Регионални профили
Български English
  • Български English
  • Новини
  • Начало
  • Новини
  • Анализи
    • Анализи 2024
    • Анализи 2023
    • Анализи 2022
    • Анализи 2021
    • Анализи 2020
    • Анализи 2019
    • Анализи 2018
    • Анализи 2017
    • Анализи 2016
    • Анализи 2015
    • Анализи 2014
    • Анализи 2013
    • Анализи 2012
    • Невронни мрежи
  • Области
  • Икономически центрове
    • Икономически центрове - 2023
    • Икономически центрове - 2017
  • Общински анализ
  • Данни
    • Данни за регионите
    • Методология
    • Карти
  • За нас
    • За ИПИ
    • Контакти
    • Позовавания
    • FAQ
    • Събития
    • Работни срещи
RSS

Новини

04.08.2014Качеството на пътищата в България продължава да раздалечава регионите

Зорница Славова

За третото поредно издание на изследването „Регионални профили: показатели за развитие” ИПИ отново поиска данни за състоянието на пътната настилка по области. Тези данни се събират от Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ), която оценява състоянието на републиканската пътна мрежа (автомагистрали, I клас, II клас и III клас пътища) по тристепенна скала - добро, средно и лошо състояние.

През 2013 г. 39,6% от пътищата са с добро качество на пътната настилка, като намалява с 0,7%-тни пункта спрямо предходната година. В същото време данните за областите значително се различават. Най-добра е настилката в Сливен – 79,3% са в добро състояние, а едва 14,4% са в лошо състояние. Има още пет области с дял на пътищата в добро състояние над 50% - Стара Загора (53,4%), Пазарджик (52,6%), Търговище (52%), Благоевград (51,9%) и Ямбол (50,3%). На другия полюс е Враца, като едва 17,9% от пътната настилка в областта се определя като добра, а цели 44,2% са класифицирани като пътища с лошо състояние на пътната настилка. Тези данни показват влошаване на качеството на пътищата във Враца, предвид това, че през 2012 г. 26,7% от пътищата са класифицирани като „добри” – намалението с 8,8%-тни пункта е вторият най-голям спад след Хасково, където делът на пътищата с добро качество на пътната настилка намалява с 10,4%-тни пункта, достигайки 33,6% през 2013 година. Сред Областите със сравнителни нисък дял на пътна настилка в добро състояние се нареждат и Монтана (29,1%), Русе (29%), София – област (28,6%), Бургас (27,1%), Велико Търново (25,7%) и Кърджали (25,5%). ��

Най-голямо е увеличението на пътищата с добро качество на пътната настилка в Шумен – от 19% през 2012 г. до 36,3% през 2013 г. или с 17,3%-тни пункта. Тази година се очаква да приключи рехабилитацията на 40,5 км. от път I-7 Шумен - Велики Преслав – Върбица в проект „Транзитни пътища V”- Лот 5, което допълнително ще подобри оценката за качеството на пътищата в областта за 2014 г., а строителството на автомагистрала „Хемус” продължава, въпреки проблемите.

Като цяло в половината области делът на пътищата с добро качество на пътната настилка намалява, а в другата половина се увеличава.

На картата по-горе прави впечатление, че в южната част на България делът на пътищата в добро състояние е по-голям. Ако направим едно своебразно деление през Стара планина, делът на добрите пътища в северните области е 36,4%, а този в южните – 45,1%. Причините за това основно са изградената магистрала „Тракия” и съсредоточаването на големи инфраструктурни проекти в южната част на България.

Социологическото проучване, проведено през май 2014 г. за изследването „Регионални профили: показатели за развитие”, показва, че всеки трети представител на бизнеса (33,7%) счита, че качеството на инфраструктурата в неговата област влияе негативно на бизнеса му. Най-влошени са показателите във Враца, където 58,3% от бизнеса е посочил, че страда от лошото качество на инфраструктурата. Това се отнася и за около половината от анкетираните в областите Габрово (51,7%), Силистра (48,3%), Монтана (46,6%) и Смолян (46,6%) – пак предимно области в северната част на България.

Изграждането на добра инфраструктура е в приоритетите на няколко поредни правителства, които през последните няколко години наляха милиони български и европейски средства именно в тях. Липсата на качествени пътища и удобни търговско-транспортни връзки между градовете може да затрудни сериозно икономическото развитие на отделните области.

Назад към всички новини
Изтегляне на PDF

Последни новини

Област Търговище – бързо правораздаване и ниски данъци, но слабо образование и застаряващо население 19.05.2025

Брутният вътрешен продукт на човек от населението в област Търговище нараства значително. Заплатите и пенсиите също...

Област Стара Загора – много инвестиции и ниски данъци, но висока престъпност и голям дял на нарушената територия 09.05.2025

Доходите в област Стара Загора продължават да се повишават значително и стандартът на живот расте. Заетостта и...

Област София – високи инвестиции и нарастващи заплати, но слабо образование и лоши пътища 25.04.2025

Област София отчита най-ниския ръст на брутния вътрешен продукт на човек от населението и губи второто си място в...

Област Смолян – добро образование и ниска престъпност, но застаряващо население 22.04.2025

Брутният вътрешен продукт, заплатите и пенсиите в област Смолян продължават да се увеличават. Нивото на бедност...

Изтегляне на PDF
Области в България
  • Благоевград
  • Бургас
  • Варна
  • Велико Търново
  • Видин
  • Враца
  • Габрово
  • Добрич
  • Кърджали
  • Кюстендил
  • Ловеч
  • Монтана
  • Пазарджик
  • Перник
  • Плевен
  • Пловдив
  • Разград
  • Русе
  • Силистра
  • Сливен
  • Смолян
  • София
  • София (столица)
  • Стара Загора
  • Търговище
  • Хасково
  • Шумен
  • Ямбол
Всички категории
  • Икономическо развитие
  • Доходи и условия на живот
  • Пазар на труда
  • Инвестиции
  • Инфраструктура
  • Данъци и такси
  • Администрация
  • Социално развитие
  • Демография
  • Образование
  • Здравеопазване
  • Сигурност и правосъдие
  • Околна среда
  • Култура
Проект на
Институт за пазарна икономика
Спонсориран от
Фондация “Америка за България”
2025  ©  Институт за пазарна икономика
Създаден от MTR Design