Индикатори |
Период, мерна единица и източник на данните | ||
Брой на студентите в колежи и университети на хиляда души от населението Индикаторът включва учащите в университетите, колежите и специализираните висши училища, но не включва учащите в професионално обучение с прием след средно образование. Наличието на голям брой студенти в една област е предпоставка за по-висока образованост на местната работна ръка и по-голяма атрактивност на населеното място. |
|
||
Брой на преподавателите в основно и в средно образование на хиляда ученика Отношението на броя на преподавателите към броя на учащите е стандартен индикатор за измерване на качеството на образованието. |
|
||
Нетен коефициент на записване на населението в V-VIII клас Нетният коефициент на записване на населението се изчислява в проценти като отношение на броя на учащите в съответната образователна степен във възрастовите групи към броя на населението в същите възрастови групи, изчислен към 31 декември на съответната година. Броят на учащите в основно и средно образование се установява до 1 октомври на съответната година. Изборът на V-VIII клас е базиран на факта, че това е най-ниската образователна степен, при която се регистрира относително висок недообхват на образователната система. |
|
||
Относителен дял на отпаднали от основното и средното образование Относителният дял на отпадналите от основно и средно образование показва броя на учениците, които преждевременно са напуснали училище през съответната година. Ниският относителен дял на отпадналите от основно и средно образование е признак за добре развита образователна система, която успява да задържи рисковите ученици в училище. |
|
||
Относителен дял на второгодниците Относителният дял на второгодниците показва броя на учениците, които за втора поредна година са били записани в същото образователно ниво като предходната. Индикаторът показва качеството на образователните институции, поне що се отнася до способността им да създадат оптимални условия за възприемане на предвидения материал от страна на учениците. |
|
||
Среден успех от матурите по български език и литература през учебната година Високият среден успех от матурите по български език и литература е признак за добро качество на средното образование в областта. Въпреки различната трудност на зрелостните изпити през различните години, резултатите позволяват сравнимост между областите за всяка конкретна година. |
|
||
Процент оценки по български език и литература под среден 3,00 Високият процент на издържалите матурата по български език и литература е показател за добро качество на средното образование в областта. |
|
||
Среден успех на НВО след VII клас по математика Високият резултат на националното външно оценяване по математика след VII клас е индикатор за добро качество на прогимназиалния етап от училищното образование в областта. Показателят се ползва и като контрапункт на ДЗИ по БЕЛ, тъй като много малък брой ученици избират ДЗИ по математика. |
|
ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ |
СОЦИАЛНО РАЗВИТИЕ |