиката на област Пловдив

Историята на бурния ръст на икономиката на България от изминалите 5 години най-често се разказва през призмата на бума на ИКТ и аутсорсинг сектора, донесъл със себе си рязко повишаване на доходите и стандарта на живот на замесените. Това обаче е историята на столицата – вярно, най-голямата местна икономика в страната – където е съсредоточен почти целият ИТ сектор. Основният двигател на растежа извън столицата обаче е преработващата промишленост, и област Пловдив е вероятно най-добрият пример за това. В периода след последната криза тя успя да се превърне в най-големия магнит за чуждестранни инвестиции в сферата на промишлеността и модел за създаването на успешно работещи индустриални паркове. На този етап развитието на областта изглежда ограничено най-вече от достъпа до човешки капитал, заедно със засега неизвестните последствия от икономическата криза на 2020 г.

Историята на бурния ръст на икономиката на България от изминалите 5 години най-често се разказва през призмата на бума на ИКТ и аутсорсинг сектора, донесъл със себе си рязко повишаване на доходите и стандарта на живот на замесените. Това обаче е историята на столицата – вярно, най-голямата местна икономика в страната – където е съсредоточен почти целият ИТ сектор. Основният двигател на растежа извън столицата обаче е преработващата промишленост, и област Пловдив е вероятно най-добрият пример за това. В периода след последната криза тя успя да се превърне в най-големия магнит за чуждестранни инвестиции в сферата на промишлеността и модел за създаването на успешно работещи индустриални паркове. На този етап развитието на областта изглежда ограничено най-вече от достъпа до човешки капитал, заедно със засега неизвестните последствия от икономическата криза на 2020 г.

  • Бързият ръст на заплатите

От началото на десетилетието до 2018 година (последните достъпни данни), заплатите в област Пловдив са нараснали над 80%; ръстът е малко по-бърз дори и от този в столицата. Номинално обаче Пловдив се нарежда както зад индустриалната София (област), така и зад Стара Загора и Враца, където енергетиката силно изтласква нагоре средните стойности. На общинско ниво обаче доста по-ясно личат разликите в заплатите в пловдивско – почти навсякъде преработващата промишленост излиза много пред останалите икономически дейности. Значителното повишаване на възнагражденията на работещите обаче далеч не означава, че пазарът на труда в Пловдив не среща никакви проблеми. Тъкмо обратното – той се намира в особена и относително рядко срещана ситуация на много ниска безработица (2,4% за 2019 г., една от най-ниските в страната), но по-ниска заетост. Това от своя страна насочва към голям дял на неактивните, останали изцяло извън пазара на труда. Тъй като неактивните, и особено неактивните младежи, често са с много ниски доходи, област Пловдив застава доста над очакваното според останалите ѝ макроикономически показатели както по дела на живеещите в материални лишения (25%), така и по дела на домакинствата под линията на бедност (23%).

  • Индустриални инвестиции

Тъй като преработващата промишленост изисква сериозни инвестиционни разходи – като за машини, така и за сгради и земя, не е изненада, че Пловдив е сред областите с най-високи разходи за материални активи. През 2018 г. те са били 2790 лева на човек от населението в областта, което я поставя на трето място в страната. По-интересно е обаче разпределението им – 37% от всички разходи за ДМА през годината са били в преработващата промишленост, 12% в търговията. Това за пореден път подчертава важната роля на индустрията в пловдивската икономика. Общинските данни дават за инвестиционната дейност подчертават този извод, тъй като водещи в инвестиционните показатели са Марица и Куклен, в които е съсредоточена промишлеността. От значение е и чувствителното разминаване между разходите за ДМА и чуждестранните инвестиции, като при ПЧИ Пловдив застава много зад водещите области и дори под средното за страната, с 2861 евро на глава от населението с натрупване в края на 2018 г. Това навежда на извода, че местните инвестиции имат относително по-голяма тежест в развитието на пловдивската икономика в сравнение с останалите водещи икономически центрове. На фона на добре развитата си икономика Пловдив усвоява и относително малко европейски средства, което от своя страна означава, че местната администрация съсредоточава усилията си най-вече върху привличането на частни инвестиции, а не върху европейските фондове.

  • Бързият ръст

Класическият (и най-прост) индикатор за икономическо развитие – брутният вътрешен продукт на човек от населението, в случая неговото изменение, също подчертава динамизма на икономиката на Пловдив. В рамките на десет години между 2008 и 2018 г. единствените области, които увеличават своя относителен БВП по-бързо са енергийните центрове Враца и Стара Загора. Прави впечатление, като цяло, че относително бързо развиващите се през последното десетилетие области в страната също са с индустриален профил – Ямбол има почти идентичен на Пловдив ръст, а зад тях са София (област) и Габрово. Трябва да отбележим, разбира се, че част от обяснението е и в по-ниската база в началото на периода, тъй като номинално Пловдив остава едва на седмо място в страната по БВП на човек от населението. Ако траекторията на развитие на областта продължи по същия начин обаче, шансовете ѝ да настигне лидерите в близко бъдеще изглеждат значителни. Основното предизвикателство пред това е по-нататъшния достъп до подготвена работна сила – в пика на икономическия цикъл водещите индустриални предприятия в областта вече бяха започнали да разчитат на работници от съседни области, но има географски ограничения пред широкото възприемане на този подход.

  • Областта на среднистите

Икономиката на Пловдив е движена най-вече от работниците със средно и средно професионално образование; в крайна сметка, преработващата промишленост разчита най-вече именно на тях, видимо и при другите области с подчертано индустриален профил. Въпреки това, тенденцията е към постепенно повишаване на дела на висшистите в областта, но той поне към 2019 г. остава малко под средния за страната. Именно това е ключовата предпоставка пред диверсифицирането на икономиката на Пловдив – настъпването на високотехнологичния сектор изисква подготвени кадри, но има всички изгледи в близко бъдеще в областта да има все повече такива. Това от една страна е продукт на относително добре развитото висше образование в нея – областта приютява някои от водещите университети, особено в областта на земеделието и химическите науки. Не са за подценяване и средните училища в Пловдив, които консистентно се нареждат сред водещите в страната, а община Пловдив е и сред постигащите най-високи оценки на зрелостните изпити. Все още обаче има проблеми с отпадането на ученици и относително големия дял на повтарящите в средното образование.

  • Магнит за население

Докато почти всички области в България губят доста бързо своето население, от 2011 година насам Пловдив се радва на положителен механичен прираст; с други думи, броят на заселилите се в нея надхвърля този на изселилите се. От значение е и относително благоприятният естествен прираст, който, въпреки че подобно на всички останали области е отрицателен, е над средното за страната равнище. Съдейки по данните за демографското заместване, Пловдив е и сред областите, където процесите на застаряване са относително по-бавни. Сами по себе си положителните демографски показатели не са гарант за икономически успех, но могат да дадат добро предимство на Пловдив, поне в съревнованието с останалите области на България.

Автор: Адриан Николов

Към началото Прочети повече

12.02.2021Областите в Южна България: профил и траектория на развитие

Като част от представянето на новите „Регионални профили 2020“, през седмицата ИПИ проведе фокусирана дискусия върху развитието на Южна България.

Като част от представянето на новите „Регионални профили 2020“, през седмицата ИПИ проведе фокусирана дискусия върху развитието на Южна България. Целият разговор може да проследите тук, а презентацията е достъпна тук.

За разлика от икономиките на Северна България, където няколко икономически центрове с относително равностойна тежест се конкурират, на юг София съставлява повече от половината размер на цялата икономика, с брутен вътрешен продукт от 51 милиарда лева през 2019 г., и почти 55 милиарда, когато добавим и неразривно свързаните със столицата общини на София (област). В Южния централен район пък доминираща е индустриалната икономика на Пловдив със своите 9,6 милиарда лева БВП, а в Югоизточния се наблюдава своеобразно равновесие между Бургас и Стара Загора, съответно с по 5,5 и 5,1 милиарда лева БВП.

Графика1: БВП на областите в Южна България, 2019 г., милиони лева


Източник: НСИ

Структурата на стопанската активност в основните икономически дейности обаче е доста различна. Въпреки че столицата продължава да има превес с 5,8 милиарда лева брутна добавена стойност в индустрията, останалите водещи области не са далеч назад – Пловдив има почти 3 милиарда лева БДС в индустрията за 2019 г., а Стара Загора – 2,5 милиарда лева. Това до голяма степен е обусловено от ключовата роля, която инвестициите и развитието на преработващата промишленост изиграха за икономическия подем на почти всички области извън столицата през последното десетилетие.

Обратно, при услугите доминацията на София е още по-значителна, като стойността на БДС в услугите при нея през 2019 г. е била 38,4 милиарда лева, а втората област – Пловдив – е с едва 5,1 милиарда лева. Подобна концентрация не е изненада – от една страна в столицата живее почти 1/5 от населението на страната, при това именно тази част с най-високи доходи и покупателна способност.  От друга страна почти целият ИКТ и аутсорсинг отрасъл е съсредоточен в София – тези дейности са както сред най-бързо растящите през последните години, така и тези, които осигуряват най-високите средни заплати в българската икономика. Именно тази част от услугите може да се превърне в двигател на развитие и на някои от другите области, особено тези от тях с по-благоприятна структура на работната сила.

Графика 2: Наети лица в ИКТ сектора, 2019 г.


Източник: НСИ

Ако можем да говорим за развитие „на две скорости“, то планинските райони на Южна България остават по-назад от процесите на бурно икономическо развитие след 2014 г. Не че и при тях няма значително подобрения в почти всички показатели – от безработицата, през доходите на домакинствата до инвестициите, но не може и да се говори за ръст, сравним с този на София или Пловдив.

Разликите в икономическото развитие в немалка степен се обясняват и със структурата и особеностите на работната сила. Областите, където високите технологии пробиват най-лесно са и тези, в които има най-много висшисти, а в „индустриалните“ области преобладават работниците със средно и професионално образование. Видими икономически проблеми обаче има в областите, където хората с основно и по-ниско образование съставляват значителна част от работната сила – през 2019 г. те надхвърлят 20% в Сливен, Кърджали, Хасково, Ямбол и Пазарджик.

Графика 3: Образователна структура на работната сила, 2019 г., %


Източник: НСИ, собствени изчисления

Скоростта на икономическо развитие предопределя и динамиката на демографията, и особено - на вътрешната миграция. Това е и причината, поради която Пловдив, Бургас и София са с положителен коефициент на механичен прираст през последните години, а Сливен, Смолян, Кюстендил и Ямбол постепенно губят хора заради миграция към по-динамичните икономически центрове или пък в чужбина.

Графика .. Коефициент на механичен прираст, 2019 г., промили


Източник: НСИ

Накрая, няма как да пропуснем и изминалата година и кризата с Covid-19. Тя се отрази неравномерно върху областите в Южна България. Въпреки че няма незасегнати, областите, в които  индустрията и високите технологии имат по-сериозна тежест преживяха по-скоро моментен шок в първите ѝ месеци докато проблемите за областите, които разчитат силно на туризъм и преработваща промишленост с по-ниска добавена стойност единствено се задълбочават, особено ако разгледаме състоянието на пазара на труда.

 

 

Към началото Прочети повече
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • ...
  • 45
  • 46
Изтегляне на PDF

Последни новини

Област Ямбол – подобрение на образователните резултати и нарастващи заплати, но ограничени инвестиции и малко туризъм 06.06.2025

Брутният вътрешен продукт, доходите и пенсиите в област Ямбол продължават да нарастват. Делът на трудоспособното...

Област Шумен – нарастваща заетост и бързо правораздаване, но слабо образование и малко туризъм 30.05.2025

Брутният вътрешен продукт, доходите и пенсиите в област Шумен продължават да нарастват. Увеличението при коефициента...

Отстояване на независимост или симптом за уязвимост: самоотводите в България през 2024 г. 29.05.2025

За последните три години броят на самоотводите на съдии е малко над 60 000. Само за 2024 г. броят им надхвърля малко над 25 000 и...

Област Хасково – нарастващи заплати и добри пътища, но малко инвестиции и слабо образование 23.05.2025

Въпреки че брутният вътрешен продукт на човек от населението в областта нараства сравнително бързо, стойността му...

Изтегляне на PDF
Области в България
  • Благоевград
  • Бургас
  • Варна
  • Велико Търново
  • Видин
  • Враца
  • Габрово
  • Добрич
  • Кърджали
  • Кюстендил
  • Ловеч
  • Монтана
  • Пазарджик
  • Перник
  • Плевен
  • Пловдив
  • Разград
  • Русе
  • Силистра
  • Сливен
  • Смолян
  • София
  • София (столица)
  • Стара Загора
  • Търговище
  • Хасково
  • Шумен
  • Ямбол
Всички категории
  • Икономическо развитие
  • Доходи и условия на живот
  • Пазар на труда
  • Инвестиции
  • Инфраструктура
  • Данъци и такси
  • Администрация
  • Социално развитие
  • Демография
  • Образование
  • Здравеопазване
  • Сигурност и правосъдие
  • Околна среда
  • Култура
Проект на
Институт за пазарна икономика
Спонсориран от
Фондация “Америка за България”
2025  ©  Институт за пазарна икономика
Създаден от MTR Design